یکی از ویژگیهای منحصربهفرد دنیای پیسی گیمینگ، قابلیت مادسازی است. مادها (Mods) تغییرات یا افزودنیهایی هستند که توسط جامعه بازیکنان یا توسعهدهندگان مستقل ایجاد میشوند و میتوانند گیمپلی، گرافیک، محتوای داستانی یا حتی ساختار اصلی یک بازی را دگرگون کنند. جذابیت مادها در این است که بازیهای قدیمی را زنده نگه میدارند و تجربهای متفاوت و شخصیسازیشده به بازیکنان ارائه میدهند.
اما مادها چگونه ساخته میشوند؟ چه زبانها و ابزارهایی برای توسعه آنها مورد استفاده قرار میگیرد؟ و هر بازی محبوب چه امکاناتی برای مادسازان فراهم کرده است؟ در این مطلب به بررسی این موارد میپردازیم.
انتخاب زبان برنامهنویسی برای ساخت ماد به موتور بازی و ابزارهای رسمی یا غیررسمی موجود بستگی دارد. هر زبان نقاط قوت و محدودیتهای خاص خود را دارد:
زبان سطح بالای منتشرشده توسط مایکروسافت، اصلیترین گزینه برای بازیهایی است که با Unity توسعه یافتهاند. یادگیری سادهتر، جامعه کاربری گسترده و کاربرد زیاد در بازیهای مستقل از مزایای این زبان است. البته محدودیت آن متوسط محسوب میشود و برای پروژههای بسیار پیچیده همیشه کافی نیست.
انتخاب اصلی برای بازیهای AAA و پروژههایی است که نیاز به کنترل کامل روی منابع سختافزاری دارند. تقریبا تمام موتورهای بازی بزرگ با ++C نوشته شدهاند. انعطافپذیری بالا و قابلیت تغییرات گسترده از مزایای آن است، اما پیچیدگی سینتکس و زمانبر بودن توسعه، کار با آن را دشوارتر میکند.
زبانی سبک، ساده و انعطافپذیر که در بسیاری از بازیها برای اسکریپتنویسی بهکار میرود. یادگیری سریع و محبوبیت در میان مادسازان از نقاط قوت Lua است، اما برای پروژههای بزرگ و پیچیده چندان مناسب نیست.
زبان اصلی مادهای Minecraft که به دلیل ساختار بازی و کامیونیتی فعال آن بسیار پرکاربرد است. با این حال کاربرد آن تقریبا محدود به ماینکرفت بوده و در سایر بازیها استفاده نمیشود.
زبان اختصاصی استودیو Bethesda برای بازیهای Skyrim و Fallout است. سینتکس ساده و سطح بالای آن باعث شده یادگیری سریع باشد و امکانات متنوعی را در دسترس مادسازان قرار دهد.
سیستم برنامهنویسی بصری در Unreal Engine که نیاز به دانش عمیق کدنویسی ندارد. برای مادهای ساده و متوسط گزینهای عالی است، اما کنترل کمتری نسبت به کدنویسی مستقیم ارائه میدهد و برای پروژههای بسیار پیچیده محدودیت خواهد داشت.
بسته به بازی و هدف ماد، ابزارهای مختلفی در دسترس قرار میگیرند. برخی از این ابزارها توسط سازندگان رسمی بازی منتشر میشوند و برخی دیگر توسط جامعه مادساز توسعه مییابند:
Creation Kit: ابزار رسمی Bethesda برای بازیهای این استودیو همانند Skyrim و FalloutForge و Fabric: ابزارهای اصلی مادسازی در MinecraftUnity Editor: محیط رسمی توسعه بازیهای Unity و مناسب برای ساخت مادUnreal Development Kit: ابزار رسمی Unreal Engine با پشتیبانی از BluePrintBG3 Toolkit / Divinity Engine 2: مخصوص بازیهای Larian مانند Baldur’s Gate 3REDkit، REDmod و WolvenKit: ابزار مادسازی رسمی استودیو CD Projekt Red و مناسب برای سری Witcher و Cyberpunk 2077
برای هر پروژهای نیاز به یک IDE قدرتمند وجود دارد تا امکاناتی مانند کامپایل، ویرایش کد، دیباگ و مدیریت پروژه را در اختیار مادساز قرار دهد. نمونههای رایج آن Visual Studio، IntelliJ IDEA و Rider هستند.
برای تغییر مدلها، تکسچرها و شیدرها، ابزارهای گرافیکی اهمیت بالایی دارند. برخی از پرکاربردترین آنها عبارتاند از:
Blender: مدلسازی و انیمیشن سهبعدیPhotoshop: ویرایش تکسچرSubstance Painter: طراحی تکسچر پیشرفتهNvidia Texture Tools: بهینهسازی و فشردهسازی تکسچرReshade: تغییر افکتهای گرافیکی، نورپردازی و شبیهسازی تکنیکهایی مانند ری تریسینگ
بسیاری از بازیها ویرایشگر محیط اختصاصی دارند که به بازیکنان اجازه میدهد نقشهها و مراحل جدید طراحی کنند. برای نمونه، Witcher 3 و بازیهای FromSoftware ابزارهای جامعهمحور قدرتمندی در این زمینه دارند.
در ادامه، چند نمونه از بازیهای مشهور و زبانها و ابزارهای مربوط به مادسازی آنها آورده شده است:
Dark Souls / Elden Ring / Sekiro: زبان Python، ابزار غیررسمی YappedResident Evil (برخی نسخهها): زبان Lua، ابزار REFrameworkSkyrim / Fallout: زبان Papyrus، ابزار Creation KitHollow Knight: زبان سی شارپ، ابزار Unity EditorCuphead: زبان سی شارپ، ابزار Unity EditorStardew Valley: زبان سی شارپ، ابزار SMAPIGTA / RDR2: زبان سی شارپ، ابزار Script HookMount & Blade: زبان Python، ابزار Module SystemMinecraft: زبان Java، ابزار Forge/FabricCyberpunk 2077: زبان REDscript، ابزار WolvenKit یا REDmodBaldur’s Gate 3: زبان Lua، ابزار BG3 ToolkitThe Witcher 3: زبان REDscript، ابزار REDkit
برای یادگیری ساخت ماد، منابع آموزشی متنوعی در دسترس است. برخی از بهترین گزینهها:
آموزش Creation Kit برای Skyrim و Falloutآموزش ساخت ماد ماینکرفتآموزش REDkit برای Witcher 3
مادسازی، پلی میان خلاقیت بازیکنان و دنیای بازیهاست. انتخاب زبان برنامهنویسی، ابزار مناسب و منابع آموزشی درست میتواند فرآیند یادگیری و توسعه ماد را سادهتر و لذتبخشتر کند. از تغییرات کوچک گرافیکی تا خلق محتوای داستانی جدید، مادها همواره بخشی جداییناپذیر از فرهنگ پیسی گیمینگ بودهاند و به نظر میرسد در آینده نیز نقشی پررنگتر ایفا خواهند کرد.
طراحی و اجرا :
وین تم
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به وب سایت تک فان است
دیدگاهتان را بنویسید