دن هاوزر (Dan Houser)، یکی از بنیانگذاران و مدیران خلاق سابق شرکت راکستار، در مصاحبهای با رادیو بیبیسی ۴ توضیح داد چرا پس از ۲۰ سال فعالیت، از این شرکت جدا شد. او در جریان معرفی نخستین کتاب خود با عنوان A Better Paradise، درباره مسیر کاریاش از روزهای ابتدایی راکستار تا پروژههای فعلی صحبت کرد و حتی دیدگاهش را درباره گزارشهای اخیر مربوط به تلاش برای جلوگیری از تشکیل اتحادیه در این شرکت به اشتراک گذاشت.

در ابتدای گفتوگو، مجری برنامه، کیت مولسون (Kate Molleson)، از دن هاوزر پرسید آیا تصور میکرد روزی بازیهای راکستار به چنین موفقیتی برسند. هاوزر پاسخ داد:
بهنظر من مقیاس دو بازی اخیر یعنی GTA 5 و Red Dead Redemption 2 فراتر از هر چیزی بود که میتوان تصور کرد. من با گروهی از افراد بسیار بااستعداد همکاری داشتم و همین همکاری باعث شد بتوانیم دستاوردی بزرگ و شگفتانگیز خلق کنیم. دلیل اصلی حضورم در آن شرکت همین تجربه ارزشمند بود.
مولسون سپس از او پرسید چرا در سال ۲۰۲۰ از این شرکت جدا شد. هاوزر توضیح داد:
پروژهها بسیار طولانی و سخت بودند و تکمیل آنها زمان زیادی میبرد. ساخت چنین بازیهایی با آن حجم عظیم و اجزای متعدد، فرایندی دشوار و طاقتفرساست. برای درک بهتر، کافی است تصور کنید بیش از ۴۵۰ هزار خط دیالوگ و تعداد زیادی بخش دیگر باید کنار هم قرار گیرند تا یک اثر کامل خلق شود. این تجربه تولید عظیم سالها تمام وقت و انرژی را میگیرد و من مطمئن نبودم که توانایی ساخت یک بازی دیگر در چنین مقیاسی را داشته باشم.
این سخنان پس از آن مطرح شد که افشاگر شناختهشده راکستار با نام Tez2، دلیل جدایی دن هاوزر (Dan Houser) را بر اساس گفتههای دو کارمند این شرکت بیان کرده بود. او هفته گذشته فاش کرد که دن با برادرش سم هاوزر (Sam Houser) درباره مسیر آینده راکستار اختلاف نظر داشته است. همچنین یکی از کارکنان پیش از خبرنگار شناختهشده، جیسون شرایر (Jason Schreier)، از وجود تریلر GTA 6 اطلاع پیدا کرده بود و سم هاوزر برای بازدید، به دفاتر مختلف راکستار رفته بود.
بر اساس صحبتهای دن هاوزر، مشخص میشود آنچه Tez2 مطرح کرده با واقعیت همخوانی دارد؛ او فقط با لحنی رسمیتر توضیح داده است. هاوزر نمیخواست بار دیگر ۵ تا ۱۰ سال از عمر خود را صرف ساخت یک بازی واحد کند. از زمان انتشار GTA 5، شرکت راکستار عملاً به استودیویی تبدیل شده که در هر دوره تنها روی یک پروژه بزرگ تمرکز دارد.
پس از جدایی از راکستار، دن هاوزر آثار متنوعی از جمله یک درام صوتی، یک رمان و یک کمیک خلق کرده و علاوه بر این، او اکنون روی دو بازی جدید کار میکند. یکی از این پروژهها اثری جهانباز و بزرگ است که به گفته او ۱۸ ماه است توسعه مییابد و هنوز چند سال تا تکمیل فاصله دارد. هاوزر در مصاحبه با رادیو بیبیسی ۴ توضیح داد این پروژه در مرحله «بسیار ابتدایی» قرار دارد و او فعلاً بهطور کامل درگیر آن نیست، اما از سال آینده قصد دارد تمرکز بیشتری روی آن بگذارد.
![]()
دیدگاهتان را بنویسید