برند ایکس باکس به عنوان بخش گیمینگ شرکت مایکروسافت، برای نخستین بار از سال ۲۰۲۰ رسیدن به رشد هدفگذاری شده خود را اعلام کرد. این رشد به گفته مایکروسافت، حاصل اتخاذ رویکردی مبتنی بر همکاری با ناشران است.

مایکروسافت از آغاز نسل نهم کنسولها با چالشهای مختلفی در بخش گیمینگ خود روبهرو بوده است. با وجود چند خرید عظیم و جذب استودیوهای بزرگ، برند ایکس باکس نتوانسته بود آن چنان که انتظار میرود، در میان مخاطبان گستردهتر جایگاه تثبیت شدهای پیدا کند.
در پی این وضعیت، مایکروسافت مسیر جدیدی را در پیش گرفته و تلاش کرده است تا ایکس باکس را بیش از اینکه به کنسول محدود کند، به یک اکوسیستم چندپلتفرمی تبدیل نماید. نقطهی آغاز این تغییر، عرضهی عناوین انحصاری استودیوهای داخلی ایکس باکس روی پلتفرمهای رقیب همچون پلی استیشن و نینتندو بود. مایکروسافت اعتقاد دارد این اقدام، نقش مهمی در دستیابی به نخستین رشد بخش ایکس باکس از سال ۲۰۲۰ ایفا کرده است.
براساس اسناد سالانهی منتشر شده در گزارش مالی مایکروسافت، جزئیات جدیدی از عملکرد بخش گیمینگ این شرکت در اختیار سهامداران قرار گرفته است. طبق این گزارش، بخش ایکس باکس در سال مالی اخیر هدفگذاری رشد سالانه ۱۴ درصدی را تعیین کرده بود که نهتنها به آن دست یافته، بلکه اندکی از این رقم نیز فراتر رفته است.
این برای نخستین بار در چهار سال گذشته است که بخش گیمینگ مایکروسافت موفق میشود به هدفگذاری رشد خود برسد؛ دورهای که در آن رشد تعداد کاربران Game Pass و همچنین درآمدهای مرتبط با محتوا و سرویسهای ایکس باکس متوقف شده بود.

تحقق این هدف باعث افزایش حقوق کارکنان مایکروسافت نیز شده است. طبق گزارش منتشر شده، ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، امسال رکورد جدیدی را با دریافت ۹۶٫۵ میلیون دلار پاداش سالانه ثبت کرده که معادل ۲۲ درصد افزایش نسبت به سال قبل است. با این حال، افزایش حقوق برای کارکنان غیرمدیر کمتر و در حدی جزئیتر گزارش شده است.
با این حال، رشد اخیر ایکس باکس لزوماً به معنای سودده بودن این بخش نیست. در اوایل سال جاری، مایکروسافت موج جدیدی از تعدیل نیروها را در واحد گیمینگ خود اعمال کرد. این اقدام منجر به لغو پروژههایی همچون Perfect Dark، Everwild و همچنین تعطیلی چند استودیوی دیگر شد.
با وجود این چالشها، به نظر میرسد که مایکروسافت مسیر تازهای برای بخش بازیهای خود یافته است؛ مدلی که اکنون بیش از هر زمان دیگری به یک ناشر ترد پارتی شباهت دارد. با این حال، یک تفاوت کلیدی وجود دارد: ایکس باکس همچنان متعهد به توسعه نسل جدید کنسولهای خود باقی مانده است؛ کنسولهایی که طبق شایعات منتشر شده، هزینهی تولید آنها میتواند از ۱۰۰۰ دلار نیز فراتر رود.
طراحی و اجرا :
وین تم
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به وب سایت تک فان است
دیدگاهتان را بنویسید