ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیسایکس، جزئیات مهمی از پروژه استارشیپ را به اشتراک گذاشت. استارشیپ بزرگترین موشک در حال توسعه در جهان است و اسپیسایکس در نظر دارد از طریق آن، نخستین انسانها را به مریخ بفرستد. تمرکز اصلی سخنرانی ماسک بر مشخصات کلی پرتاب موشک، برنامههای تولید، ارتقاهای آتی و طرحهای اولیه برای ایجاد نخستین کلونی انسانی در مریخ بود.
اسپیسایکس هماکنون مشغول احداث یک کارخانه جدید در بوکا چیکا تگزاس است که ستون فقرات تولید استارشیپ محسوب میشود. ماسک پیشتر در گفتگوهای خود درباره استارشیپ، عنوان کرده بود که برای رساندن محموله کافی به مریخ، اسپیسایکس باید هزاران استارشیپ را در مدت زمان کوتاهی به فضا پرتاب کند؛ یعنی زمانی که کوتاهترین مسیر بین دو سیاره فراهم میشود. او در سخنرانی اخیرش فاش کرد که هدف نهایی اسپیسایکس، تولید هزاران موشک در سال است.
مدیرعامل همچنین اطلاعات کلیدی در مورد ماهوارههای نسل سوم استارلینک اسپیسایکس، موتور رپتور ۳ و نسخههای آتی بوستر سوپر هوی و مرحله بالایی استارشیپ را آشکار کرد. به گفته وی، ماهوارههای نسخه ۳، با تولید تقریباً ۵۰۰۰ عدد در سال و شاید در مقطعی نزدیک به ۱۰۰۰۰ عدد در سال، هر کدام تقریباً به اندازه یک بوئینگ ۷۳۷ هستند.
ماسک در تشریح برنامههای نهایی اسپیسایکس برای قابلیت استفاده مجدد از بوستر سوپر هوی، ادعا میکند که این شرکت قادر خواهد بود موشک را تنها ظرف یک ساعت پس از فرود، دوباره به پرواز درآورد. او توضیح داد که تقویتکننده ۵ تا ۶ دقیقه پس از پرتاب به زمین بازمیگردد و روی سکوی پرتاب برای سوختگیری مجدد فرود میآید. این فرآیند حدود ۳۰ یا ۴۰ دقیقه به طول میانجامد و پس از آن موشک را روی آن قرار میدهید و در اصل میتوانید کل بوستر را هر ساعت دوباره به پرواز درآورید.
یکی از ارتقاهای مهم در مدلهای آینده بوستر، مربوط به بخش میانی آن است. این قسمت بین بالای بوستر و موتورهای موشک قرار میگیرد و برای محافظت از بوستر در برابر گازهای خروجی موتور موشک هنگام جداسازی مراحل طراحی شده است. به گفته ماسک، بوسترهای نسل بعدی سوپر هوی بلندتر خواهند بود و این بخش میانی اطمینان خواهد داد که گازهای خروجی از موتورهای موشک به راحتی از ستونهای باز در بخش میانی خارج شود.
پروفایل پرتاب کامل استارشیپ به این معنی است که اسپیسایکس باید مرحله بالایی را در مدار زمین با سوخت پر کند. در حالی که اسپیسایکس در ابتدا برنامهریزی کرده بود تا این مورد را در سال ۲۰۲۵ به نمایش بگذارد، این نمایش اکنون به تعویق افتاده است. انتقال سوخت همچنین یک هدف کلیدی برای برنامه آرتمیس ناسا بوده که اسپیسایکس را برای فرود اولین انسانها روی ماه از طریق استارشیپ، قرارداد بسته است. ماسک میگوید انتقال سوخت «یک فناوری مهم است که امیدواریم سال آینده آن را نشان دهیم.»
یک موضوع کلیدی دیگر، بازیابی مرحله بالایی استارشیپ است. اسپیسایکس مانند بوستر، قصد دارد بدنه موشک را با برج پرتاب بگیرد. پیش از چندین شکست مرحله بالایی نسل ۲ در سال جاری، ماسک ابراز امیدواری کرده بود که در بهترین حالت، اسپیسایکس ممکن است تلاش برای گرفتن بدنه را در پرواز ۸ استارشیپ انجام دهد. با این حال، اکنون، اسپیسایکس امیدوار است که این مورد را اواخر امسال، شاید به زودی در ۲ یا ۳ ماه آینده به نمایش بگذارد.
استارشیپهای آینده از موتور رپتور ۳ اسپیسایکس استفاده خواهند کرد. ارائه ماسک نشان داد که شرکت او ۳۰۰ بار این موتور را آزمایش کرده است. ماسک اظهار داشت که رپتور ۳ برای عدم نیاز به محافظ حرارتی پایهای طراحی شده است، که باعث صرفهجویی زیادی در وزن پایین و در واقع بهبود قابلیت اطمینان میشود. وی افزود که قابلیت اطمینان و ساختار موتور به این معنی است که اگر، برای مثال، یک نشت کوچک سوخت از موتور رپتور وجود داشته باشد، به سادگی به پلاسمای شعلهور موجود نشت میکند و واقعاً اهمیتی ندارد.
این مدیر اجرایی فاش کرد که یک نسخه آتی از استارشیپ ۹ موتور خواهد داشت. به گفته او، این نسخه همانی است که عناصر کلیدی قابلیت اطمینان سریع و قابلیت استفاده مجدد را همراه با انتقال سوخت در فضا به دست میآورد. ماسک بیان کرد که اسپیسایکس قصد دارد ۵ فرودگر را در سال ۲۰۲۶ به مریخ پرتاب کند، که اولین مأموریتها شامل ربات انساننمای اوپتیموس تسلا خواهند بود.
طراحی و اجرا :
وین تم
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به وب سایت تک فان است
دیدگاهتان را بنویسید