استودیوی بانجی ضمن تأیید اتهام سرقت آثار هنری اعلام کرد بررسی دقیقی روی بازی Marathon انجام خواهد داد.
بار دیگر، بانجی متهم شده بدون اجازه از طراحیهای یک هنرمند مستقل استفاده کرده است. در توییتر، هنرمندی به نام Antireal ادعا کرد برای طراحی محیطی بازی Marathon دقیقاً از عناصری استفاده شده که در سال ۲۰۱۷ طراحی کرده بود. این شخص در بیانیهای گفت:
بانجی موظف نیست برای ساخت بازیای که طراحیای شبیه به آثارم دارد مرا استخدام کند، اما ظاهراً آثار من خیلی خوب بودند زیرا آنها بدون پرداخت هزینه یا ذکر نام به صورت گسترده از این آثار در بازی جدیدشان استفاده کردند. نسخه آلفای بازی Marathon که به تازگی منتشر شده، پر از طرحهایی است که مستقیماً از پوسترهای من در سال ۲۰۱۷ گرفته شدند.
برای اثبات، Antireal تصاویری از گیمپلی نسخه آلفای بازی منتشر کرد و آنها را با طراحیهایی که در سال ۲۰۱۷ در توییتر قرار داده بود، مقایسه کرد. در ادامه میتوانید این تصاویر را مشاهده کنید:
در مقایسه با طراحیهای اصلی که هنوز در توییتر قابل مشاهدهاند، شباهتهای آشکاری دیده میشود. برای مثال، یکی از عناصر موجود در پوسترهای Antireal که شامل واژه Aleph با حروف بزرگ در کنار متن Dark-space haulage logistics است، به صورتی کاملاً مشابه روی چند سازه در بازی دیده میشود. همچنین لوگوهایی که روی پارچهها و پوششهای داخل بازی قرار دارند، مستقیماً از یکی پوستر دیگر گرفته شدند.
Antireal گفت به دلیل نداشتن منابع مالی نتوانسته علیه بانجی اقدام حقوقی کند. او افزود:
در طول ۱۰ سال، هرگز درآمد ثابتی از این کار نداشتهام و از اینکه طراحان شرکتهای بزرگ از طراحیهای من برای الهام گرفتن استفاده میکنند، در حالی که من برای گذران زندگی سخت تلاش میکنم، خسته شدهام.
این نخستین باری نیست که بانجی به استفاده بدون اجازه از آثار هنرمندان مستقل متهم میشود. سال گذشته، بانجی تأیید کرد که آثار هواداران را برای طراحی یک اسلحه Nerf در بازی Destiny 2 استفاده کرده و قول داد این موضوع را جبران کند. در سال ۲۰۲۳ نیز شرکت اعلام کرد مورد مشابهی در بازی Destiny 2 برای هنرمند دیگری پیش آمده است. همچنین در سال ۲۰۲۱، بانجی تأیید کرد یک طراحی از شخصیت Xivu Arath که توسط طرفداران انجام شده بود، به صورت تصادفی وارد تریلر بسته الحاقی Witch Queen شده است.
در پاسخ به ادعای Antireal، یک کاربر دیگر در توییتر اشاره کرد کارگردان هنری مجموعه Marathon یعنی جوزف کراس، او را دنبال میکند. Antireal گفت کراس و چند هنرمند دیگر از شرکت بانجی، او را برای چند سال دنبال کردهاند، اما هیچگاه با آنها مکاتبهای نداشته است.
استودیوی بانجی در بیانیهای از طریق حساب بازی Marathon در توییتر گفت:
ما بلافاصله نگرانی مربوط به استفاده غیرمجاز از طراحی یک هنرمند را در Marathon بررسی کردیم و تأیید میکنیم یکی از هنرمندان سابق بانجی این آثار را در فایلی قرار داده که در نهایت در بازی استفاده شده است. این موضوع برای تیم هنری ما مشخص نبود و ما همچنان در حال بررسی چگونگی وقوع این اشتباه هستیم. ما این مسئله را بسیار جدی میگیریم و با Antireal برای گفتوگو تماس گرفتهایم و متعهد هستیم حقوق این هنرمند را رعایت کنیم.
برای جلوگیری از بروز موارد مشابهی در آینده، در حال انجام یک بازبینی جامع در کارهای انجام شده توسط هنرمند سابقمان هستیم و کنترلهای دقیقتری را برای مستندسازی مشارکت هنرمندان اعمال خواهیم کرد. ما برای خلاقیت و تعهد هنرمندانی که در ساخت بازیهای ما نقش دارند، ارزش قائل هستیم و متعهدیم حقوق آنها را رعایت کنیم. از اینکه این موضوع را با ما در میان گذاشتید سپاسگزاریم.
اگرچه این حادثه ممکن است صرفاً بدشانسی باشد، اما اتهامهای مکرر درباره استفاده بدون ذکر منبع از آثار هنرمندان مستقل، نشان دهنده وجود یک نقص ساختاری در بخش هنری بانجی است. وقتی این چهارمین باری است که طراحیهای دیگران بدون اجازه در بازیهای این استودیو استفاده میشود، دیگر نمیتوان این موارد را صرفاً اشتباهات سهوی تلقی کرد. پیش از این جیم رایان، رئیس پلی استیشن و سرگرمیهای تعاملی شرکت سونی، گفته بود خرید ۳.۶ میلیارد دلاری بانجی میتواند بیش از تصاحب ۶۹ میلیارد دلاری اکتیویژن ارزش داشته باشد.
طراحی و اجرا :
وین تم
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به وب سایت تک فان است
دیدگاهتان را بنویسید