بحران ادامهدار RAM بر قیمتگذاری تولیدکنندگان تأثیر گذاشته و مصرفکنندگان را نیز تحت فشار قرار داده است. اما این تنها پیامد زنجیرهای وضعیت فعلی نخواهد بود و در همین راستا، مدیرعامل استودیوی Larian نسبت به تبعات آن هشدار داده است.

سوئن وینکه، مدیرعامل استودیوی Larian، در مصاحبه با وبسایت The Gamer اعلام کرد که افزایش قیمت RAM بر فرآیند توسعه بازیها تأثیر خواهد گذاشت. این اظهارات پس از گزارشهایی مطرح میشود که نشان میدهند در سال ۲۰۲۶ احتمالأ شاهد رواج RAM و VRAMهای ۸ گیگابایتی باشیم.
با افزایش هزینهها برای مصرفکنندگان، استفاده از RAM و VRAMهای ۸ گیگابایتی در سیستمهای گیمینگ سفارشی ممکن است به یک استاندارد رایج تبدیل شود، زیرا سختافزارهایی با ظرفیت بالاتر احتمالاً قیمتهای سرسامآوری خواهند داشت. این روند اکنون نیز آغاز شده و برخی از کیتهای RAM، قیمتی بالاتر از یک کنسول بازی دارند. مدیرعامل Larian نگران است که این شرایط، توسعه بازیها را پیچیدهتر کند.
وینکه در این باره گفت:
یکی دیگر از چالشهایی که ما با آن مواجه هستیم، قیمت RAM و قیمت SSD است. راستش را بخواهید، ما هرگز با شرایطی مثل این روبهرو نبودهایم. این روند به احتمال زیاد به این معناست که مجبوریم بخش زیادی از کارهای بهینهسازی را همان در دورهی دسترسی زودهنگام انجام دهیم و لزوماً نمیخواستیم این کار در آن مقطع انجام شود.
این موضوع برای استودیوی Larian و سایر استودیوها که روی بازیها مختلف کار میکنند، تلخ و دشوار است. با این حال، شاید بحران قیمت RAM در نهایت به یک برد بزرگ برای گیمرهای پلتفرم PC تبدیل شود.
در سالهای اخیر، کیفیت پورتهای PC (و حتی برخی پورتهای کنسولی) بهشدت مورد انتقاد قرار گرفته است. اغلب بازیها با مشکلات جدی عملکرد و بهینهسازی عرضه میشوند و وابستگی زیادی به فناوریهایی مانند DLSS و FSR دارند.
با توجه به در راه بودن پیکربندیهای ۸ گیگابایتی، بحران RAM توسعهدهندگان را ناچار خواهد کرد تا تمرکز بیشتری بر بهینهسازی بازیها برای سختافزارهای با توان محدودتر داشته باشند. این روند میتواند مانع عرضه بازیها در وضعیت نامطلوب شود و همچنین جلوی استفاده از Frame Generation بهعنوان یک راهحل موقتی را بگیرد.
دیدگاهتان را بنویسید