جیک رنزلا (Jake Renzella) و ولادا روزووا (Vlada Rozova) از طریق مقالهای در The Conversation درباره پدیده اینترنت مُرده نوشتند، نظریهای که میگوید: محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی و رباتها از محتوای انسانی در اینترنت پیشی گرفته است. نظریه «اینترنت مُرده» که زمانی ایدهای حاشیهای محسوب میشد، بهتدریج توجه بیشتری را به خود جلب کرده است و با رشد چشمگیر محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی در سالهای اخیر، این روند شدت گرفته است.
گزارش «Bad Bot» در سال ۲۰۲۴ از شرکت امنیت سایبری Imperva تخمین زده که تقریباً نیمی از ترافیک اینترنت در آن زمان خودکار بوده است و رباتها ۴۲.۳ درصد از ترافیک اینترنت در سال ۲۰۲۱ را تشکیل میدادند، عددی که در سال ۲۰۲۳ به ۴۹.۶ درصد رسید. با فرض ادامه این روند، در آینده رباتها بهراحتی اکثریت مطلق ترافیک اینترنت را تشکیل خواهند داد.
گزارش دیگری از مرکز تحقیقات Pew نشان میدهد که ۳۸ درصد از صفحات وب (عمدتاً انسانی) مربوط به سال ۲۰۱۳ دیگر وجود ندارند؛ نتیجه فرآیندی است که با عنوان «پوسیدگی لینک» شناخته میشود. با در نظر گرفتن این تحولات در دنیای محتوای آنلاین، بهراحتی میتوان به یک نتیجه اجتنابناپذیر رسید: ینترنت دیگر «برای انسانها، توسط انسانها» نیست.
اگر سیستم اقتصادیای ایجاد شود که در آن توجه برابر با درآمد باشد (از طریق تبلیغات)، خودکارسازی این فرآیند فرسایشی توسط رباتها در واقع راهی آسان برای چاپ پول است.
تیلور لورنز (Taylor Lorenz)، خبرنگار سابق نیویورک تایمز و واشنگتن پست و کارشناس برجسته فرهنگ اینترنتی، ظهور محتوای الگوریتمی را آغاز یک پایان میداند و میگوید:
من فکر میکنم اینترنت پیش از معرفی و عرضه ChatGPT در وضعیت بحرانی قرار داشت.
لورنز در ویدیویی از یوتیوبر علمی کایل هیل (Kyle Hill) میگوید:
سیستمهای رتبهبندی الگوریتمی که توسط هوش مصنوعی هدایت میشوند، واقعاً زمینه را برای تولید بیپایان محتوای بیارزش فراهم و کل اینترنت را بهطرز مضحکی تنظیم کردند و مانند تقریباً هر فناوری ساختهشده توسط انسان، این تکنیکها میتوانند برای اهداف شومتری نیز بهکار گرفته شوند، از جمله حمایت از رژیمهای اقتدارگرا.
بررسی ماه مه ۲۰۲۵ (اردیبهشت ۱۴۰۴) از شرکت تحلیل داده NewGuard که برای شناسایی منابع قابلاعتماد اطلاعات طراحی شده، نشان داد که بیش از هزار وبسایت خبری تقریباً بهطور کامل توسط رباتها اداره میشوند. حدود ۱۶۷ مورد از این منابع خود را بهعنوان وبسایتهای خبری محلی روسیه معرفی کردهاند و ادعاهایی بهشدت گمراهکننده درباره جنگ اوکراین منتشر کردهاند و عمدتاً از هوش مصنوعی برای تولید محتوا استفاده میکنند.
اوایل همین هفته، سم آلتمن (Sam Altman)، مدیرعامل OpenAI، در توییتی نوشت که هرگز نظریه اینترنت مرده را جدی نگرفته، اما اکنون تعداد زیادی حساب توییتری تحت کنترل مدلهای زبانی بزرگ وجود دارد، در حالیکه بهنظر میرسد از این واقعیت غافل است که شرکت خودش یکی از معماران اصلی وضعیت فعلی اینترنت است.
البته این بدان معنا نیست که استفاده شخصی از اینترنت،پیامهای میان دوستان، پستهای خصوصی در شبکههای اجتماعی و دیگر ارتباطات از بین خواهد رفت، اما با این روند رو به زوال، کاربران باید هوشیارتر باشند تا بتوانند واقعیت را تشخیص دهند و در عین حال برای اینترنتی که زمانی وجود داشت، سوگواری کنند. آزادی در خلق و اشتراکگذاری افکارمان در اینترنت و شبکههای اجتماعی چیزی بود که آن را قدرتمند میکرد.
رنزلا و روزووا در The Conversation نوشتند: از این منظر، اینترنتی که میشناختیم و دوستش داشتیم، اکنون مُرده است.
طراحی و اجرا :
وین تم
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به وب سایت تک فان است
دیدگاهتان را بنویسید