مهندسان پورشه از الگوریتمهای هوش مصنوعی بسیار پیشرفته و دقیق برای افزایش ایمنی سیستمهای کمکی راننده استفاده میکنند. سیستم هوش مصنوعی پورشه توانسته است ناهنجاریهایی را تشخیص دهد که ممکن است توسط سیستمهای محدودتر، به اشتباه شناسایی شوند. برای مثال، کامیونی که یک خودرو را در جهت معکوس حمل میکند، ممکن است بهعنوان یک خودرویی که در جهت اشتباه حرکت میکند، شناسایی شود.
با تشخیص این شکافهای دانشی (که از دادههای ثبتشده توسط حسگرها و دوربینهای خودرو به دست میآید)، قابلیتهای سیستمهای کمکراننده (ADAS) ایمنتر خواهند شد. برای درک بهتر این شرایط نادر، محققان از یک شبکه عصبی مصنوعی به نام خودرمزگذار متغیر (VAE) استفاده کردهاند. این مدل به خودرو کمک میکند تا موقعیتهای کمتر رایج ترافیکی مانند اشیای حملشده روی کامیونها یا ناهنجاریهای ناشی از شرایط آبوهوایی را بهتر شناسایی کند.
VAE دادههای جمعآوریشده را دریافت و آنها را فشرده میکند تا الگوهای مشخصی را روی یک نمودار نمایش دهد. با تحلیل هزاران مایل مسیر رانندگی در عرض چند دقیقه، این سیستم دادههای رایج را کنار گذاشته و موارد نادر را شناسایی میکند.
این سیستم نمونههای زیادی را در کشورهای اسکاندیناوی تشخیص داده است، جایی که برف کنار جاده ممکن است با خط سفید اشتباه گرفته شود یا تصادفات با حیوانات بیشتر رخ دهد. چنین مواردی برای انسانها قابل شناسایی نیستند، زیرا تحلیل دستی تمام ویدیوها و دادههای متوالی به این سرعت امکانپذیر نیست.
این اولین باری نیست که سیستم VAE در خودروها استفاده میشود. قبلا از این فناوری در مدلهای تشخیص چهره برای تحلیل وضعیت سرنشینان، تغییر در وضعیت بدن، علائم حیاتی و میزان خوابآلودگی استفاده شده است. اما این نخستین بار است که از آن برای بهبود سیستمهای کمکراننده استفاده میشود.
در حال حاضر، تیم تحقیقاتی از دادههای ذخیرهشده در فضای ابری استفاده میکند، اما امید دارد که در آینده قابلیتهای سیستمهای کمکراننده بتوانند در زمان واقعی، شرایط غیرمعمول جادهای را بهتر مدیریت کنند.
طراحی و اجرا :
وین تم
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به وب سایت تک فان است
دیدگاهتان را بنویسید