با وجود اینکه کشورهایی نظیر استرالیا اهداف سختگیرانهتری برای کاهش انتشار گاز CO2 اعمال کردهاند، شرکت لامبورگینی قصد دارد موتور نمادین V12 خود را دستکم برای یک دهه آینده حفظ کند و از خط تولید خارج نسازد. هرچند این برند ایتالیایی پذیرفته است که باید به سمت مدلهایی با انتشار آلایندگی کمتر حرکت کند، یکی از مدیران ارشد لامبورگینی تأکید کرده که در مرحله گذار به هیبرید طی همین دهه، موتور شاخص و خاص احتراق داخلی موسوم به V12 همچنان جایگاه خود را حفظ خواهد کرد.
استفان وینکلمن، مدیرعامل شرکت Lamborghini، در گفتوگو با رسانههای بینالمللی بیان کرده است که بازنشسته کردن موتور V12 بهطور کامل وابسته به قوانین و مقررات آینده خواهد بود. او توضیح داد که این پرسش همواره در جلسات مطرح میشود که چه مدت میتوان این نوع موتور را حفظ کرد و نکته کلیدی برای آنها این است که V12 تا حد امکان روی خط تولید باقی بماند. به گفته وینکلمن، ادامه بقای این موتور به شدت وابسته به مقررات و قوانین آلایندگی در آینده بوده و بر اساس شرایط فعلی، دستیابی به ادامه تولید موتور V12 دستکم تا سال ۲۰۳۵ محتمل بوده و حتی ممکن است این مدت پس از سال ۲۰۳۵ نیز تمدید شود.
وینکلمن افزود که Lamborghini در برابر قوانین سختگیرانه جهانی در زمینه کاهش انتشار CO2 تنها دو گزینه دارد: یا باید هزینهها را بپذیرد و برای حفظ وضعیت موجود بپردازد، یا به توسعه سوختهای ترکیبی بپردازد که امکان کاهش آلایندگی را فراهم میکنند و در عین حال موتور احتراق داخلی را زنده نگه میدارند. او تأکید کرد که مسیر انتخابی لامبورگینی هنوز مشخص نیست و تصمیم آنها ارتباط تنگاتنگی با نحوه اقدام قانونگذاران دارد.
با وجود عدم قطعیت در انتخاب مسیر آینده موتور V12، لامبورگینی نقشه راه خود برای الکتریکیسازی را با عنوان Direzione Cor Tauri ارائه داده است. طبق این برنامه، این برند در نیمه دوم این دهه مجموعهای از مدلهای هیبریدی جدید را معرفی خواهد کرد. لامبورگینی پیشتر چندین خودروی هیبریدی با عملکرد بالا رونمایی کرده است که شامل اوروس SE با موتور V8 توربوشارژ، مدل تمراریو، همچنین مدل V12 رویولتو و نسخه تولید محدود فنومنو میشود که هماکنون در ترکیب محصولات قرار دارند.
وینکلمن در ادامه توضیح داد که طراحی مدلهایی با عملکرد بالا و در عین حال آلایندگی اندک چالشبرانگیز است. او اظهار داشت که یک محدودیت فیزیکی وجود دارد: «نمیتوان انتشار CO2 را بیش از حد کاهش داد، زیرا در این صورت یا باتریها از کار میافتند یا خودرو دیگر حرکت نمیکند و یا نسبت توان به جرم خودرو از تعادل خارج میشود. به همین دلیل، در نهایت ترکیبی از قوانین، احتمالاً استفاده از سوختهای الکترونیکی و حفظ موتورهای فعلی میتواند راهکار ادامه مسیر باشد.» او تصریح کرد که این موضوع در حال حاضر در دستور کار فوری آنها قرار ندارد، چرا که دستکم برای یک دهه آینده همچنان موتور V12 در محصولات فروخته خواهد شد.
شایان ذکر است که آخرین موتور V12 تنفس طبیعی لامبورگینی در سپتامبر ۲۰۲۲ عرضه شد. این موتور در مدل لامبورگینی اونتادور LP 780-4 Ultimate Roadster مورد استفاده قرار گرفت که پایانی باشکوه بر دورهای از تاریخ این برند به شمار میرود و اکنون جای خود را به نسل جدیدتر محصولات هیبریدی داده است.
طراحی و اجرا :
وین تم
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به وب سایت تک فان است
دیدگاهتان را بنویسید