پس از گذشت ده سال و در حالی که به نظر میرسید سری Metal Gear هرگز باز نمیگردد، این فرنچایز محبوب آماده بازگشتی باشکوه است. پس از یک دهه سکوت (و بله، بهتر است Metal Gear Survive را به فراموشی بسپاریم)، این سری افسانهای قرار است با Metal Gear Solid Delta: Snake Eater، ریمیک Metal Gear Solid 3، دوباره در سطحی شایسته ظاهر شود. این بازسازی بار دیگر ثابت میکند که چرا نسخه ۲۰۰۴ همچنان یکی از شاهکارهای ژانر مخفیکاری به شمار میرود و چرا تنها رقبای واقعیاش دیگر نسخههای همین سری بودند.
طبیعی است که این اولین بار نباشد که یکی از فرنچایزهای کونامی دوباره جان میگیرد و همچنین اولین بار نیست که بازگشت یک بازی ویدیویی با ریمیک محبوبترین نسخهاش رقم میخورد. کمتر از یک سال پیش، کونامی و بلوبر تیم با بازسازی Silent Hill 2 همه را شگفتزده کردند. حالا نوبت Metal Gear Solid است.
بر خلاف ریمیک Silent Hill 2 که با مهارت توانست بین وفاداری به اصل و ارائه نوآوری تعادل برقرار کند، Metal Gear Solid Delta: Snake Eater تنها بر یک اصل تمرکز دارد: «بازسازی وفادارانه بدون اضافه کردن ایدههای تازه». این رویکرد ممکن است از یک جنبه مشکلاتی ایجاد کند که شاید برای برخی طرفداران قابل توجه باشد. مثلاً، Metal Gear Solid Delta بهجای ارائه یک فضای یکپارچه مانند بازیهای ویدیویی امروزی، همچنان مانند نسخه اصلی صفحهها و مناطق جداگانهای خواهد داشت. این موضوع احتمالاً برای کسانی که انتظار داشتند ریمیک نه تنها وفادار باشد بلکه طراحی مدرنتری هم داشته باشد، ناامیدکننده خواهد بود.
با این حال، تصمیم کونامی برای دست نزدن به اثری که تقریباً به کمال رسیده قابل احترام است. در واقع، Snake Eater بسیاری از جنبههای ژانر خود را به اوج رسانده و حتی امروز، تجربه نسخه کلاسیک همچنان جذاب و هیجانانگیز خواهد بود. جزء به جزء بازی به گونهای طراحی شده که هنوز چیزی از کیفیت و هسته اصلی آن کم نمیکند. از نظر تجربه مخفیکاری، Metal Gear Solid 3 همچنان یکی از برترین آثار این سبک به شمار میرود، نه فقط بهخاطر میراث ماندگارش، بلکه به دلیل کیفیت بینظیر و پایدارش.
بنابراین، شاید ناامیدکننده باشد که کونامی از این فرصت برای ایجاد تغییرات بزرگ و نوآورانه در گیمپلی استفاده نکرده و رویکردی محافظهکارانه را در پیش گرفته است، اما این تصمیم از دو جهت منطقی است: اول، با توجه به وضعیت این فرنچایز طی دهه گذشته، که نتیجه تصمیمات خود کونامی بوده، این رویکرد بهترین انتخاب است. دوم، Metal Gear Solid 3 همچنان یکی از بهترین و بهیادماندنیترین تجربههای دنیای بازی محسوب میشود.
واضح است که نسخه اصلی Metal Gear Solid 3 نقاط ضعفی دارد که باید بهبود یابند. با اینکه این بازی فوقالعاده است، نمیتوان آن را بدون نقص دانست، مخصوصاً با استانداردهای امروزی. قسمتهایی از این عنوان همچنان ابتدایی و ناخوشایند به نظر میرسند. خوشبختانه، ریمیک Metal Gear Solid Delta: Snake Eater دقیقاً روی رفع این نقصها تمرکز کرده است. با ارتقای گرافیک، بهبود کیفیت تجربه بازی و دقت به جزئیات برای رفع مشکلات، این بازی جان تازهای گرفته است. شاید چنین رویکردی برای هر ریمیکی جواب ندهد، اما برای MGS3 کاملاً هوشمندانه است. با برطرف کردن نقاط ضعف و حفظ بخشهای ویژۀ گیمپلی و طراحی (و البته داستان بهیادماندنی که خود مبحثی جداست)، این ریمیک بازی را درخشانتر از همیشه به نمایش خواهد گذاشت.
ممکن است بگویید «اما Metal Gear Solid 5 مدرنتر است» و حق دارید. با وجود ایرادها، Metal Gear Solid 5: Phantom Pain یک بازی برجسته در ژانر مخفیکاری است و یکی از بهترین نمونههای این سبک به شمار میرود. طراحی جهان یکپارچه آن، استاندارد تازهای تعریف کرد. برای بسیاری، رویای ریمیک Metal Gear Solid 3 بر اساس این ویژگیها و جهانی پرجزئیاتتر، هیجانانگیز بود.
با این حال، کونامی در شرایط فعلی آماده چنین ریسک بزرگی نیست و حتی این عدم آمادگی را پذیرفته است. اگر انتخاب بین یک «ریمیک کاملاً وفادارانه از MGS3» و «بازی جدید» سری باشد، گزینه اول منطقیتر خواهد بود؛ زیرا MGS3 همچنان یک بازی مخفیکاری فوقالعاده است که حتی در برابر بزرگترین بازیهای AAA مدرن، بهجز در مواردی نادر، برتری خود را نشان میدهد.
اگر کونامی تصمیم به توسعه ریمیکهای بیشتری از سری Metal Gear Solid بگیرد، البته اگر Delta از نظر تجاری و انتقادی موفق باشد، انتظار میرود در پروژههای بعدی جسورتر عمل کند. اما بهعنوان اولین بازی اصلی این فرنچایز بدون حضور هیدئو کوجیما و با در نظر گرفتن پایان تلخی که سری در سالهای گذشته داشت، Metal Gear Solid Delta: Snake Eater مسیر محتاطانهای را انتخاب کرده و به نقاط قوت نسخه اصلی متکی است. هرچند شاید این رویکرد برای همه جالب و هیجانانگیز نباشد، مخصوصاً با توجه به موفقیت ریمیکهای Resident Evil و Silent Hill 2، اما باز هم فرصتی فراهم میکند تا یکی از شاهکارهای مخفیکاری صنعت بازی به نسل جدید راه یابد.
البته این موفقیت کاملاً وابسته به این است که کونامی با Metal Gear Solid Delta اشتباهی جدی مرتکب نشود و این دقیقاً نکته کلیدی این پروژه است؛ انتخاب Metal Gear Solid 3 برای بازسازی و پایبندی کامل به نسخه اصلی، دستکم روی کاغذ، بهترین شانس موفقیت کونامی به نظر میرسد. اینکه نتیجه نهایی چه خواهد بود، قاعدتاً مشخص نیست، اما بیایید ما هم «محتاطانه» امیدوار و خوشبین باشیم.
طراحی و اجرا :
وین تم
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به وب سایت تک فان است
دیدگاهتان را بنویسید