انتخاب محصول مناسب، نیمی از مسیر موفقیت است. اما در بازار ایران، “تامین کالا” و “اعتمادسازی” نیمه دیگر و مهمتر ماجراست. در این مقاله لیستی از بهترین و پرفروش ترین محصولات و دستهبندیها برای فروش به همراه روشهای تامین و تکنیکهای افزایش فروش در اینستاگرام آورده شده است.
این بازار اشباعشدنی نیست، اما باید “نیچ” (گوشه بازار) خود را پیدا کنید.
ستهای راحتی و ورزشی: (اسلش، کراپتاپ، هودی)؛ تقاضا برای لباسهای خانگی شیک بسیار بالاست.شال و روسری: سرمایه اولیه کم، تنوع بالا، ارسال آسان (هزینه پست کم).لباس زیر و خواب: حاشیه سود بسیار بالا و رقابت کمتر نسبت به مانتو.پوشاک سایز بزرگ (Plus Size): بازاری که در ایران به شدت تشنه است و تامینکننده کم دارد.
محصولات روتین پوستی: سرمها، آبرسانها و ضدآفتابهای اقتصادی.لوازم آرایشی فانتزی: تینت لب، لیپگلاسهای طرحدار (مخاطب نوجوان عاشق اینهاست).محصولات ارگانیک: صابونهای دستساز، روغنهای گیاهی (آرگان، رزماری برای مو).
بدلیجات استیل رنگ ثابت: (کارتیر، طرحهای مینیمال)؛ نگرانی از تغییر رنگ نداشته باشند، میخرند.اکسسوری مو: کلیپسهای فلزی، اسکرانچیهای ساتن (ترند فعلی).ساعتهای هوشمند (کپی اپل واچ): همچنان بسیار پرطرفدار در رنج قیمتی ۱ تا ۳ میلیون تومان.
ظروف چوبی و بامبو: بسیار محبوب برای چیدمان و عکاسی غذا.ماگ و تراول ماگ: کالایی که مردم کلکسیونی میخرند (تراول ماگهای استنلیطور).شمعهای دکوراتیو: شمعهای موم عسل یا طرحهای بدن و روبیک (سود عالی، تولید خانگی).
این بخش مهمترین قسمت برای شروع کار شماست.
توضیحات و منابعمناسب برایروش تامینپوشاک: بازار بزرگ، کوچه برلن، پاساژ فردوسی. لوازم خانگی: بازار صالحآباد (بهشت دکوری و ما)، شوش.کسانی که تهران هستند و سرمایه متوسط دارند.بازار تهران (حضوری)پوشاک و لوازم آرایشی: درگهان (پاساژ دریا). خرید آنلاین: بسیاری از عمدهفروشان درگهان کانال تلگرام و سایت دارند (مثل درگهان شاپ).کسانی که دنبال قیمت رقابتیتر هستند.مناطق آزاد (قشم و درگهان)سفر به ترکیه (وان یا استانبول) یا دبی. خرید لباس برند در حراجیها یا لوازم آرایشی اصل و آوردن به صورت مسافری.بوتیکهای لوکس و آرایشیهای برند.واردات چمدانیجستجو در گوگل و اینستاگرام با هشتگ #تولیدی_لباس یا #عمده_فروشی. بسیاری از تولیدیهای مشهد و تهران مستقیم کار میکنند.کسانی که میخواهند واسطه را حذف کنند.تولیدیهای داخلیهمکاری با عمدهفروشانی که حاضرند جنس را مستقیم برای مشتری شما بفرستند. (پلتفرمهایی مثل “مایلیست” یا توافق شخصی با بازاریها).کسانی که سرمایه اولیه برای خرید کالا ندارند.دراپشیپینگ (بدون انبار)
در بازار ایران، بزرگترین مانع فروش “ترس از کلاهبرداری” است.
چهره خود را نشان دهید: پیجهایی که صاحب پیج (Seller) جلوی دوربین میآید، ۳ برابر بیشتر میفروشند.هایلایت “رضایت مشتری”: اسکرینشات پیامهای رضایت و عکسهای ارسالی مشتریان را حتماً هایلایت کنید.پشت صحنه بگذارید: از لحظه بستهبندی، از انبار (حتی اگر گوشه اتاق است)، از خرید جنس فیلم بگیرید. این یعنی “من واقعیام”.درگاه پرداخت امن: به جای کارتبهکارت، از “زرینپال”، “آیدی پی” یا “نکست پی” استفاده کنید. داشتن لینک پرداخت حس حرفهای بودن میدهد.کد مرسوله: هر روز استوری کنید که بستهها ارسال شد و کدها را در کانال تلگرام بگذارید.
رلیز (Reels) پادشاه است: عکس ساده دیگر در اکسپلور نمیرود.ایده: قبل و بعد استفاده از محصول.ایده: چالشهای ترند با موزیکهای فارسی یا خارجی وایرال.ایده: ASMR (صدای باز کردن بستهبندی یا استفاده از محصول).قلاب (Hook) ۳ ثانیه اول: در ۳ ثانیه اول ویدیو باید مخاطب را میخکوب کنید.مثال: “نخر اگه نمیدونی چطور ست کنی…” یا “سه تا اشتباهی که پوستت رو نابود میکنه…”استوری تلینگ (داستانسویی): محصول را نفروشید، “حس” را بفروشید. نگویید “این شمع بوی وانیل میدهد”، بگویید “این شمع هوای اتاق رو برای یک قرار عاشقانه آماده میکنه”.
پست پیشتاز: ارزانترین و رایجترین روش. قرارداد بستن با “شرکت ملی پست” یا استفاده از دفاتر پیشخوان.تیپاکس: برای کالاهای گرانتر یا عجلهای. هزینه بالاتر است اما پسکرایه (پرداخت هزینه پست درب منزل) دارد که برای مشتری جذاب است.پیکهای آنلاین (اسنپ باکس / الوپیک): فقط برای ارسالهای درونشهری فوری.
اگر سرمایه کمی دارید، روی “جوراب فانتزی”، “ماگهای خاص” یا “شمع دستساز” تمرکز کنید. این کالاها فاسد نمیشوند، جای کمی میگیرند، شکستنی نیستند (به جز ماگ که بستهبندی محکم میخواهد) و همیشه مشتری دارند.
یک قدم عملی برای همین الان: یک اکانت اینستاگرام در حوزه مورد علاقهتان باز کنید و ۱۰ پیج برتر آن حوزه را فالو کنید. ببینید کدام پستهایشان (Reels) بیشترین ویو را گرفته است. همان سبک را با محصول خودتان بازسازی کنید.
دیدگاهتان را بنویسید