من به طور منظم از هر دو برنامه Notion و Todoist استفاده میکنم تا از زندگی حرفهای و شخصیام عقب نمانم و راستش را بخواهید، فکر نمیکنم بتوانم بدون آنها زندگی کنم.
قصد دارم دقیقاً به شما بگویم که چگونه از هر یک از این برنامهها استفاده میکنم، آیا شانسی برای کنار گذاشتن یکی به نفع دیگری وجود دارد یا خیر، و کدام برنامههای دیگر نیز به من کمک میکنند تا کلافه نشوم.
از بین این دو، من بیشتر از Notion استفاده میکنم. این برنامه اصلی کار من است و در زمینههای بیشماری به من کمک میکند. همین مطلبی که در حال خواندن آن هستید، ابتدا در Notion نوشته شد و سپس در وبسایت ما منتشر شد. قبلاً برای این کار از Google Docs استفاده میکردم، اما به Notion روی آوردم زیرا میتوانم تمام نوشتههایم را راحتتر سازماندهی کنم.
Notion همچنین جایی است که تمام ایدههایم برای موضوعاتی که میخواهم به آنها بپردازم را نگهداری میکنم. من یک جدول در آن ایجاد کردهام که به راحتی میتوانم تمام ایدههایم را به همراه جزئیات مهم برایم – مانند تاریخ اضافه شدن، سطح دشواری و موارد دیگر – در یک صفحه اضافه کرده و ببینم. همچنین از آن برای پیگیری تمام جلساتی که با تیم Android Authority دارم استفاده میکنم. من یک الگو برای این کار دانلود کردم و آن را مطابق با نیازها و خواستههایم تغییر دادم. از آن برای آماده کردن نکات اصلی صحبت، یادداشت کردن تمام بخشهای مهم هر جلسه و موارد دیگر استفاده میکنم.
همچنین از Notion برای پیگیری تمام پروژههای کاری که در حال انجامشان هستم – مانند عرضه محصولات جدید که آنها را پوشش میدهیم – استفاده میکنم تا مطمئن شوم هیچ کار مهمی را فراموش نمیکنم، یادداشتهای مربوط به کار را مینویسم و غیره. برای من سخت است که کارم را بدون آن تصور کنم، چرا که اولین برنامهای است که هنگام شروع نوبت کاریام باز میکنم. من دوست دارم که بخش بزرگی از کارهایی که باید پیگیری کنم، درست جلوی چشمم و در یک برنامه قرار دارد.
علاوه بر کار، از Notion برای پیگیری زندگی شخصیام نیز استفاده میکنم. برای مثال، یک صفحه تناسب اندام دارم که شامل یک برنامه ورزشی و برنامه غذایی دقیق، و چند ردیاب برای وزن و سایر اندازهگیریهای بدنم است. چیزی که در مورد آن دوست دارم این است که بسیار قابل شخصیسازی است؛ میتوانم تقریباً هر چیزی را که نیاز دارم در آن تنظیم کنم. این با برنامههای اختصاصی تناسب اندام که میتوانند بسیار انعطافناپذیر باشند، متفاوت است. آنهایی که در گذشته استفاده میکردم، یک سری ویژگی داشتند که نمیخواستم از آنها استفاده کنم و مانع کارم میشدند، در حالی که ویژگیهایی که از آنها استفاده میکردم، در حد استانداردی که میخواستم نبودند.
همچنین، کتاب آشپزیام هم در Notion است. میتوانستم به راحتی از یک برنامه جداگانه برای این کار استفاده کنم، اما هدف اصلی من این است که تا حد امکان همه چیز را در یک برنامه نگه دارم، زیرا این کار کارآمدتر به نظر میرسد. و این روش نتیجه میدهد. Notion به من اجازه میدهد به راحتی تمام دستور غذاهای مورد علاقهام را پیگیری کنم و مطمئن شوم وقتی زمانش رسید، طرز تهیه غذاهای مورد علاقهام را فراموش نمیکنم. البته دستور پختهای زیادی در آن وجود ندارد، چون من در آشپزی چندان ماهر نیستم، اما به هر حال، شروع خوبی است.
گذشته از برنامه تناسب اندام و دستور غذاهایم، از Notion برای یادداشتهای شخصی و پیگیری پروژههای مختلف دیگر استفاده میکنم. برای مثال، مدتی پیش یک آپارتمان جدید خریدم و کارهای زیادی برای انجام دادن داشتم. از پیدا کردن اینکه دقیقاً به چه وسایلی نیاز دارم، کجا باید آنها را بخرم و چقدر هزینه دارند، تا پیگیری تمام ادعاهایی که ثبت کردم، Notion همه اینها را پوشش داد. این زیبایی این نرمافزار است؛ آنقدر همهکاره است که میتوانم تقریباً هر کاری را با آن انجام دهم. به لطف Notion، توانستم انواع برنامههای دیگر از جمله Google Docs و Evernote را جایگزین کنم.
میدانم که به چه چیزی فکر میکنید: از نظر فنی میتوانستم یک لیست انجام کار در Notion ایجاد کنم، پس چرا همچنان از Todoist استفاده میکنم؟ مشکل این است که گزینههای ایجاد لیست کارها در Notion هنوز بسیار محدود است و من از یک مدیر وظیفه اختصاصی مانند Todoist، ویژگیهای بسیار بیشتری دریافت میکنم. برای مثال، پردازش زبان طبیعی Todoist بسیار برتر است؛ به این معنی که میتوانم به سادگی متنی مانند «هر روز در طول هفته ساعت ۶ عصر به باشگاه بروم» را تایپ کنم و یک وظیفه تکرارشونده به طور خودکار ایجاد میشود. نیازی نیست به صورت دستی یک تاریخ را انتخاب کنم، یک گزینه تکرارشونده تنظیم کنم یا یادآور ایجاد کنم. این کار باعث صرفهجویی در وقت من میشود، که همان هدف بهرهوری است. یادآورهایی که میتوانم در Todoist تنظیم کنم نیز بهتر هستند و برای فرآیند کاری من یک امر ضروری محسوب میشوند.
بنابراین فعلاً، به استفاده از Todoist ادامه میدهم، زیرا واقعاً به من کمک میکند تا از تمام کارهای کاری و شخصیام عقب نمانم. سعی میکنم سیستمم را تا حد امکان ساده نگه دارم. پیچیده کردن آن فقط در ادامه من را سردرگم میکند، زیرا به خاطر سپردن تمام جزئیات پیچیده یک سیستم دشوارتر است.
من فقط دو پروژه را در آن تنظیم کردهام – یکی برای کارهای شخصی و دیگری برای کارهای مرتبط با کار. این به من امکان میدهد به راحتی به کارهایی که باید روزانه برای شغلم انجام دهم و وظایفی که در زندگی شخصیام پیش رو دارم، نگاهی سریع بیندازم.
این یک سیستم ساده است؛ شاید بیش از حد ساده، زیرا کارهای کاری و شخصی معمولاً در دستههای مختلفی قرار میگیرند. اینجا جایی است که برچسبها (labels) وارد عمل میشوند. آنها به من اجازه میدهند تا تمام وظایفی را که به Todoist اضافه میکنم، بیشتر سازماندهی کنم و مرتبسازی آنها را بر اساس ماهیتشان آسانتر سازند.
برای مثال، من از Todoist برای پیگیری تمام تولدهای خانواده و دوستانم استفاده میکنم، فقط برای اینکه فراموش نکنم در آن روز با آنها تماس بگیرم و بهترینها را برایشان آرزو کنم. میتوانستم از یک تقویم برای این کار استفاده کنم، اما همانطور که گفتم، مأموریت من استفاده از کمترین تعداد برنامه ممکن است. همچنین از برچسبها برای کارهای عمومی که باید انجام دهم و برای پروژههای خاصی که روی آنها کار میکنم، مانند یک کسب و کار جانبی، استفاده میکنم.
بنابراین وقتی یک وظیفه مرتبط با کسب و کار جانبیام اضافه میکنم، آن را در پروژه «کار» قرار میدهم و یک برچسب با عنوان «کسب و کار جانبی» به آن اضافه میکنم. به این ترتیب، میتوانم به راحتی تمام کارهای مرتبط با کارم را با باز کردن پروژه «کار» ببینم و سپس با بررسی تمام وظایف مربوط به کسب و کار جانبیام، آنها را بیشتر مرتب کنم.
این سیستم برای تنظیم، استفاده و به خاطر سپردن آسان است. ساده بودن راه درستی است و من هنوز مشکلی با آن پیدا نکردهام. با این حال، یک جزء سوم نیز دارد: فیلترها. آنها مانند برچسبها عمل میکنند و به من اجازه میدهند وظایف را در داخل پروژهها بیشتر مرتب کنم. با این حال، من از آنها برای مرتب کردن وظایف در هر دو پروژه استفاده میکنم و آنها میتوانند چیزهایی مانند اینکه کدام وظایف بالاترین اولویت را دارند، کدام وظایف تکرارشونده هستند و کدامها هنوز تاریخ سررسید برایشان تعیین نشده است را به من نشان دهند. تمام هدف این است که دقیقاً آنچه را که به دنبالش هستم تنها با یک یا دو ضربه پیدا کنم، که اگر یک فرآیند کاری را با دهها پروژه و زیرپروژه پیچیده کنید، همیشه اینطور نیست.
وقتی صحبت از بهرهوری به میان میآید، به ویژه در ارتباط با شغلم، Todoist و Notion دو برنامهای هستند که من بیشترین استفاده را از آنها دارم. من معمولاً بدون آنها یک روز کاری را به پایان نمیرسانم. با این حال، چند برنامه دیگر نیز وجود دارند که به من کمک میکنند کارها را سریعتر انجام دهم و زندگیام را مدیریت کنم.
یکی از آنها Gemini است، ربات گفتگوگری که هر روز بیشتر و بیشتر از آن استفاده میکنم. به من کمک میکند تا قبل از انتشار مطالبم، آنها را از اشتباهات تایپی احتمالی، کمبود کاما و موارد مشابه پاک کنم. همچنین از آن برای ایدهیابی برای عنوانها، تحقیق در مورد موضوعات جدیدی که به آنها علاقهمندم و به طور کلی برای دریافت سریعتر اطلاعاتی که میخواهم، استفاده میکنم.
سپس برنامه YNAB وجود دارد، برنامه مدیریت پول که در طول سالها استرس مالی زیادی را از من دور کرده است، و برنامه مدیتیشن Balance که به من کمک میکند تمرکزم را بهبود ببخشم.
من عموماً سعی میکنم برنامههایی را دانلود و استفاده کنم که به من کمک میکنند به اهدافم برسم؛ برنامههایی که در وقت من صرفهجویی میکنند و به من کمک میکنند تا به یک هدف خاص دست پیدا کنم. به نظر من، فناوری باید در درجه اول برای این کار استفاده شود، حتی اگر بیشتر مردم از آن برای بحث و جدل با غریبهها در فضای آنلاین و تماشای گربههایی که به داخل جعبهها میپرند، استفاده کنند.
اشتباه نکنید، کمی استراحت و خنده خوب ضروری است و برنامههایی که برای آن هدف طراحی شدهاند جایگاه خود را در جهان دارند. اما حداقل برای من، آنها باید در درجه دوم نسبت به برنامههایی باشند که ارزش واقعی به زندگی ما میآورند. شما موافقید یا مخالف؟ نظرتان را در بخش دیدگاهها به من بگویید.
طراحی و اجرا :
وین تم
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به وب سایت تک فان است
دیدگاهتان را بنویسید