رئیس سابق استودیوی Santa Monica معتقد است که بازیهایی مانند Astro Bot میتوانند کلید عبور از بحران اخراجها در صنعت بازی باشند.
هر سال شاهد آن هستیم که بازیهای ویدیویی از نظر ابعاد و جزئیات فنی بزرگتر میشوند، اما این سؤال مطرح است که آیا واقعاً از حیث گیمپلی و جذابیت بهتر شدهاند؟ با وجود پیشرفتهای چشمگیر فناوری و افزایش کیفیت بصری و گستردگی بازیها، صنعت بازی همچنان با موجی از تعدیل نیرو، لغو پروژهها و تعطیلی استودیوها روبهرو است. این موضوع باعث شده بسیاری از کارشناسان از رسیدن این صنعت به نقطهای بحرانی سخن بگویند.
مگان مورگان جویینیو (Meghan Morgan Juinio)، رئیس سابق استودیوی Santa Monica، در مصاحبهای با وبسایت GameDeveloper توضیح داد که صنعت بازی نهتنها دچار رکود شده، بلکه احتمالاً در حال سقوط آزاد است. او با اشاره به تجربه خود در ساخت پروژههای بزرگی AAA مانند God of War Ragnarok تأکید میکند که توسعه چنین بازیهایی برای استودیوها هر روز دشوارتر از قبل میشود.
او معتقد است که برای نجات صنعت بازی از این مسیر ناپایدار، باید به نوع خاصی از بازیها تکیه کرد؛ آثاری در مقیاس AA و مستقل که اغلب از سوی ناشران بزرگ نادیده گرفته میشوند. به گفته وی، این دسته از بازیها همان نوآوری و خلاقیتی را ارائه میدهند که صنعت برای بقا و موفقیت در آینده به آن نیاز دارد.
وی در ابتدای این مصاحبه توضیح داد که اکنون فرصتی بهوجود آمده تا از زاویهای راهبردی و بلندمدت به صنعت نگاه کنیم. به باور او، بازیها به اندازهای عظیم و پرهزینه شدهاند که شکست یک پروژه میتواند فشار مالی سنگینی بر دوش استودیوها و ناشران بگذارد.
به گفته جویینیو، بخشی از این بحران نتیجه تصمیمات لحظهای و هیجانی است که در دوران همهگیری کرونا گرفته شد. در آن زمان، بسیاری از استودیوها در اوج رشد بازار، تصمیم گرفتند با سرعتی بیسابقه پروژههایی در مقیاس بسیار بزرگ تولید کنند.
مرور چند سال گذشته صنعت بازی نشان میدهد که حتی موفقیتهای بزرگ آثار AAA نیز با شکستهای سنگینی همراه بوده است. از شکست بازیهایی مانند Concord گرفته تا افت چشمگیر آثاری مانند Halo Infinite، همگی نشان میدهند که دیگر نمیتوان صرفاً بر بزرگی و بودجه کلان برای تضمین موفقیت تکیه کرد.
به همین دلیل، جویینیو تأکید میکند که اکنون فرصتی برای بازیگران بزرگ بازار فراهم شده تا به سمت تنوعبخشی حرکت کنند. به گفته او، این رویکرد میتواند با هزینهای کمتر، نوآوری را دوباره به صنعت بازگرداند و مانع از تکرار چرخه فرسایشی کنونی شود.
رئیس سابق سانتا مونیکا میگوید نجات صنعت بازی از چرخهی رکود و اخراجهای گسترده تنها یک راهحل ساده اما بنیادی دارد: استودیوها باید بازیهای فوقالعاده بسازند. او تأکید میکند که فارغ از مقیاس یا بودجه تولید، وقتی یک بازی واقعاً عالی باشد، بازیکنان خودشان از آن استقبال خواهند کرد.
او از Astro Bot به عنوان یک نمونه موفق یاد میکند. این بازی که در نگاه اول یک پلتفرمر سهبعدی نسبتاً ساده به نظر میرسید، با کیفیت مثالزدنی و اشتیاقی که در تکتک جزئیات آن مشهود بود، توانست جایگاه خود را بهعنوان یکی از شاخصترین آثار PS5 تثبیت کند. این بازی بدون نیاز به جلوههای بصری فوقالعاده یا بودجه عظیم آثار AAA، نشان داد که خلاقیت و سرگرمی همچنان مهمترین عناصر موفقیت هستند.
وی پیرامون این موضوع گفت:
بازیکنان امروزی تا حدی نسبت به گرافیکهای زیبا و مقیاس عظیم بازیها بیحس شدهاند. اگر یک بازی سرگرمکننده نباشد، دیگر اهمیتی ندارد که چقدر زیباست. اگر در گیمپلی و داستان جذابیت وجود نداشته باشد، مخاطب نمیتواند با آن ارتباط برقرار کند.
در این نقطه، قدرت واقعی بازیهای AA و مستقل نمایان میشود. این بازیها با بودجههای کوچکتر ساخته میشوند و فضای بیشتری برای آزمایش، ریسک و رشد خلاقانه دارند. به گفته او، وقتی فشار تولید از دوش سازندگان برداشته میشود، زمینه برای نوآوری واقعی در صنعت بازی فراهم میگردد و این همان چیزی است که میتواند آینده این صنعت را نجات دهد.
به گفته مگان مورگان جویینیو، با وجود اینکه صنعت بازی همچنان با چرخهای مداوم از اخراجها و شکستها روبهرو است، اما در نگاه او، حتی اگر این چرخه هیچگاه بهطور کامل متوقف نشود، حداقل میتوان بازیهایی ساخت که ما را به آیندهای بهتر سوق دهند.
اگرچه هنوز مشخص نیست چه عاملی صنعت بازی را از این روند نزولی نجات خواهد داد، اما رئیس سابق سانتا مونیکا معتقد است این اتفاق از طریق چیزی جدید رخ خواهد داد. او آن را قدرت خلاقیت و نوآوری میداند که میتواند مسیر پیشرفت را هموار کند و صنعت بازی را به سمت آیندهای روشن هدایت نماید.
طراحی و اجرا :
وین تم
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به وب سایت تک فان است
دیدگاهتان را بنویسید