نویسنده ارشد سه نسخه ابتدایی سری Dragon Age که از او به عنوان خالق دنیای فانتزی این فرنچایز یاد میشود، بهتازگی پیرامون روند تدریجی تضعیف استقلال استودیوی بایوور (BioWare) تحت مالکیت شرکت EA سخن گفته است.
دیوید گیدر (David Gaider)، نویسندهای که طی ۱۷ سال در استودیوی بایوور فعالیت داشت، کار خود را با نگارش بازی نامه Baldur’s Gate 2 آغاز کرد و سپس به یکی از خالقان اصلی مجموعه Dragon Age تبدیل شد. او که اکنون که رهبری تیم مستقل خود به نام Summerfall Studios را بر عهده دارد، این در مصاحبهای با GamesRadar نگاهی به تاریخچه بایوور به عنوان توسعهدهنده عناوین نقشآفرینی انداخته است.
گیدر پیرامون سالهایی که منجر به ترک بایوور شد، اظهار داشت:
صحبت درباره آن سالها واقعاً دشوار است. در اوج فعالیت، کار کردن در آنجا یک افتخار بود.
گیدر در ادامه به دوران اواخر دهه ۹۰ میلادی اشاره میکند، زمانی که استودیو بازی Baldur’s Gate 2 را عرضه کرد.
این دوران مختص دنیای D&D بود و من تازهکار بودم. آنها مرا «ماشین» مینامیدند چون خیلی سریع مینوشتم. فکر میکنم نیمی از داستان Baldur’s Gate 2 را خودم نوشتم.
در حالی که او بهترین سالهای استودیو را «درخشان» توصیف میکند، اما به خوبی میداند که اوضاع در زمانی مه بایوور مستقل فعالیت میکرد، کاملاً بینقص نبود. فشار کاری سنگین (کرانچ) در استودیو رایج بود، اما گیدر به یاد میآورد که گویی این بخشی از کار بود، فکر نمیکرد که بشود به آن اعتراض کرد. او میگوید تا وقتی کار تمام نمیشد، باید به فعالیت ادامه میدادند و این یک قانون نانوشته بود.
وی در ادامه افزود:
ما بازیهای نقشآفرینی میساختیم، چراکه واقعاً به ساخت آنها علاقهمند بودیم و میخواستیم بهترین کیفیت ممکن را ارائه دهیم.
تیم نویسندگی بایوور به عنوان پایهایترین بخش موفقیت استودیو شناخته میشد. استودیو از فضایی برخوردار بود که میتوانستیم داستانهایی با معنا و با مفهوم بنویسیم.
پس از خرید بایوور توسط EA، تغییرات در استودیو به تدریج شروع شد. برداشت گیدر این بود که بنیانگذاران استودیو، گرگ زِشاک و ری موزیکا، قصد داشتند ناشر را از درون تغییر دهند. در آن زمان، بایوور میخواست بازیهای باکیفیت و باپرستیژ بسازد و تمرکز خود را روی کسب امتیازات بالای متاکریتیک قرار دهد. امتیازاتی که منجر به سودآوری میشدند و برای مدتی، مدیریت EA از این هدف حمایت میکرد.
با این حال، تغییرات در ردههای مدیریتی EA باعث شد که اوضاع متفاوت شود . مدت کوتاهی پس از آن، گرِگ زشاک و ری موزیکا بایوور را ترک کردند. دیوید گیدر میگوید طبق برداشت وی، این دو نفر به این نتیجه رسیده بودند که هدفشان برای ایجاد تغییرات از درون EA دیگر قابل تحقق نیست و از آن لحظه به بعد، تغییرات با سرعت بیشتری آغاز شد.
وی در این باره میگوید:
بایوور تا حدی تحت نظر EA استقلال داشت، اما برداشت من همواره این بود که هر بار که تیم میخواست چیزی از EA بخواهد، باید در ازای آن امتیازی میداد.
گیدر به یاد میآورد که بایوور در یکی از ایمیلهای داخلی، با لحن مثبت اعلام کرده بود که دیگر خبری از دو هفته مرخصی رایگان کریسمس برای اعضای تیم نخواهد بود تا سیاستهای استودیو با چارچوبهای EA هماهنگتر شود. او حدس میزند که این تصمیم در پاسخ به درخواستهایی مثل تمدید مهلت پروژه بوده باشد.
او در ادامه افزود:
بایوور بخشی از استقلال خود رو از دست داد تا جایی که رسید به امروز میبینیم. من بعد از سال ۲۰۱۶ در آنجا نبودم، اما فکر میکنم روند اتفاقات کاملاً گویای همه چیز بود. جیسون شرایر مقالهای دقیق درباره پروژه Anthem نوشت که افشاگرانه بود و محصولات بعد از آن دوره گویای روند بایوور هستند.
گیدر در پایان از دوران اوج خود در استودیو با حسرت یاد کرد:
آن دوران حس فوقالعادهای داشت. حس میکردم در سر کار هستم، اما در عین حال خوش میگذراندم. با این که کارها سخت بود، اما هر روز صبح با شوق از خواب بیدار میشدم. همیشه چیزی هیجانانگیز در جریان بود. شغلم عالی بود و روی پروژههایی کار میکردم که مطمئن بودم قرار است جذاب باشند و نوشتن آنها لذتبخش بود.
جدیدترین بازی بایوور با نام Dragon Age: The Veilguard سال گذشته روانه بازار شد، اما شرایط برای این سازنده کهنهکار چندان مساعد پیش نرفت. با وجود انتظارات بالا از ادامه سری تحسین شده Dragon Age، انتشار این نسخه با بازخوردهای متفاوت و چالشهای داخلی همراه بود و بسیاری آن را نشانهای از مشکلات عمیقتر در روند توسعه و مدیریت استودیو میدانند.
طراحی و اجرا :
وین تم
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به وب سایت تک فان است
دیدگاهتان را بنویسید