یک پژوهش جدید از موسسه تحلیلی Circana نشان میدهد که افزایش سرسامآور قیمت کنسولهای بازی در سالهای اخیر، ترکیب جمعیتی خریداران سختافزار در آمریکا را به طور چشمگیری تغییر داده است. بر اساس این گزارش، اکنون نزدیک به نیمی از فروش کنسولها توسط خانوارهای پردرآمد صورت میگیرد، در حالی که سهم نسل جوان (نسل Z) که مخاطبان اصلی این صنعت محسوب میشوند، به شدت کاهش یافته است.
قیمت کنسولهای بازی در چند سال گذشته، به ویژه پس از اعمال تعرفههای جدید در آمریکا، به شکل قابل توجهی افزایش یافته و انتظار میرود این روند صعودی ادامه داشته باشد. این موضوع باعث شده تا خرید سختافزار جدید برای بسیاری از افراد، به خصوص نسل جوان، به یک کالای لوکس تبدیل شود.
مت پیسکاتلا، تحلیلگر موسسه Circana، در گزارش جدید خود آمار دقیقی از این تغییر ارائه داده است. بر اساس این دادهها:
خانوارهایی با درآمد سالانه بیش از ۱۰۰ هزار دلار، اکنون ۴۳ درصد از کل فروش سختافزار بازی در آمریکا را به خود اختصاص دادهاند. این رقم در سالهای گذشته ۳۶ درصد بوده است.در مقابل، سهم جوانان ۱۸ تا ۲۴ ساله (نسل Z) از بازار خرید سختافزار، از بیش از ۱۰ درصد در گذشته، به تنها ۳ درصد سقوط کرده است.
این آمار یک زنگ خطر جدی برای صنعت بازی محسوب میشود، زیرا نسل جوان همواره به عنوان مخاطب هدف و اصلی این صنعت شناخته شده و خروج آنها از بازار خرید کنسول میتواند در درازمدت به کل اکوسیستم آسیب بزند.
این روند تنها به فروش سختافزار محدود نمیشود. کاهش فروش کنسولها به طور مستقیم به کاهش فروش بازیها نیز منجر میشود. شرکت کپکام اخیرا به طور علنی از قیمت بالای کنسول PS5 انتقاد کرده و آن را یکی از دلایل اصلی عدم دستیابی بازیهای جدید به اهداف فروش خود دانسته است.
با توجه به اینکه پیشبینی میشود قیمت سختافزار و همچنین بازیها (با حرکت از برچسب ۷۰ دلاری به ۸۰ دلاری برای عناوین AAA) در آینده نزدیک باز هم افزایش یابد، به نظر میرسد شرکتهای بزرگ باید در استراتژیهای قیمتگذاری خود برای باقیمانده این نسل از کنسولها، تجدید نظر جدی کنند.
طراحی و اجرا :
وین تم
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به وب سایت تک فان است
دیدگاهتان را بنویسید