پنج سال گذشته برای استودیوی Bluepoint Games چندان خوشایند نبوده، زیرا بخش عمدهای از فعالیتهای این استودیو تحت تأثیر شکست سونی در رویکرد عناوین سرویس محور قرار گرفته است.

آگهی شغلی اخیر Bluepoint Games برای جذب طراح ارشد مبارزات و طراح ارشد مراحل، باعث شده بسیاری از بازیکنان حدس بزنند که این استودیو دوباره به همان کاری بازگشته که در آن مهارت ویژهای دارد، یعنی ریمیک کردن بازیهای محبوبی که ضمن حفظ وفاداری به نسخه اصلی، با لایههایی از مدرنسازی برای نسل جدید بازیکنان ساخته میشوند.
اما آیا استودیو نباید از ابتدا همین مسیر را دنبال میکرد؟ پرسشی که پاسخ آن را بهتر است از سونی جویا شد. خرید Bluepoint و اضافه کردن آن به استودیوهای پلی استیشن، در سال ۲۰۲۱ هوشمندانه به نظر میرسید، اما حالا شاید چندان هم درست نبوده باشد.
سوالی که مطرح میشود این است که Bluepoint Games از زمان عرضه ریمیک موفق Demon’s Souls مشغول کار روی چه عنوانی بوده است؟ دلیل سکوت طولانی این استودیو چیست؟ آنها برای آینده چه چیزی در نظر دارند؟ در این مقاله نگاهی به این موضوعات خواهیم داشت.

در حالی که بیشتر گیمرهای امروزی Bluepoint Games را با ریمیک تحسین شده Demon’s Souls میشناسند، عنوانی که در زمان عرضه به عنوان یکی از نخستین بازیهای نمایشی تواناییهای نسل نهمی PS5 شناخته شد، این استودیو سابقهای طولانیتر دارد و پیش از آن نیز چندین ریمیک و پورت برجسته را توسعه داده بود.
این استودیو سال ۲۰۰۶ در ایالت تگزاس آمریکا شکل گرفت و توسط دو چهره شناخته شده از Retro Studios، یعنی اندی اونیل و مارکو تراش، رهبری میشد. این دو توسعهدهنده به دلیل نقششان در ساخت Metroid Prime میان بازیکنان شهرت زیادی داشتند.
نخستین بازی Bluepoint Games به نام Blast Factor، یک عنوان شوتر آرکید بود که توسط سونی برای پلیاستیشن ۳ منتشر شد. این همکاری، سرآغاز رابطهای حرفهای میان دو شرکت بود که در طی سالهای بعد ثمرات فراوانی به همراه داشت و به نظر میرسد همچنان نیز ادامه پیدا کند.
سه سال بعد، همکاری دیگری میان Bluepoint Games و سونی شکل گرفت که نتیجهاش عرضه نسخههای ریمستر شده چند عنوان کلاسیک پلیاستیشن ۲ برای پلیاستیشن ۳ بود. اندکی پس از آن، نسخه ریمستر دو بازی تحسین شده Ico و Shadow of the Colossus برای PS3 منتشر شدند. این دو اثر اکشن ماجراجویی از برترین بازیهای نسل خود محسوب میشدند.
موفقیت این پروژهها در نهایت به ریمیک کامل Shadow of the Colossus برای پلی استیشن ۴ منجر شد؛ عنوانی که جایگاه Bluepoint را به عنوان استودیویی متخصص در مدرنسازی کلاسیکهای ماندگار در صنعت بازی تثبیت کرد.

همکاری نزدیک این استودیو با سونی موجب شد تا Bluepoint نسخه HD چند اثر بزرگ دیگر از جمله ریمستر Metal Gear Solid 2: Substance و Metal Gear Solid 3: Subsistence و همچنین مجموعه Uncharted: Nathan Drake Collection را بسازد. همچنین این استودیو با مایکروسافت برای پورت Titanfall روی ایکسباکس ۳۶۰ همکاری کرد. نهایتاً در سال ۲۰۲۰، ریمیک Demon’s Souls از سوی بلوپوینت منتشر شد.
اما یک سال بعد، رابطه Bluepoint Games و سونی وارد مرحله جدیدیشد. سونی رسماً این استودیو را خریداری و آن را به جمع استودیوهای پلی استیشن اضافه کرد. پس از این خرید، Bluepoint تا مدتها وارد یک سکوت خبری شد تا اینکه سونی در ژانویه ۲۰۲۵، با اعلام خبری ناامیدکننده درباره مسیر کاری استودیو، طرفداران غافلگیر شدند.

خبر لغو دو بازی سرویس محور معرفی نشده از سوی سونی، نظرات ضد و نقیضی را به همراه داشت. هر دو پروژه توسط استودیوهای داخلی سونی (بلوپوینت و بِند) در دست توسعه بودند که پیشتر با عرضه آثار موفق داستانمحور، نامی برای خود دست و پا کردند.
طبق گزارشها، استودیوی بلوپوینت مشغول کار روی یک عنوان سرویس محور از مجموعه God of War بود. این پروژه بخشی از تلاش سونی برای ورود پرقدرت به بازار رقابتی بازیهای سرویس محور محسوب میشد. با این حال، پس از انتشار فاجعهبار Concord، به نظر میرسد سونی تصمیم گرفته برنامههای خود در این حوزه را تا حد زیادی متوقف کند.
در نگاهی منصفانه، این تصمیم را میتوان منطقی دانست، چرا که استودیوهای داخلی سونی همچنان در حال تولید عناوین درخشانی هستند که طرفداران سرسخت خواهانشان هستند. هرچند نمیتوان از این واقعیت چشمپوشی کرد که لغو این پروژه به معنی هدر رفتن زمان و تلاش ارزشمند توسعهدهندگان مستعد بلوپوینت است؛ تلاشی که شاید بهتر بود صرف خلق یک بازی جدید یا ریمیکی چشمگیر میشد.
سونی در قبال استودیوی بلوپوینت چندان عملکرد درخشانی نداشته و برخی تصمیمات اخیر باعث دلسردی طرفداران شده است. با این حال، آخرین اخبار منتشر شده نشان میدهند که این دو ممکن است در مسیر بازسازی همکاری خود قرار گرفته باشند و دوباره به رابطهای سودمند و پایدار دست یابند.
نکتهای که این روزها توجه جامعه گیمرها را به خود جلب کرده، مربوط به فعالیتهای جدید بلوپوینت است. طبق اطلاعات منتشر شده از فهرست فرصتهای شغلی این استودیو، به نظر میرسد پروژهای بزرگ در دست توسعه قرار دارد. این پرسش اکنون ذهن بسیاری را مشغول خود کرده. بلوپوینت دقیقاً در حال کار روی چه پروژهای است؟ آیا شاهد تولد یک آیپی جدید خواهیم بود یا ریمیک یکی دیگر از آثار کلاسیک پلی استیشن در راه است؟

آگهی شغلی جدید نشان میدهد که سازنده ریمیک Demon’s Souls هماکنون روی یک پروژه تازه مشغول به کار است، اما این پروژه چه میتواند باشد؟
شاید پروژه جدید بلوپوینت یک آیپی اورجینال است و نیروهای جدید باید با طراحی سیستمهای مبارزه هیجانانگیز در کنار پازلهای جذاب، تجربهای غوطهورکننده خلق کنند. دیدن این که یک استودیوی فرست پارتی پلی استیشن با سابقهای درخشان، یک اثر اورجینال به فهرست عناوین نسل فعلی اضافه کند، قطعاً هیجانانگیز خواهد بود.
با این حال، ممکن است بلوپوینت به نقاط قوت خود پایبند بماند و روی ریمیک اثری قدیمی کار کند. یک بازی انحصاری پلی استیشن وجود دارد که بسیاری از گیمرها و طرفداران FromSoftware بیصبرانه منتظر آن هستند.
Bloodborne از برجستهترین آثار FromSoftware به حساب میآید که غیبتش در نسل نهم به میم (Meme) و دست مایه طنز تبدیل شده است. طراحی بینظیر مراحل، المانهای گوتیک، تم لاوکرفتی، دشمنان ترسناک و مبارزات بیرحمانه، این بازی را به نامزد ایدهآلی برای مهارتهای منحصربهفرد تیم بلوپوینت تبدیل میکند.
با توجه به تجربه بلوپوینت در ریمیک یکی از بازیهای FromSoftware، این استودیو در موقعیتی مناسب برای بازیابی یکی دیگر از آثار شناخته شده میازاکی قرار دارد؛ اثری که میتواند ماجراجویی حیرتآور «شکارچی» را مدرنسازی کند و به نسل جدید گیمرها این تجربه را ارائه دهد و در عین حال، طرفداران قدیمی نیز میتوانند خاطرات خود را زنده کنند.
عدم بهرهگیری Bloodborne از قدرت پلیاستیشن ۵ و ۳۰ فریم بودن بازی، دلایل محکمی برای عرضه یک ریمستر برای این بازی به شمار میآیند.
نگاه اجمالی به انجمنهای مختلف بازیهای ویدیوی در ردیت یا ریستاِرا نشان میدهد که طرفداران Bloodborne با امیدواری بسیاری در انتظار ریمستر یا ریمیک آن هستند و ممکن است سرانجام به آرزوی خود برسند. با این حال، یک نکته وجود دارد. شایعاتی در مورد انتشار ریمیک این اثر بهعنوان بازی زمان عرضه کنسول PS6 مطرح شده است. این موضوع از آن جهت منطقی به نظر میرسد که موفقیت بالای ریمیک Demon’s Souls در PS5، بهعنوان یک نمایش خوب از ویژگیهای نسل جدید، نشان از قابلیتهای پلتفرم داشت.

مورد دیگری که بعید به نظر میرسد، اما میتواند برای طرفداران Bloodborne خوشایند باشد، توسعه همزمان ریمیک و دنباله بازی است. بازگشت هیدتاکا میازاکی به دنیای این بازی و بهرهگیری از تجربیاتی که طی ده سال گذشته کسب کرده است، قطعاً لذتبخش خواهد بود.

پروژه جدید بلوپوینت هر چه که باشد، با خوشبینی امیدوار هستیم اشتباهات پنج سال گذشته را پشت سر بگذارند. همکاری آنها آثار بزرگی را به دنیای بازیها آورده است و تلاشهای سونی برای گسترش عناوین سرویس محور، نباید مانعی در مسیر همکاری آینده آنها باشد. این پروژه جدید میتواند رابطه حرفهای میان این دو را حل و فصل کند و به طرفداران لحظات دلپذیر بیشتری هدیه دهد.
دیدگاهتان را بنویسید