مدتی است که Valve برچسبها و نشانهایی را به بازیهای دارای محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی در Steam اضافه کرده تا تا توسعهدهندگان ابزارهای خاص هوش مصنوعی استفادهشده در بازیهای خود را مشخص کنند. برای درک بهتر این موضوع، کافی است به صفحه فروشگاه بازی ARC Raiders مراجعه کنید که شامل بخشی تحت عنوان افشای محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی(AI Generated Content Disclosure) است.

سیاست برچسبگذاری بازیهای هوش مصنوعی بیش از یک سال است که روی Steam اعمال میشود. با توجه به سرعت بالای پیشرفت AI، بسیاری از کاربران و توسعهدهندگان این پرسش را مطرح میکنند که آیا این سیاست همچنان لازم است؟
تیم سوئینی، مدیرعامل Epic Games، در واکنش به یک کاربر در پلتفرم X، دیدگاه خود را صریحاً بیان کرد و نوشت:
موافقم. قرار دادن برچسب هوش مصنوعی برای فروشگاههای بازی منطقی نیست، چرا که هوش مصنوعی تقریباً در تمام تولیدات آینده نقش خواهد داشت.
به اعتقاد سوئینی، چنین برچسبهایی شاید برای نمایشگاههای هنری یا بازارهای فروش محتوای دیجیتال که با تصویر و ویدئوی تولیدشده توسط AI سروکار دارند، مناسب باشد؛ اما برای بازیهای ویدئویی ضرورتی ندارد.
البته بخشی از کاربران X، نظر سوئینی را متناقض میدانند. اگر بازی را یک اثر هنری بهحساب بیاوریم، استفاده از AI در طراحی شخصیتها یا سایر عناصر بصری، میتواند دغدغههای مشابه حوزه هنر را ایجاد کند. از نگاه این گروه، وجود برچسب روی Steam برای آگاهسازی عمومی همچنان ضروری است.
دغدغه اصلی Valve درباره نقض احتمالی copyright در محتوای تولیدشده با هوش مصنوعی بوده است. از این منظر، اضافه کردن بخش اعلام استفاده از هوش مصنوعی کاملاً قابل درک است.
از سوی دیگر، این استدلال هم مطرح است که اگر موتورهای بازیسازی و ابزارهای توسعه روزبهروز قابلیتهای AI را در فرایندهای مختلف ادغام کنند، الزام به برچسبگذاری عملاً بیفایده میشود. ممکن است تقریباً تمام بازیهای بزرگ از سال ۲۰۲۶ به بعد بخشی از تولید خود را با AI انجام دهند و درج این بخش به رویهای تکراری تبدیل شود.
سوئینی در ادامه واکنشی طنزآمیز نشان داده و گفته است اگر قرار باشد همه چیز با برچسب مشخص شود، شاید لازم باشد نوع شامپوی مورد استفاده توسط توسعهدهنده بازی هم درج شود؛ چون کاربران حق دارند از همه چیز مطلع شوند.
دیدگاهتان را بنویسید