در جریان دهمین جشنواره بینالمللی بازیهای رایانهای فجر، چهار پنل تخصصی با موضوعات رسانه، شبکه تبلیغات، حکمرانی و طراحی روایت برگزار شد که در این میان، پنل رسانه در ساعت ۱۰:۰۰ روز چهارشنبه ۱۷ بهمن با حضور فعالان این حوزه و با موضوع جایگاه، اقتصاد و چالشهای رسانههای تخصصی بازیهای ویدیویی در ایران برگزار شد.
در این نشست، سید محمد سادات اخوی، مدیر ارتباطات بنیاد ملی بازیهای رایانهای، آرمین مکاری از تیم گیمفا، میثم خلیلزاده به عنوان مدیرعامل سایت زومجی، محمدامین بهتوئی عضو تیم ویجیاتو و نوید قادری از تیم پارسی گیم حضور به عمل آوردند.
سید محمد سادات اخوی بر اهمیت تعامل میان رسانهها و بازیسازان تاکید کرد و معتقد است که رسانههای تخصصی میتوانند نهتنها پل ارتباطی میان بازیسازان و مخاطبان باشند، بلکه آینده صنعت بازی را نیز شکل دهند. به گفته وی، بنیاد ملی بازیهای رایانهای وظیفه دارد این همکاری را تسهیل کند و ارتباط میان رسانهها و بازیسازان را تقویت نماید. همچنین به ضعف اطلاعرسانی و جریانسازی در صنعت بازیسازی ایران اشاره کرد و بر لزوم بهکارگیری مدلهای جدید همکاری میان رسانه و توسعهدهنده تاکید داشت.
آرمین مکاری، عضو تیم تحریریه و خبرنگار گیمفا، همکاری بین بازیسازان و رسانهها را ناکافی دانست و نقش بنیاد را در افزایش این تعامل حیاتی عنوان کرد. او بر اهمیت تبلیغات و بازاریابی تاکید کرد و معتقد است که ناشران بزرگ جهانی به خوبی از ظرفیت رسانهها بهره میبرند، اما در ایران، بازیسازان کمتر از این فرصت استفاده میکنند. او همچنین بیان کرد که در حال حاضر انتظار ما از بازیسازهای ایرانی در حد شرکتهای بزرگ جهانی نیست اما به هیچ عنوان کپیهای بدون خلاقیت را نمیتوانیم بپذیریم. مکاری در آخر بر جریانسازی رسانهای در صنعت بازی اشاره داشت و عنوان کرد که در کشورهای دیگر، برای هر مرحله از توسعه یک بازی اطلاعرسانیهای پررنگی انجام میشود، در حالی که در ایران چنین رویکردی وجود ندارد و باید زمینهسازیهای لازم در این مورد انجام شود.
میثم خلیلزاده، از ضعف حمایت بازیسازان از رسانهها انتقاد کرد و اذعان داشت که بسیاری از آنها بعد از نقد آثارشان و بیان ایرادها، از رسانهها گلایه میکنند و از ادامه همکاری پا پس میکشند. او همچنین به مشکلات ناشی از تحریمها اشاره کرد که موجب شده ارتباط گیمرها و رسانهها با بازارهای جهانی دشوار شود و رسانههای داخلی با چالشهای درآمدی مواجه هستند. وی تاکید کرد که استودیوهای بازیسازی در ایران باید ارتباط بهتری با رسانهها برقرار کنند و نقش آنها را در رشد صنعت بازی جدی بگیرند.
نوید قادری با توجه به تجربه خود، بر نقش واحدهای روابط عمومی در شرکتهای بازیسازی مانور داد و اعلام کرد که ضعف این بخش در بسیاری از استودیوها، موجب عدم شناختهشدن بازیها در سطح کشور شده است. او معتقد است که روابط عمومی قوی میتواند تاثیر قابلتوجهی در موفقیت یک بازی داشته باشد و رسانهها میتوانند به استودیوها در جذب مخاطب و افزایش فروش کمک کنند.
همچنین آقای بهتوئی با وجود این که حضور کوتاهتری در این پنل داشتند، با اشاره به طرح آقای سادات اخوان درباره گسترش رسانههای ایرانی به زبان عربی و جذب مخاطبین کشورهای حوزه خلیج فارس، این فرصت را مناسب خواندند اما بیان کردند که این موضوع چالشهای زیادی در راه خود دارد که نیازمند مساعدت بنیاد ملی بازیهای رایانهای است و چندان ساده نخواهد بود.
طراحی و اجرا :
وین تم
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به وب سایت تک فان است
دیدگاهتان را بنویسید