احتمالا شما هم از آن دسته از گیمرها هستید که با توجه به افزایش قیمت کنسولهای بازی علاقه دارید کنسولی تهیه کنید که علاوهبر قیمت مناسب و بازیهای خوب و سرگرم کننده ارزش خرید را داشته باشند. با توجه به قیمت کنونی بازیها یک راه چاره تهیه کنسولهایی است که از نسل قبل هستند و میتوانند شما را سرگرم کنند. در این مطلب قصد داریم به بررسی و معرفی بهترین کنسولهای بازی بپردازیم. این مطلب با همکاری تیم گیماتک تهیه و جمع آوری شده است. در ادامه معرفی ۷ کنسول بازی با همراه ما باشید.
کنسول سگا جنسیس یکی از تاثیرگذارترین و محبوبترین کنسولهای نسل ۱۶ بیتی در تاریخ بازیهای ویدیویی بود. این دستگاه که در سال ۱۹۸۸ در ژاپن و ۱۹۸۹ در آمریکای شمالی عرضه شد، رقیب اصلی نینتندو در دهه ۹۰ میلادی بهشمار میرفت.
از نظر فنی، سگا جنسیس با پردازنده ۱۶ بیتی و کارتریجهایی تا ظرفیت ۴ مگابایت، قدرت بالایی در گرافیک و موسیقی داشت. در ابتدا با دستههای ۳ دکمه عرضه شد، اما بعدها دستههای ۶ دکمهای (توربو) ارائه شد که تجربه بازی بهتری را برای کاربران فراهم میکرد. حتی امکان اتصال افزونههایی برای تبدیل دستهها به حالت آنالوگ نیز وجود داشت.
از بازیهای خاطرهانگیز سگا می توان به Sonic the Hedgehog، Streets of Rage، ،Mortal Kombat ،Golden Axe Castlevania: Bloodlines اشاره کرد که همگی نقش مهمی در شکلگیری خاطرات گیمرهای دهه ۷۰ و ۸۰ شمسی داشتند.
سگا جنسیس با استفاده از کاراکترهای نمادین، گرافیک روان و موسیقی جذاب تجربهای متفاوت از بازی را در آن زمان ارائه میداد. بازیهای این کنسول بهقدری با کیفیت بودند که بسیاری از بازیهای آن هنوز هم از طریق شبیهسازها یا نسخههای بازسازیشده روی گوشیهای موبایل و کنسولهای جدید در دسترس هستند.
باید توجه داشت که مدل بازاریابی سونیک، طراحی بازیهای اکشن و بهرهگیری از سختافزار، هنوز هم توسط بسیاری از سازندگان مدرن تقلید میشود.
سگا دریمکست (Sega Dreamcast) آخرین کنسول خانگی شرکت سگا بود که در سال ۱۹۹۸ در ژاپن و سال ۱۹۹۹ در آمریکای شمالی عرضه شد. این کنسول با سختافزار پیشرفته، طراحی نوآورانه و ویژگیهایی انقلابی مانند پشتیبانی از بازیهای آنلاین و اتصال اینترنتی گامی جسورانه در صنعت بازی برداشت.
دریمکست نخستین کنسول دارای مودم داخلی و قابلیت بازی آنلاین بود. این کنسول همچنین از فناوری GD-ROM استفاده میکرد که نسبت به CD-ROM ظرفیت بیشتری داشت. دستههای بازی دریمکست مجهز به صفحهنمایش داخلی (VMU) برای نمایش اطلاعات بازی، ذخیرهسازی و حتی اجرای مینیگیمها بودند.
دریمکست باوجود همه نوآوریهایی که داشت، از آنجا که ساخت بازی برای آن بسیار دشوار بود، مورد کم توجهی بازیسازان قرار گرفت و همین موضوع هم تیر خلاص را به شرکت سگا وارد کرد و باث شد تا این شرکت از صنعت کنسولها و سختافزار فاصله بگیرد.
باوجوداینکه دریمکست موفقیت تجاری بزرگی نداشت، اما برخی از بهترین بازیهای تاریخ ویدیویی را در خود جای داد:
Shenmue – یکی از اولین بازیهای جهانباز با روایت پیچیده و محیط زنده.Sonic Adventure – ورود موفق سونیک به دنیای سهبعدی.Jet Set Radio – با گرافیک سلشید و موسیقی متفاوت، تجربهای منحصربهفرد.Crazy Taxi – گیمپلی آرکید سریع و اعتیادآور.Resident Evil: Code Veronica – نسخهای با کیفیت و ترسناک از سری رزیدنت اویل که ابتدا روی دریمکست منتشر شد.
Sega Dreamcast در حالحاضر یکی از محبوبترین کنسولهای بازی در میان کلکسیونرها است.
PlayStation نخستین کنسول خانگی شرکت سونی بود که در ۳ دسامبر ۱۹۹۴ (۱۲ آذر ۱۳۷۳) در ژاپن عرضه شد. این کنسول خیلی زود با فروش چشمگیر و بازیهای پیشرو، به یکی از موفقترین و تأثیرگذارترین کنسولهای تاریخ تبدیل شد و انقلابی در صنعت بازیهای ویدیویی ایجاد کرد. ورود آن به آمریکای شمالی در سپتامبر ۱۹۹۵ و سپس اروپا، آغاز یک دوران طلایی برای سونی بود.
نخستین کنسول بازی سونی، اولین کنسول موفق با بازیهای کاملاً سهبعدی بود. البته باید اشاره کنیم که تولد این کنسول موفق را تا حد زیادی مدیون شکست همکاری سونی و نینتندو در اوایل دهه ۹۰ میلادی هستیم. این جدایی باعث شد سونی تصمیم بگیرد مسیر مستقلی را در صنعت بازی طی کند. مسیری که بعدها نینتندو را هم به چالش کشید.
پلیاستیشن بابهرهگیری از تکنولوژی CD-ROM به جای کارتریج، باعث ذخیرهسازی محتوای بیشتر، صداگذاریهای پیشرفته و گیمپلیهای طولانیتر بازیها میشد. همچنین با استفاده از پردازنده ۳۲ بیتی قدرتمند، امکان اجرای بازیهای گرافیکی پیشرفتهتری را ممکن میساخت. این کنسول برخلاف کنسولهای نسل قبل امکان ذخیرهسازی بازیها را روی مموری کارت فراهم کرد. یکی از دلایل موفقیت پلیاستیشن بازیهای ارزان آن بود که به دلیل مالکیت سونی بر تکنولوژی CD، که آن را به پلتفرمی محبوب نزد سازندگان تبدیل کرد.
پلیاستیشن ۱ فراتر از یک کنسول بازی بود؛ این دستگاه، سکویی شد برای معرفی دنیای سهبعدی، دیسک نوری، و موجی از خلاقیتهای بیپایان در بازیسازی. تأثیر آن هنوز در طراحی بازیها، ساختار کنسولها و خاطرات گیمرهای دهه ۷۰ و ۸۰ شمسی قابل لمس است. PS1 نهتنها تاریخساز بود، بلکه آغازگر دوران پادشاهی سونی در صنعت گیم نیز شد.
پلیاستیشن ۲، دومین کنسول خانگی سونی بود که در سال ۲۰۰۰ عرضه شد. این کنسول با بهرهگیری از سختافزاری قدرتمند، پشتیبانی از DVD و آرشیوی بینظیر از بازیها، به پرفروشترین کنسول تاریخ تبدیل شد. PlayStation 2 نهتنها تجربهی بازی را وارد دوران جدیدی کرد، بلکه به کاربران امکان میداد بازیهای پلیاستیشن ۱ را نیز تجربه کنند (Backward Compatibility). پشتیبانی از DVDها باعث شد بازیها با کیفیت بهتر و محتوای غنیتر عرضه شوند. در سال ۲۰۰۴، نسخهی باریکتر PS2 Slim معرفی شد که با طراحی جمعوجور، مصرف برق پایینتر و قابلیت اتصال شبکه داخلی، تجربهای بهینهتر ارائه میداد.
در کنار ویژگیهای فنی، موفقیت پلیاستیشن ۲ به مجموعهای از بازیهای ماندگار نیز گره خورده است. اگر بخواهیم برخی از بازیهای برتر این کنسول را نام ببریم باید به GTA: San Andreas، رزیدنت ایول ۴، Shadow of the Colossus، Metal Gear Solid 3 ،God of War و بسیاری از بازیهای دیگر اشاره کرد. البته بازیهای ورزشی نیز روی این کنسول پیشرفت چشمگیری نسبت به نسل قبلی خود داشتند.
با فروش بیش از ۱۵۵ میلیون دستگاه و بیش از ۱.۵ میلیارد نسخه بازی فروختهشده، PS2 نقطهی عطفی در تاریخ گیمینگ شد. حتی پس از عرضهی PS3 نیز تولید آن تا سال ۲۰۱۳ ادامه داشت که نشانهای از محبوبیت بیرقیب این کنسول است.
در سال ۲۰۰۶، پلیاستیشن ۳ با پردازندهی قدرتمند Cell و پشتیبانی از دیسکهای Blu-ray وارد بازار شد. این کنسول فناوری پیشرفتهای داشت که گرچه امکانات گستردهای را فراهم میکرد، اما توسعهدهندگان را نیز با چالشهایی مواجه ساخت. یکی از ویژگیهای برجسته این کنسول، اجرای بازیهای PS1 و PS2 در نسخههای اولیه بود که بعدها حذف شد. بنابراین اگر همچنان بتوانید یک نسخه بسیار قدیمی از این کنسول را پیدا کنید احتمالا همچنان میتوانید از تجربه بازیهای PS1 و PS2 لذت ببرید.
اگرچه قیمت بالای اولیه (۵۹۹ دلار) و پیچیدگی معماری پردازندهی Cell باعث کاهش استقبال اولیه شد، اما در درازمدت، پلیاستیشن ۳ با بازیهای شاخص مانند Killzone 2، سری آنچارتد، The Last of Us، متال گیر سالید ۴، God of War III و… و همچنین پشتیبانی بلندمدت، جایگاه خود را تثبیت کرد.
با ورود به نسل هشتم، پلیاستیشن ۴ در سال ۲۰۱۳ عرضه شد و با بهرهگیری از سختافزار قدرتمند، پشتیبانی از HDR، اشتراکگذاری بازیها و پشتیبانی از واقعیت مجازی، تجربهای تازه به کاربران ارائه داد.
این کنسول از پردازنده AMD Jaguar و کنترلر DualShock 4 با تاچپد و طراحی جدید بهره میبرد. همچنین سیستم اشتراکگذاری از طریق دکمه Share و پشتیبانی از PlayStation VR به کنسول سونی اضافه شده بود.
از بازیهای انحصاری و فوقالعاده پلیاستیشن ۴ میتوان به The Last of Us Part II، God of War (2018)، Marvel’s Spider-Man، Horizon Zero Dawn، Uncharted 4 و بسیاری از بازیهای دیگر اشاره کرد. همچنین شخصیتی که نماد سرگرمی جدید شد، Astro Bot بود که با ورود به واقعیت مجازی و بعداً به پلیاستیشن ۵، به چهرهای محبوب تبدیل شد.
پلیاستیشن ۴ با فروش بیش از ۱۱۷ میلیون دستگاه، نهتنها از PS3 پیشی گرفت، بلکه زمینه را برای موفقیت پلیاستیشن ۵ فراهم ساخت. هنوز هم با وجود توقف تدریجی پشتیبانی، PS4 گزینهای اقتصادی و مناسب برای بسیاری از گیمرها محسوب میشود.
مایکروسافت با عرضهی Xbox 360 در سال ۲۰۰۵ پا به میدان رقابت نسل هفتم گذاشت و با بهرهگیری از گرافیک قوی، پشتیبانی عالی از بازیهای آنلاین و سرویس Xbox Live، رقیب اصلی پلیاستیشن ۳ شد. این کنسول میزبان برخی از مهمترین بازیها از جمله Skyrim، هیلو ۳ و Gears of War در نسل خود بود.
موفقیت ایکسباکس ۳۶۰ با مشکلات فنی بزرگی نیز همراه بود. یکی از بدنامترین مشکلات سختافزاری تاریخ گیم Red Ring of Death (RROD) یا همان سه چراغه شدن کنسول بود که باعث توقف کامل عملکرد دستگاه میشد. همچنین ایکسباکس ۳۶۰ سیستم خنک کننده بسیار ضعیفی داشت.
یکی از بدنامترین مشکلات سختافزاری تاریخ گیم بود که باعث توقف کامل عملکرد دستگاه میشد. همچنین در نسخههای اولیه کنسول مشکلات خرابی درایو DVD ونبود وایفای و بلوتوث داخلی باعث نارضایتی بسیاری از کاربران شده بود که در کنسولهای بعدی رفع گردید و عرضهی نسخههای بهبودیافته مثل Xbox 360 Slim و E، همراه با ارتقاء سختافزار، باعث دوام موفقیت این کنسول شد.
چرا این کنسولها مهم هستند؟هر یک از این کنسولها نماد دورهای خاص از پیشرفت صنعت بازی بودند. پلیاستیشن ۲ با تحول در رسانهی ذخیرهسازی، ایکسباکس ۳۶۰ با ارتقاء بازیهای آنلاین، پلیاستیشن ۳ با قدرت سختافزاری و انحصاریهای داستانمحور، و نهایتاً پلیاستیشن ۴ با جامعهسازی و پشتیبانی از واقعیت مجازی، گامهایی بزرگ در مسیر بلوغ گیمینگ برداشتند.در حالیکه گوشیهای هوشمند توانستهاند بخشی از تجربههای گیمینگ را بازآفرینی کنند، هنوز هیچچیز جای خاطرهها و حس خاص بازی روی یک کنسول اختصاصی را نمیگیرد.
طراحی و اجرا :
وین تم
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به وب سایت تک فان است
دیدگاهتان را بنویسید