گزارش جدید منتشر شده نشان میدهد که بازیهای کوآپ محور در سال جاری میلادی بیش از ۷ میلیارد دلار درآمدزایی کردهاند.

سال ۲۰۲۵ تحت سلطه بازیهای همکاری محور قرار گرفت و عناوین کوآپ روی پلتفرم استیم موفق شدند درآمد حیرتانگیزی را به ثبت برسانند. تجربههایی که زمانی گوشهای از دنیای بازیها به شمار میآمدند، اکنون به یکی از ستونهای اصلی موفقیت صنعت تبدیل شدهاند.
برآوردهای اخیر نشان میدهد که بازیکنان عناوین محبوبی مانند ARC Raiders، Phasmophobia، Lethal Company و Helldivers 2 بهطور قابل توجهای با یکدیگر همپوشانی دارند، به طوری که تقریباً نیمی از مخاطبان این بازیها مشترک هستند. علاوه بر این، بیش از ۴۰٪ بازیکنان ARC Raiders تجربه بازیهایی مانند Valheim، Dead by Daylight و Repo را نیز داشتهاند.
مطابق دادههای جدید منتشر شده توسط منبع تحقیقاتی Alinea Analytics، بازیهای کوآپ محور روی استیم اکنون بیش از ۷ میلیارد دلار درآمد ناخالص کسب کردهاند. برای مقایسه، در سال ۲۰۱۹ مجموع درآمد این دسته از بازیها تقریباً ۳.۵ میلیارد دلار بود و در سال ۲۰۲۲ به نزدیک ۶ میلیارد دلار رسید؛ یعنی در مدت سه سال این رقم تقریباً دو برابر شده است. اکنون در سال ۲۰۲۵، این رقم به بالاترین حد خود یعنی ۷ میلیارد دلار رسیده است.
بازیهایی مانند Split Fiction، Monster Hunter Wilds، REPO، ARC Raiders و Borderlands 4 محور اصلی موفقیت بازار در سال ۲۰۲۵ بودند. با توجه به مقیاس بزرگ این بازار، بازیهای همکاری محور همچنان سهم قابل ملاحظهای از صنعت بازیهای ویدیویی را حفظ خواهند کرد.
رشد بازیهای کوآپ محور در سال ۲۰۲۵ فراتر از یک دستاورد مالی محسوب میشود. عناوینی مانند ARC Raiders، Monster Hunter Wilds و Borderlands 4 نشان میدهند که همکاری، پیشرفت مشترک و تجربههای اجتماعی حالا به بخشی از فرهنگ مدرن بازیهای ویدیویی تبدیل شدهاند.
شایان ذکر است که بازیهای همکاری محور احتمالاً تا همیشه در صنعت گیمینگ وجود خواهند داشت، زیرا میتوان آنها را هم در قالب بازیهای تکنفره و هم در بازیهای چندنفره پیادهسازی کرد.
دیدگاهتان را بنویسید