یک گزارش کوتاه در میان خبرهای مربوط به افزایش هزینههای تبلیغاتی آمازون نشان میدهد که اپل ممکن است تبلیغات در ایکس را در نظر گرفته باشد؛ اما اقدامات بحثبرانگیز اخیر ایلان ماسک میتواند بر این تصمیم تاثیر بگذارد.
به گزارش تکراتو به نقل از appleinsider، اپل دستکم در آستانهی روز تحلیف ریاستجمهوری آمریکا، این موضوع را بررسی کرده یا دربارهی بازگشت تبلیغات خود در X گفتوگوهایی داشته است. با این حال، تا لحظهی انتشار این گزارش، اپل هنوز تبلیغات خود را در این پلتفرم از سر نگرفته است و اطلاعاتی دربارهی تاثیر اتفاقات اخیر بر این تصمیم در دست نیست.
این اطلاعات در گزارشی از والاستریت ژورنال منتشر شده که به افزایش هزینههای تبلیغاتی آمازون در X اشاره دارد.
اپل و دیگر شرکتهای بزرگ فناوری، در نوامبر ۲۰۲۳ تبلیغات خود را در X متوقف کردند؛ این اقدام پس از آن انجام شد که ایلان ماسک یک پست بحثبرانگیز علیه جامعه یهودیان آمریکا را تایید کرد.
پست موردنظر ادعا میکرد که: جوامع یهودی دقیقا همان نوع نفرت دیالکتیکی را علیه سفیدپوستان ترویج میکنند که خودشان از دیگران میخواهند آن را کنار بگذارند.
ماسک در پاسخ نوشت: «حقیقت محض را گفتی.»
پس از این اتفاق، بسیاری از کاربران به پلتفرمهای دیگر مانند Mastodon و بلواسکای مهاجرت کردند که در این میان، بلواسکای با جذب ۳۰ میلیون کاربر، محبوبتر و جریانسازتر شده است.
اپل هرگز تبلیغات در ایکس را از سر نگرفت، اما حسابهای کاربری خود را در این پلتفرم حفظ کرد.
ایلان ماسک همچنان چهرهای بحثبرانگیز باقی مانده و اظهاراتی دربارهی نژادپرستی علیه سفیدپوستان، مهاجرت غیرقانونی و حمایت از ارزشهای راستگرای افراطی منتشر کرده است.
او همچنین بهعنوان مسئول یک دفتر اجرایی خارج از دولت فدرال منصوب شده که مستقیما به رئیسجمهور ترامپ گزارش میدهد و نام آن «وزارت بهرهوری دولت» (Department of Government Efficiency – DOGE) است.
تیم کوک، مدیرعامل اپل، در گذشته در ضیافتهای شام با رئیسجمهور ترامپ و احتمالا ایلان ماسک حضور داشته است. کوک حتی یک میلیون دلار از سرمایه شخصی خود را به صندوق تحلیف ریاستجمهوری ترامپ اهدا کرده است.
به نظر میرسد که در این ملاقاتهای حضوری، بحث بازگشت تبلیغات اپل به X مطرح شده باشد و این موضوع با جدول زمانی «هفتههای اخیر» که در گزارش آمده، همخوانی دارد. اما پس از آغاز ریاستجمهوری ترامپ، اوضاع بهسرعت در حال تغییر است.
اپل نشان داده که همیشه تمایل به راضی کردن دولت ندارد؛ بهعنوان مثال، این شرکت در اقدامی محتاطانه نام «خلیج مکزیک» را در اپل مپس به «خلیج آمریکا» تغییر داد، اما فقط زمانی که کاربران این نام را جستوجو کنند!
اپل ممکن است همچنان بازگشت محدود به تبلیغات در X را بررسی کند. نگرانی اولیهی اپل این بود که تبلیغاتش در کنار محتوای افراطی یا پستهای نئونازیها که در X فعالیت دارند، نمایش داده شود.
اوضاع پیچیدهتر شده است. ایلان ماسک پس از تحلیف ترامپ در سخنرانی خود، دستش را روی قلبش گذاشت و آن به سمت جمعیت فرستاد (به نشانهی ابراز محبت)؛ اما برخی مخالفان، این رفتار را به سلام نازیها نسبت دادهاند که ماسک آن را رد میکند.
ماسک چندین بار در X دربارهی نازیها و رهبران افراطی بهصورت طنزآمیز پست گذاشته و حتی دربارهی هولوکاست هم شوخی کرده است.
علاوهبراین، ماسک بهشدت محتوای ضد-LGBTQ، بهویژه ضد افراد تراجنسیتی را در پلتفرم خود تبلیغ کرده است.
هنوز مشخص نیست که تیم کوک در تصمیمگیری برای از سرگیری تبلیغات در X، این مسائل را چگونه در نظر خواهد گرفت.
ایلان ماسک اخیرا گفته که X «بهسختی در نقطه سربهسر» قرار دارد. این پلتفرم بسیاری از کاربران فعال خود را به دلیل جنجالهای مکرر از دست داده و همچنان در تلاش است که نقش «میدان عمومی جهانی» را ایفا کند.
در نهایت، باید دید اپل و تیم کوک چه تصمیمی خواهند گرفت. ممکن است اپل به این نتیجه برسد که این جنجالها برای توقف تبلیغات کافی نیستند و دوباره به X بازگردد. یا شاید هم منتظر بماند و امیدوار باشد که کسی متوجه غیبت آن نشود، بهخصوص که شرکتهایی مثل آمازون جای خالی آن را پر کردهاند.
اخبار اپل
طراحی و اجرا :
وین تم
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به وب سایت تک فان است
دیدگاهتان را بنویسید