در رویداد XPENG AI Day 2025 با محوریت موضوع ظهور، شرکت اکسپنگ (XPENG) از مجموعهای از فناوریهای نوین خود در زمینه هوش مصنوعی فیزیکی رونمایی کرد.


به گزارش تکراتو و به نقل از gizmochina، شرکت اکسپنگ که حالا از یک کاوشگر فناوریهای آینده به یک شرکت جهانی هوش تجسمیافته تبدیل شده، با معرفی ربات انساننمای جدید خود با نام IRON، سیستم خودروی پرنده ARIDGE، نسخه تازهای از مدل هوش مصنوعی VLA 2.0 و Robotaxi بدون راننده، گام بلندی بهسوی آینده برداشت.
اکسپنگ با معرفی ربات انساننما، خودروی پرنده و فناوریهای هوش مصنوعی جدید، فصل تازهای از تحول در حملونقل و رباتیک جهان را آغاز کرد.
رئیس هیئتمدیره و مدیرعامل شرکت، «هه شیاوپنگ»، در این رویداد چشمانداز اکسپنگ را برای دهه آینده ترسیم کرد.
او گفت همانطور که هوش مصنوعی دنیای دیجیتال را متحول کرد و برق جایگزین سوختهای فسیلی شد، انقلاب بعدی از ترکیب این دو پدیده شکل خواهد گرفت؛ یعنی هوش مصنوعی فیزیکی.
به گفته او، اکسپنگ اکنون تنها شرکت چینی است که توانسته بهطور کامل یک سیستم هوش مصنوعی فیزیکی با فناوریهای بومی خود توسعه دهد.
این سیستم شامل تراشهها، مدلهای بزرگ هوش مصنوعی و سختافزارهای هوشمند است و قرار است زیرساخت اصلی محصولات آینده شرکت مانند خودروهای هوشمند، رباتهای انساننما و وسایل نقلیه پرنده باشد.
او اعلام کرد که اکسپنگ از این پس با عنوان «یک شرکت جهانی در دنیای هوش فیزیکی و هوش تجسمیافته» شناخته خواهد شد.
یکی از مهمترین بخشهای رویداد، معرفی مدل جدید XPENG VLA 2.0 بود که بهعنوان سیستمعامل دنیای هوش مصنوعی فیزیکی توصیف شد.
این مدل برخلاف مدلهای سنتی که بر ترجمه زبانی متکی هستند، از ساختاری با عنوان دید–نشانه ضمنی–عمل استفاده میکند.
به این معنا که سیستم میتواند از ورودیهای تصویری بهصورت مستقیم به عمل برسد، بدون نیاز به ترجمه زبانی، و همین ویژگی موجب ایجاد هوش واقعی در تصمیمگیریها میشود.
این مدل با ۷۲ میلیارد پارامتر و آموزشدیده بر اساس ۱۰۰ میلیون کلیپ رانندگی (معادل ۶۵ هزار سال رانندگی انسانی)، یکی از بزرگترین و پیشرفتهترین مدلهای هوش مصنوعی حال حاضر جهان است.
اکسپنگ با استفاده از خوشه ابری قدرتمند خود با ۳۰ هزار واحد GPU و نرمافزارهای بهینهسازیشده، موفق شده است این مدل را حتی در خودروها نیز با کارایی بالا اجرا کند.
VLA 2.0 قابلیتهایی چون شناسایی حرکات دست، رانندگی در جادههای باریک و تشخیص محیطهای پیچیده شهری را بهطور دقیقتر از گذشته ارائه میدهد.
قرار است از دسامبر ۲۰۲۵ نسخه آزمایشی این مدل در اختیار کاربران قرار گیرد و در سال ۲۰۲۶ به خودروهای Ultra شرکت افزوده شود.
همچنین اکسپنگ اعلام کرد این مدل را بهصورت متنباز در اختیار شرکتهای جهانی قرار خواهد داد و اولین شریک تجاری آن در این زمینه Volkswagen خواهد بود.


اکسپنگ در ادامه از Robotaxi رونمایی کرد؛ نخستین تاکسی خودران چین که بهطور کامل توسط مهندسان داخلی این شرکت طراحی و تولید شده است.
این خودرو از چهار تراشه Turing AI با توان محاسباتی مجموع ۳۰۰۰ TOPS بهره میبرد که بالاترین میزان توان پردازشی در جهان بهشمار میرود.
این سیستم بدون نیاز به LiDAR یا نقشههای فوقدقیق عمل میکند و بهصورت کاملاً بیناییمحور توسعه یافته است. Robotaxi دارای ساختار ایمنی دوگانه بوده و برای عملکرد بدون راننده طراحی شده است. همچنین از مدلهای VLA 2.0 و VLM برای تصمیمگیری لحظهای استفاده میکند.
یکی از ویژگیهای جالب آن، نمایشگر بیرونی در قسمت سایهبان جلو است که میتواند از طریق علائم تصویری با عابران ارتباط برقرار کند.
اکسپنگ همچنین از نسخه شخصی این خودرو با نام Robo رونمایی کرد که قرار است در سال ۲۰۲۶ وارد بازار شود. این نسخه همان فناوریهای Robotaxi را دارد اما برای استفاده عمومی طراحی شده است.
شرکت قصد دارد نرمافزار توسعه Robotaxi را نیز برای همکاریهای جهانی عرضه کند و Amap، پلتفرم نقشه شرکت Alibaba، نخستین شریک جهانی این پروژه است.


یکی از جذابترین بخشهای رویداد، معرفی ربات انساننمای نسل جدید اکسپنگ با نام IRON بود. این ربات دارای ۸۲ درجه آزادی حرکتی، عضلات بیونیک، پوستی انعطافپذیر و ستون فقرات مشابه انسان است. همچنین قابلیت طراحی بدنه سفارشی و حرکات طبیعی و متعادل را دارد.
این ربات با سه تراشه Turing AI با توان ۳۰۰۰ TOPS و ترکیب سه مدل بزرگ VLT، VLA و VLM طراحی شده است که به آن امکان انجام تعاملات پیچیده، مکالمه طبیعی و حرکات روان را میدهد.
اکسپنگ در طراحی این ربات، فلسفه انسانمحوری افراطی را دنبال کرده تا رباتها بتوانند در موقعیتهای واقعی زندگی بهتر عمل کنند. منبع انرژی IRON از باتریهای تمامجامد تشکیل شده که ضمن سبکی، ایمنی بالایی نیز دارند.
این شرکت قانونی تازه در حوزه رباتیک معرفی کرد با عنوان: «دادههای خصوصی از ربات خارج نمیشود».
تولید انبوه این ربات برای پایان سال ۲۰۲۶ برنامهریزی شده است و کاربردهای اولیه آن در صنایع گردشگری، خردهفروشی و بازرسی صنعتی خواهد بود. شرکت Baosteel نیز بهعنوان نخستین شریک صنعتی در اجرای این طرح معرفی شد.


بخش ARIDGE از شرکت اکسپنگ نیز در این رویداد از دو سیستم پروازی برای سفر در ارتفاع پایین پرده برداشت:
خودروی پرنده A868 که یک مدل تجاری ۶ نفره با سرعت ۳۶۰ کیلومتر در ساعت و برد ۵۰۰ کیلومتر است.
Land Aircraft Carrier که یک وسیله شخصی برای سفرهای کوتاهبرد محسوب میشود و با ثبت ۷۰۰۰ سفارش جهانی به مرحله تولید انبوه نزدیک شده است.
این وسیله دارای کابین هوشمند و سیستم کنترل چهارمحور با یک اهرم مرکزی است که هدایت آن را حتی برای مبتدیان نیز ساده میکند. کارخانه جدید اکسپنگ در حال حاضر توانایی تولید یک خودروی پرنده در هر ۳۰ دقیقه را دارد.
در سال ۲۰۲۶ نیز قرار است با همکاری دولت Dunhuang، نخستین مسیر گردشگری هوایی خودران در چین افتتاح شود.
این مراسم در پارک علمی XPENG در گوانگژو برگزار شد؛ مرکزی که بیش از ۱۰ هزار کارمند در زمینههای مختلف از جمله هوش مصنوعی، رباتیک، خودرو و هوانوردی در آن مشغول فعالیت هستند.
شرکت اعلام کرد تیمهای چندرشتهای مستقر در این پارک، هر روز گامهای تازهای در مسیر پیشرفت هوش مصنوعی فیزیکی برمیدارند.
اکسپنگ قصد دارد از سال ۲۰۲۶ تولید انبوه و عرضه محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی خود را آغاز کند؛ محصولاتی که ترکیبی از خودروهای هوشمند، رباتهای انساننما و وسایل نقلیه پرنده خواهند بود.
اکسپنگ با رونمایی از این مجموعه فناوریها نشان داد که آینده حملونقل و هوش مصنوعی دیگر تنها دیجیتالی نیست، بلکه با حضور هوش فیزیکی، در حال تبدیل به واقعیتی تجسمیافته است.
با معرفی ربات IRON، مدل VLA 2.0، Robotaxi خودران و خودروهای پرنده ARIDGE، این شرکت گامی بلند در مسیر ترکیب هوش، حرکت و تعامل انسانی برداشت.
آیندهای که اکسپنگ وعده داده، دنیایی است که در آن خودروها، رباتها و پرندهها در کنار هم و در یک اکوسیستم هوشمند زندگی خواهند کرد؛ جهانی که مرز میان انسان و ماشین در آن هر روز کمرنگتر میشود.
طراحی و اجرا :
وین تم
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به وب سایت تک فان است
دیدگاهتان را بنویسید