براساس پژوهشی علمی که بهتازگی منتشر شده، بازیهای جهانباز تأثیر قابلتوجهی بر کیفیت زندگی و سلامت روانی افراد دارند. این مطالعه همچنین نشان میدهد که انجام بازیها در کنار تماشای فیلمهایی با بار نوستالژیک مانند آثار استودیو جیبلی، میتواند تأثیر مثبت بیشتری داشته باشد. یافتهها حاکی از آن است که رسانههای مختلف میتوانند بهصورت تعاملی بر احساسات و رضایت افراد اثر بگذارند.
در مقالهای منتشرشده در نشریهی JMIR Serious Games، گروهی از پژوهشگران شواهدی ارائه کردهاند مبنی بر اینکه تجربهی بازی The Legend of Zelda: Breath of the Wild میتواند پیامدهای مثبتی به همراه داشته باشد. این مطالعه با نمونهای از دانشجویان تحصیلات تکمیلی، گروهی که بهخاطر سطح بالای اضطراب، نارضایتی و فرسودگی شناخته میشوند، انجام شده و نشان میدهد که انجام این بازی بهتنهایی میتواند حس هدفمندی و معنا را در افراد تقویت کند. همچنین، این بازی باعث شده شرکتکنندگان در زندگی واقعی خود احساس آرامش، ماجراجویی و توانمندی بیشتری داشته باشند.
در بررسی تعامل احتمالی میان بازی و فیلم، پژوهشگران گروهی از شرکتکنندگان را موظف کردند تا بازی Breath of the Wild را انجام دهند و بلافاصله پس از آن، کلیپی از فیلمهای My Neighbor Totoro یا Kiki’s Delivery Service از استودیو جیبلی را تماشا کنند. با فرض اینکه این کلیپها حس نوستالژی مثبتی را در افراد برمیانگیزند، نتایج نشان داد که این گروه تأثیر قویتری بر شادی کلی و احساس هدفمندی در زندگی تجربه کردهاند.
اگرچه این مطالعه صرفاً شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی بوده و نمیتواند دربارهی دوام بلندمدت این تأثیرات نظر قطعی بدهد، اما بهعنوان یکی دیگر از شواهد علمی در حمایت از آثار مثبت بازیهای ویدیویی مطرح شده است. برای نمونه، پژوهشهای پیشین نشان دادهاند که بازیها میتوانند در کاهش سوءمصرف مواد و بهبود سلامت روانی مؤثر باشند. همچنین، بازیها در تقویت فعالیتهای اجتماعی و ایجاد حس اجتماع نقش دارند و شواهدی وجود دارد که نشان میدهد آنها حتی میتوانند آثار اختلالات شناختی را کاهش دهند.
این مطالعه در زمانی منتشر شده که صنعت بازیسازی تحت تمرکز شدید رسانهای و فشارهای سیاسی برای اعمال مقررات بیشتر قرار دارد. دانشمندان سالهاست که جنبههای تاریک بازیها را از خطرات احتمالی جوامع حاشیهای مرتبط با بازی گرفته تا تأثیر برخی بازیهای چندنفره بر روانشناسی اجتماعی بررسی کردهاند. با این حال، بسیاری از پیشنهادهای اخیر برای تحقیق دربارهی شرکتهای بازیسازی، تکرار ادعاهای قدیمی و بیپشتوانهای هستند که بازیهای ویدیویی خشن را عامل مستقیم خشونت میدانند.
طراحی و اجرا :
وین تم
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به وب سایت تک فان است
دیدگاهتان را بنویسید