مایکل داوس (Michael “Cromwelp” Douse)، مدیر تیم Larian میگوید بازیهای AAA بیش از حد فرمولزده هستند و در مقابل بازیهای مستقل با ایدههای ناب خود به موفقیتهای بزرگی دست مییابند.
کسب درآمد در بازار ویدیوگیم به شکل قابل توجهی ادامه دارد و ناشران به دنبال استمرار در این موضوع هستند. با این حال در مقایسه با گذشته این صنعت، میبینیم دیگر ایدهها و مکانیکهای جالب به فراوانی قبل وجود ندارند. شب افتتاحیه گیمزکام ۲۰۲۵ مثال خوبی برای این موضوع است: رونمایی از انبوهی از عناوین سولزلایک با همان ساختار و المانهای همیشگی.
اما اخیرا با انتشار بازی Mafia: The Old Country و ستایش منتقدان درباره داستانسرایی جذابتر و غنیتر بودن مکانیکهای آن نسبت به اثر قبلی فرنچایز، مایکل داوس میفهمد که دلیل اصلی وضعیت کنونی این صنعت چیست؛ او میگوید:
به نظر میرسد انتخاب یک مورد خاص و انجام درست آن، به هنری گمشده در دیزاین بازیها تبدیل شده است و نمیدانم چرا. گمان میکردم که توسعه دهندگان پس از موفقیت آثاری چون Dark Souls و Undertale فهمیده، متوجه شده باشند چگونه باید نظر مخاطب را جلب کنند.
البته داوس در ادامه ادعا میکند که دلیل شکلگیری این وضعیت را در صنعت بازی میداند. او معتقد است که در طی نسلهای مختلفی از حضور نیروهای خلاق و بااستعداد، ساخت ویدیوگیم بیشتر براساس دادهها و فرمولهای جواب پسداده جلو رفته است تا براساس ایدههای غریزی. همان ایدههایی که از دل بیرون آمدهاند و به هیچوجه قرار نیست از ساختار و دادههای همیشگی پیروی کنند؛ وی ادامه داد:
وقتی پای پول کمتری در میان باشد متقاعد کردن افراد برای کار روی یک ایده تستنشده آسانتر است، اما این موضوع برای بازیهای AAA صدق نمیکند و هزینه و زمان توسعه آنها سر به فلک میکشد، چرا که سازندگانشان بیش از حد روی واقعگرایی و دوری از خلاقیت تمرکز دارند. اما اگر تیمی داشته باشید که روی ذرهذره بودجه خود وسواس نداشته باشد سریعتر ساخت بازی را تمام میکند و آن را زودتر منتشر مینماید؛ به لطف رویکرد «سریع شکست بخور و زود پیروز شو!»
البته مدیر استودیو Larian معتقد است که هنوز هم عناوینی در مقیاس AAA وجود دارند که روی ایدههای خلاقانه خود حساب باز میکنند، اما باز هم نمیتوانند روی این رویکرد متمرکز بمانند و وابستگی خود به دادهها و فرمولها را حفظ میکنند. داوس بیشتر از قبل به انتقاد از رویکردهای بدون ریسک میپردازد:
دادهها و اطلاعات کسب شده از آنچه که یک اثر چگونه میتواند موفق باشد روز به روز بیارزشتر میشوند و نمیتوانند موفقیتهای غیرمنتظره یا شکستهای قابل توجه را پیشبینی کنند. پس اگر نمیتوانید خود را از شر ساختارهای تست شده خلاص کنید و به ایدههای غریزی و برآمده از دل (که هیجان و شور موجود در یک بازی را توصیف میکنند) روی بیاورید به زودی خود را گرفتار در توسعهای پر از مشکل خواهید دید. رویکرد توسعه بازیها بدون ریسکپذیری در مرحله خلاقیت، تکراریتر از همیشه خواهد شد به ناپدید شدن ژانرها منجر میشود، تا روزی که مجدد آثار مستقل با موفقیتهای چشمگیر خود ژانرها را بازتعریف کنند و دوباره دادههای جدیدی برای افراد فراری از خلاقیت به ارمغان بیاورند.
طراحی و اجرا :
وین تم
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به وب سایت تک فان است
دیدگاهتان را بنویسید