دن هاوزر، یکی از بنیانگذاران شرکت راکستار و نویسندهی اصلی تقریباً تمام نسخههای اصلی مجموعهی GTA، بهجز GTA 6 که در آینده منتشر خواهد شد، باور دارد که صنعت بازیسازی اکنون در نقطهای قرار گرفته که ممکن است بیش از اندازه بر درآمدزایی تمرکز کند و از خلق بازیهای واقعاً جذاب فاصله بگیرد.

دن هاوزر، که هدایت نویسندگی مجموعههای GTA و Red Dead Redemption 2 را برعهده داشته است، در برنامهی Sunday Brunch از شبکهی Channel 4 دربارهی گذشته و پروژههای آیندهاش صحبت کرد. در خلال گفتوگو، از او دربارهی مسیر بعدی صنعت بازیسازی نیز پرسیده شد. این چهرهی باسابقه راکستار معتقد است که بازیها میتوانند در یکی از دو مسیر متفاوت حرکت کنند. او گبت:
صنعت بازیسازی ممکن است به سمت حوزهای حرکت کند که از نظر خلاقیت بسیار جذاب و الهامبخش باشد، یا برعکس، وارد مسیری شود که تمرکزش را بیش از حد بر کسب درآمد قرار میدهد. به باور من، این خطر در هر هنر تجاری وجود دارد که بهخاطر وسوسهی پول از مسیر هنری خود منحرف شود، اما همچنان فضای گستردهای برای خلق تجربههای روایی زنده و پویا وجود دارد.
با این حال، هاوزر دربارهی اینکه کدام مسیر پیروز میشود، با احتیاط بیشتری سخن گفت و نوعی نتیجهی دوگانه ارائه داد. او بیان کرد:
هر دو مسیر بهنوعی پیروز خواهند شد. به اعتقاد من، این دو مسیر در صنعت بازیسازی هماکنون نیز بهصورت موازی وجود دارند و هر دو همزمان در حال کسب موفقیتاند.
هرچند این مسئله از گذشته در صنعت بازی وجود داشته است، اما در سالهای اخیر تأثیر بهدلیل طمع شرکتهای بزرگ، صندوقهای سرمایهگذاری خصوصی و ورود غولهای فناوری، بیش از پیش مشهود شده است. نمونهی روشن آن حجم گستردهی عناوین اصطلاحاً لایوسرویس است که اغلب بیشتر شبیه فروشگاههای واقعی پولی یا ابزارهای شبهقمار هستند تا تجربههایی هنری و هدفمند.
با این حال، نظر هاوزر از این جهت درست است که توسعهدهندگان در استودیوهای کوچک و بزرگ همچنان در حال ساخت بازیهای باکیفیت هستند و در این مسیر نیز به موفقیت میرسند. بازیهایی مانند Hades 2، Hollow Knight: Silksong و Peak دستکم در سال جاری امیدبخش ظاهر شدهاند.
دیدگاهتان را بنویسید