طبق گزارش خبرگزاری GameSpot، سیاستهای بیثبات مایکروسافت و تیم مدیریت بخش گیمینگ این شرکت، اکوسیستم ایکس باکس را به خطر انداخته است.
ایکس باکس در حال گذر از یک بحران هویتی بزرگ است. موج اخراجها اخیر مایکروسافت که حدود ۹,۰۰۰ موقعیت شغلی را حذف کرد، تاییدی برای این مسأله بود. بخش ایکس باکس یکی از قسمتهایی بود که تا حد زیادی تحت تاثیر این تعدیل نیرو قرار گرفت. اگرچه گفته میشود این اقدامات برای کاهش هزینهها و تضمین موفقیت انجام شدند، اما چنین اقداماتی اعتماد و حسننیتی که این برند از موفقیتهای قبلی به دست آورده را بیشتر از پیش از بین میبرند.
اگر منطقی به این موضوع نگاه کنیم، به نظر میرسد در دهه گذشته، ایکس باکس عملکرد مطلوبی نداشته. خریدهای بزرگ این شرکت و مدیریت ناصحیح استودیوها، انتشار بازیهایی با مشکلات مختلف یا تاخیر، لغو پروژهها و تعطیلی تیمها را به همراه داشتند. البته این به معنی نبود عناوینی موفق در کارنامه ایکس باکس نیست، اما کارنامه ایکس باکس در سالهای اخیر پر از پروژههای لغو شده و تیمهای منحل شده است.
حال اگر به جنبههای مختلف این وضعیت نگاه کنیم، ایکس باکس به وضوح با چالشهای زیادی روبهرو میباشد. بررسی تیمهای Xbox Game Studios، بخش انتشارات داخلی مایکروسافت، نشان میدهد آخرین اخراجها منجر به تعطیلی The Initiative و لغو بازی Perfect Dark شدند. تیمتوسعه حاضر در استودیوی Turn 10 نیز به عنوان یکی از توسعهدهندگان اصلی مجموعه Forza، به شدت کاهش یافته است. استودیوی Rare، که بر روی Everwild کار میکرد و در عین حال وظیفه پشتیبانی از بازی آنلاین Sea of Thieves را بر عهده داشت، پس از اخراجها در وضعیتی بدتر از قبل قرار دارد.
احتمالاً آسیب اصلی ناشی از این تغییرات مداوم، به تیمها و کارکنان استدیوها وارد میشود. مایکروسافت پس از خرید ZeniMax Media، در سال ۲۰۲۴ دو استودیوی Arkane Austin و Tango Gameworks را تعطیل کرد. پس از خرید Activision Blizzard نیز، شاهد اخراجهای دیگری بودیم که باعث منحل شدن تیمهای مختلف و لغو یک بازی در Blizzard شد. در حقیقت، با خرید مجموعههای عظیمی چون ZeniMax Media و Activision Blizzard انتظار میرفت در عملکرد ایکس باکس تغییر بسیار مثبتی ایجاد شود، اما این موضوع باعث بدتر شدن وضعیت شد.
انتظار میرفت این خریدها باعث ثبات بیشتر وضعیت توسعهدهندگان زیر مجموعه ایکس باکس شود و تعداد بازیهای این پلتفرم افزایش یابد، اما اینگونه نشد. البته، برخی استودیوها مانند Obsidian در این شرایط به طرز معجزهآسایی رشد کردهاند، اما استودیوهای دیگر مانند Arkane Austin چنین شانسی نداشتند. در این شرایط، هم بازیکنندگان و هم توسعهدهندگان آسیب میبینند. حال این سوال پیش میآید که اگر همه در حال تجربه این مشکلات هستند، پس چه کسی دقیقاً از این وضعیت ایکس باکس سود میبرد؟
انگیزه پشت بسیاری از این خریدها قطعاً تقویت سرویس گیم پس است. از زمان راهاندازی در سال ۲۰۱۷، این سرویس اشتراکی مرکز توجه برند ایکس باکس بوده و با گذشت سالها، به بزرگترین عامل جذب مخاطب در بخش بازی این شرکت تبدیل شده است. پس از مشکلات ابتدایی کنسول ایکس باکس وان، مایکروسافت گیم پس را راهحلی دید که میتواند ضمن بازسازی اکوسیستمش، تضمین کند بزرگترین و کوچکترین بازیها مخاطب دارند. این سرویس حتی به توسعه بازیهای مستقل و تردپارتی نیز کمک کرده است.
اما رشد گیم پس با مشکلاتی همراه بوده و حفظ آن هزینههای زیادی در پی داشته، اگرچه ایکس باکس میگوید این سرویس سودآور است. با وجود این که سرویس گیم پس برای توسعه تعدادی از پروژهها مفید بوده، بسیاری از توسعهدهندگان اذعان کردند این سرویس به تیمها و پروژهها آسیب میزند. این روند نشان میدهد ایکس باکس همچنان در مسیری نامشخصی قرار دارد که به نظر نمیرسد به زودی تغییر کند و توسعهدهندگان مجبورند تصمیمات سختی درباره آیندهشان در این اکوسیستم بگیرند.
اگر اخراجهای اخیر را نشانهای در نظر بگیریم، به نظر میرسد مسیر ایکس باکس برای آینده مشخص شده ولی شاید این مسیر نسبت به رویکرد قبلی کاملاً متفاوت باشد. کریستوفر درینگ از The Game Business نیز به این موضوع را تایید کرده. او میگوید ایکس باکسی که ما میشناختیم مرده است.
طراحی و اجرا :
وین تم
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به وب سایت تک فان است
دیدگاهتان را بنویسید