بیش از یک قرن است که کارخانههای بیامو در منطقه باواریا، برخی از برجستهترین خودروهای عملکردی تاریخ را به جهان عرضه کردهاند. اما اکنون، برای ورود به صد سال آینده، این خودروساز در حال دگرگونی کامل فعالیتهای خود برای دستیابی به نوع دیگری از عملکرد است که از طریق تولید باتریها، موتورهای الکتریکی و حتی رباتهایی که این اجزا را مونتاژ میکنند انجام میشود.
در شرکت BMW، این تحول یک ریسک بزرگ و سرمایهگذاری هنگفت به شمار میرود، اما این شرکت معتقد است که آینده در ترکیب خودروهای برقی و احتراق داخلی نهفته است و این استراتژی، سودآوری آن را در قرن پیش رو تضمین خواهد کرد.
اگرچه بیامو در مقایسه با غولهایی مانند گروه فولکسواگن و زیرمجموعه آن، آئودی، تولیدکننده نسبتاً کوچکی محسوب میشود، اما تمرکز و باور راسخ این شرکت به برقیسازی، بسیار قابل توجه است. این تعهد، به ویژه در شرایطی که برخی سیاستمداران به دنبال بازگشت به دوران حملونقل آلوده به سوختهای فسیلی هستند، اهمیت مضاعف پیدا میکند.
هفته گذشته، این شرکت جزئیات بیشتری را در مورد سلولهای باتری خود، که به “Energy Master” معروف هستند، و همچنین موتورهایی که زیربنای خودروهای الکتریکی نسل جدید آن را تشکیل میدهند، منتشر کرد. بیامو با ارائه تدریجی اطلاعات در مورد پلتفرم و ویژگیهای جدید خود، در حال ایجاد یک تحول اساسی در زنجیره تامین و مراکز تولید خود در سراسر جهان است.
این تغییرات شامل استفاده از فناوریهای جدید باتری، توسعه و آزمایش آنها و همچنین بهرهگیری از تجربیات صنعت فناوری برای ساخت ماژولهای کنترل باتری جدید در مواجهه با بازار خودروهای برقی است که با سرعتی کمتر از حد انتظار رشد میکند. این فناوریهای جدید، اساس خودروهای آینده بیامو، از جمله یک شاسی بلند جدید و یک سدان اسپرت الکتریکی در اندازه سری ۳ برای بازار ایالات متحده را تشکیل میدهند. اگرچه این خودروها ابتدا در اروپا تولید و عرضه خواهند شد، اما انتظار نمیرود که قبل از سال ۲۰۲۶ در ایالات متحده شاهد حضور آنها باشیم.
بحران همهگیری جهانی، اختلالات گستردهای را در زنجیره تأمین ایجاد کرد و در پی آن، تولیدکنندگان خودرو در اقصی نقاط جهان، ناگزیر به بازنگری اساسی در استراتژیهای خود برای عرضه خودروهای برقی و باتریهای مربوطه به بازار شدند. این تحول، نمایانگر حجم بالای سرمایهگذاری در این حوزه توسط صنعت خودروسازی است. به عنوان مثال، در ایالات متحده، به موجب تصویب قانون زیرساخت توسط رئیس جمهور بایدن و قانون کاهش تورم، مبلغی بالغ بر ۱۱۲ میلیارد دلار به پروژههای متنوع برقیسازی در سطح داخلی اختصاص یافته است.
شرکتهای بزرگی نظیر مرسدس بنز، تویوتا و جنرال موتورز، با هدف توسعه فناوری باتری، اقدام به تأسیس مراکز تحقیقاتی در ایالات متحده کردهاند. هدف اصلی این مراکز، تولید باتریهایی با وابستگی کمتر به فلزات سنگین و منابع تجدیدناپذیر و همچنین، پیگیری پیشرفتهای آتی در زمینه فناوری باتریهای حالت جامد است. شرکت بیامو نیز با بهرهگیری از تجربیات ارزشمند خود در تولید خودروهای برقی پیشگام، مانند مدلهای i3 و i8 که بسیار زودتر از سایر خودروسازان مطرح، به جز تسلا، به بازار عرضه شدند، در این مسیر گام برمیدارد.
در شهر پارسدورف آلمان، شرکت BMW اقدام به احداث مرکز تولید باتری CMCC کرده است. این مرکز محلی است که دانش و تجربیات کسب شده از مرکز BCCC را به مرحلهی عمل درآورده و در یک خط تولید آزمایشی به کار میگیرد. این خط تولید قادر به تولید محدود باتریهایی نظیر باتریهای گرد ۴۶۹۵ و ۴۶۱۲۰ خواهد بود، که اساس و زیربنای نسل آیندهی خودروهای کلاس نئو را تشکیل میدهند.
باتریهای نسل آینده، که توسط مهندسان بیامو توسعه یافتهاند، با استفاده از مادهای خمیری شکل ساخته میشوند که بر روی ورق نازکی از مس اعمال شده، سپس به شکل استوانه نورد شده، دربگذاری شده و با الکترولیت پر میشود. مرکز BCCC با همکاری نزدیک با دانشگاهیان سراسر جهان، به منظور توسعهی فناوریهای نوین باتری فعالیت میکند و مرکز CMCC نیز وظیفهی مقیاسبندی و آزمایش این فناوریهای جدید را برای استفاده در خودروهای الکتریکی آینده بر عهده دارد.
علاوه بر این، شرکت بیامو دارای یک مرکز CRCC نیز است که از روشهای هیدرومتالورژی و پیرومتالورژی، به همراه سایر تکنیکهای بازیافت باتری، برای تفکیک باتریهای مستعمل به اجزای تشکیلدهندهی آنها استفاده میکند، تا بتوان از این اجزا در ساخت باتریهای نسل آینده بهره برد. هدف نهایی، ایجاد یک سیستم تولید و بازیافت باتری کاملاً دایرهای است که شرکت بیامو بتواند در آینده از آن بهرهمند شود.
با توجه به سرمایهگذاریهای عظیم در زیرساختها، نیروی کار متخصص و مواد اولیه، شاید بتوان تصور کرد که بیامو در حال برنامهریزی برای تولید باتری و عرضه آن به صنایع دیگر با استفاده از فناوری پیشرفته خود است. یا حداقل، مانند ابررایانه «قلب شادی» که زیربنای کلاس نئو خواهد بود، به تولید باتری در داخل کارخانههای خود اقدام میکند. اما واقعیت چیز دیگری است.
هدف از ایجاد سه گروه داخلی، به اشتراکگذاری تمامی یافتهها و فناوریهای مرتبط با برقیسازی است که شرکت با همکاری فروشندگان توسعه میدهد. این کار به منظور ارزیابی توانایی آنها در برآورده کردن الزامات دقیق بیامو و تولید مداوم و انبوه فناوری باتری انجام میشود. یکی از سخنگویان در رویداد پارسدورف اظهار داشت که صنعت هوافضا برای بهرهمندی از فناوری باتری آنها به بیامو مراجعه کرده است، اما این شرکت این پیشنهاد را رد کرده است.
در ایالات متحده، بیامو قصد دارد فناوری باتری را که در آلمان توسعه یافته و به تولید انبوه رسیده است، در کارخانههای باتری خود در سراسر جهان مستقر کند. این فرآیند، که شرکت آن را «بومیسازی برای بومی» مینامد، نشاندهنده تعهد بیامو به تولید باتری در محل است. به عنوان مثال، کارخانه باتری کاملاً جدید آن، به نام کارخانه وودراف در کارولینای جنوبی، با سرعت در حال ساخت است. این کارخانه، نشاندهنده سرمایهگذاری ۷۰۰ میلیون دلاری در منطقهای در نزدیکی کارخانه اسپارتنبورگ بیامو است که بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده X3 در جهان است.
این سرمایهگذاری علاوه بر هزینههای مالی، شامل آموزشهای تخصصی و گسترده برای هزاران نفر از کارکنان BMW در سراسر جهان است. به منظور اجرای این آموزشها در مقیاس وسیع و بدون ایجاد وقفه در خط تولید، BMW از فناوریهای متنوعی مانند پلتفرمهای بازی استفاده میکند تا فرآیند انتقال به تولید خودروهای برقی را به صورت یکپارچه و بدون اختلال انجام دهد.
در طول تعطیلات، کارخانه اسپارتنبورگ که در مجاورت کارخانه وودراف در حال ساخت قرار دارد، فرآیند انتقال به تولید مدل X3 برقی را در همان خط تولید مدلهای بنزینی آغاز کرد. BMW با بهرهگیری از پلتفرمهای بازی ویدیویی مانند آنریل انجین و واقعیت مجازی، کارکنان خود را در طول تعطیلات کوتاه مدت آموزش داد. همکاران این شرکت با طراحی یک برنامه آموزشی منحصر به فرد مبتنی بر واقعیت مجازی در آنریل انجین، فرصتی را برای کارکنان فراهم کردند تا فرآیندهای جدید مونتاژ خودروهای برقی را فرا گیرند. این فناوری به BMW امکان داد تا ضمن انجام فرآیند انتقال، خط تولید را فعال و پویا نگه دارد.
بیش از یک قرن از تأسیس کارخانه BMW در قلب مونیخ میگذرد. این کارخانه که قدمتی طولانی دارد، اکنون در حال دگرگونی است؛ به طوری که همزمان با تخریب بخشهایی، بازسازی نیز در خط تولید سه طبقه آن انجام میشود. هدف از این تغییرات، سازگاری با تولید مدلهای الکتریکی بیشتر است. این پروژه عظیم، سرمایهگذاریای بالغ بر ۶۵۰ میلیون یورو (معادل ۶۸۰ میلیون دلار) را به خود اختصاص داده و با چالشهای پیچیده لجستیکی همراه است.
در حال حاضر، این کارخانه روزانه هزار دستگاه خودرو تولید میکند و جالب اینکه، علیرغم عملیات ساخت و ساز گسترده، خط تولید به هیچ وجه متوقف نشده است. BMW در اقدامی نوآورانه، خودروهای احتراق داخلی و برقی را به طور همزمان و در یک خط تولید واحد در مونیخ مونتاژ میکند.
تحولات چشمگیری در کارخانه BMW واقع در لاندشوت نیز در حال وقوع است. این کارخانه که در زمینه مواد سبک وزن و ساخت پیشرانه تخصص دارد، اکنون مشغول تولید محفظههای آلومینیومی فوق سبک برای موتورهای الکتریکی ناهمزمان و برانگیخته جدیدی است که در کلاس نئو BMW به کار خواهند رفت. علاوه بر این، لاندشوت مرکز تولید تمامی کنترلرهای “Energy Master” جدید برای بستههای باتری در سطح جهانی خواهد بود.
طراحی و اجرا :
وین تم
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به وب سایت تک فان است
دیدگاهتان را بنویسید