مجموعه Call of Duty معمولاً با هر نسخه جدید به رکوردهای فروش چشمگیر دست پیدا میکند، اما این بار بازی Call of Duty: Black Ops 7 برخلاف انتظار عملکرد ضعیفتری داشته است. در گفتوگویی با Eurogamer، کریستوفر درینگ (Christopher Dring) از نشریه The Game Business و ریس الیوت (Rhys Elliot) رئیس بخش تحلیل بازار در Alinea Analytics دلایل این افت عملکرد را بررسی کردهاند و به عواملی مانند رقابت شدید، خستگی جامعه بازیکنان و تصمیمات تجاری و خلاقانه اشتباه توسط شرکتهای اکتیویژن و مایکروسافت اشاره کردهاند.

کریستوفر درینگ (Christopher Dring) معتقد است که تعداد کاربران فعال روزانه در بازی Call of Duty: Black Ops 7 کمتر از حد معمول مجموعه بهویژه در روزهای ابتدایی پس از انتشار بوده است. او یادآور شد که نسخه قبلی یعنی Black Ops 6 در سال گذشته عملکرد بسیار خوبی داشت، اما این بار بازیکنان کمتری با نسخه جدید درگیر شدهاند. در همین زمینه، ریس الیوت (Rhys Elliot) توضیح داد که دلایل این افت میتواند ترکیبی از «خستگی جامعه بازیکنان، تصمیمات خلاقانه و تجاری بحثبرانگیز توسط اکتیویژن و مایکروسافت و همچنین رقابت شدید» باشد.
الیوت یکی از دلایل اصلی کاهش بازیکنان را رقابت سنگین با شوترهای رقیب دانست. او در اینباره گفت:
رقابت شدید از سوی بازیهای Battlefield 6 و ARC Raiders تأثیر زیادی گذاشته است. نسخه جدید Battlefield بزرگترین افتتاحیه تاریخ این مجموعه را ثبت کرد و بازی ARC Raiders تاکنون نزدیک به ۸ میلیون نسخه فروخته است. علاوه بر این، همکاری اخیر فورتنایت با مجموعه سیمپسونها نیز بسیار موفق بود و توجه زیادی را به خود جلب کرد. در چنین شرایطی، توجه بازیکنان محدود است.
او افزود که بسیاری از بازیکنان از نبود نوآوری در مجموعه Call of Duty ناراضی هستند و احساس میکنند این فرنچایز در حال افول است. اضافه شدن آیتمهای تزئینی مشابه فورتنایت مانند اسکینهای غیرنظامی (از جمله شخصیتهای Beavis and Butthead و Nicki Minaj) بخش بزرگی از طرفداران را که به سبک نظامی واقعگرایانه علاقه دارند، دلسرد کرده است. کمپین همکاری چندنفره نیز با انتقادهای زیادی مواجه شد؛ زیرا تجربه آن در حالت تکنفره خستهکننده و نامتوازن بود و علاوه بر این، نیاز به اتصال دائمی اینترنت داشت. استفاده از محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی نیز جنجال و نارضایتی زیادی ایجاد کرد.

کریستوفر درینگ (Christopher Dring) همچنین اشاره کرد که زمان انتشار Black Ops 7 مصادف با دورهای بسیار رقابتی برای ژانر شوتر بوده است. او گفت:
هرچند تأثیر ARC Raiders کمتر از Battlefield 6 بود، اما وقتی یک شوتر جدید با بازخوردهای متوسط وارد بازار میشود و همزمان این دو بازی محبوب حضور دارند، شرایط برای موفقیت چندان مساعد نیست.
او ادامه داد:
حتی اگر مجموعه امسال کمی افت کرده باشد، همچنان اعداد بزرگی دارد. تعداد بازیکنان فعال ماهانه بیش از ۲۰ میلیون نفر است؛ رقمی که بسیاری از بازیها آرزوی رسیدن به آن را دارند. اما این میزان نسبت به گذشته کاهش یافته و دلیل آن ترکیبی از محیط رقابتی و عدم ارتباط مناسب بازی با مخاطبان است.
الیوت این شرایط را نتیجه کمبود وقت و تمرکز بازیکنان دانست؛ بازاری که به خاطر وجود بازیهای زیاد و رقابت شدید، اشباع شده است. او توضیح داد:
در چنین وضعیتی، بیشتر بازار در اختیار بازیهای بزرگ و شناختهشده قرار دارد؛ همانهایی که با بهروزرسانیهای منظم، اضافه کردن محتوای تازه و برگزاری رویدادهای درونبازی توانستهاند جایگاه خود را حفظ کنند. این بازیها به مرور زمان عادتهای ثابت در میان بازیکنان ایجاد کردهاند؛ عادتی که باعث میشود کاربران بارها به همان عناوین قدیمی برگردند و کمتر سراغ تجربههای جدید بروند. نتیجه این است که ورود بازیهای تازه به چنین بازاری سختتر میشود و فقط آنهایی موفق خواهند شد که نوآوری واقعی یا کیفیتی متفاوت و چشمگیر ارائه دهند.

او در ادامه صحبتهایش گفت:
این رقابت شدید، همراه با دشواری در متقاعد کردن بازیکنان برای ترک عادتهای تثبیتشده، سرمایهگذاریهای تزئینی و گروههای دوستان، دلیل اصلی شکست بسیاری از شوترهای سرویسمحور جدید است.
الیوت در ادامه به امکان موفقیت بازیهایی اشاره کرد که صرفاً بر رقابت شدید بازیکن در برابر بازیکن تمرکز ندارند. او گفت:
نمونههایی مانند Helldivers 2 که کاملاً بر PvE تمرکز داشتند، موفق شدند. همچنین ARC Raiders با ترکیب PvE و PvP توانست تعامل اجتماعی قوی میان بازیکنان ایجاد کند.
او در پایان توضیح داد:
مشکلات خاص Black Ops 7 در عملکرد ضعیف آن نقش داشتهاند، اما در کل یک چالش سیستماتیک وجود دارد: بازار شوترهای سرویسمحور اکنون بهشدت متمرکز شده و موفقیت پایدار در این بخش حتی برای یک فرنچایز بزرگ و تثبیتشده دشوار است،. مسیر موفقیت دیگر انتشار سالانه تضمینشده نیست، بلکه نیازمند کیفیت استثنایی، نوآوری واقعی یا یافتن یک زیرژانر یا جایگاه جدید است که هنوز تحت سلطه بازیهای بزرگ قرار نگرفته باشد.
دیدگاهتان را بنویسید