مجموعه Yakuza یا Like A Dragon امروزه یکی از موفقترین و محبوبترین فرنچایزهای صنعت بازیهای ویدیویی است، اما مدیر و تهیهکننده اصلی سری میگوید زمانی وجود داشت که حتی طرفداران و اعضای استودیو هم نمیتوانستند علاقه خود را به این مجموعه بهطور علنی بیان کنند. او در بیستمین سالگرد Like A Dragon توضیح میدهد که نگاه عمومی به این سری چگونه در طول سالها تغییر کرده است.

در سال ۲۰۲۵ یک بازی کاملاً جدید از مجموعه Yakuza/Like A Dragon با نام Like A Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii منتشر شد؛ عنوانی که نشان میداد این فرنچایز همچنان در مسیر رشد و تجربههای تازه حرکت میکند. در کنار این بازی جدید، Yakuza 0: Director’s Cut نیز عرضه شد و برای دو نسخه Kiwami و Kiwami 2 هم بهروزرسانیهایی در دسترس قرار گرفت.
تمام این اتفاقات نشان میدهد که استودیوی Ryu Ga Gotoku Studio در سال ۲۰۲۵ یکی از شلوغترین و فعالترین دورههای کاری خود را پشت سر گذاشته؛ هرچند واقعیت این است که استودیو تقریباً همیشه در حال کار روی پروژههای مختلف است و کمتر دورهای پیش میآید که فعالیتش کاهش پیدا کند.

طرفداران مجموعه Yakuza/Like A Dragon همیشه شرایط خوبی داشتهاند، اما در سالهای اخیر اوضاع برای آنها بهتر هم شده است. موفقیتهای پیدرپی، انتشار نسخههای جدید در کنار ریمیکها و همچنین معرفی یک بازی تازه با حالوهوای کاملاً شبیه Yakuza از سوی خالق سابق سری، توشیهیرو ناگوشی (Toshihiro Nagoshi)، باعث شده این فرنچایز بیش از هر زمان دیگری در وضعیت مناسب، فعال و روبهرشد قرار بگیرد.
با این حال، زمانی وجود داشت که نمیتوانستید بهسادگی بگویید طرفدار این مجموعه هستید. این موضوع را ماسایوشی یوکویاما (Masayoshi Yokoyama)، مدیر سری و تهیهکننده اجرایی، در گفتوگویی با سونی و در پستی که به مناسبت بیستمین سالگرد Like A Dragon در وبلاگ پلی استیشن منتشر شد، مطرح میکند. او توضیح میدهد که در گذشته، فضای عمومی و تصویر برند بهگونهای بود که صحبت کردن درباره علاقه به آن همیشه آسان نبود.
وقتی از یوکویاما در وبلاگ پلی استیشن پرسیده شد که استودیو Ryu Ga Gotoku اکنون نسبت به دوران آغاز سری به چه چیزهایی افتخار میکند، او به واقعیتی تلخ اشاره کرد؛ واقعیتی که هم طرفداران و هم برخی از توسعهدهندگان در گذشته با آن روبهرو بودند. او میگوید:
شاید حالا مردم بتوانند راحتتر بگویند که از سری Like A Dragon لذت میبرند، اما در گذشته این موضوع چیزی نبود که بتوانید با صدای بلند بیان کنید. شهرت و تصویر برند باعث میشد صحبت کردن درباره آن در جمع سخت باشد و حتی در سالهای ابتدایی، بعضی از توسعهدهندگان استودیو مشارکت خود در ساخت بازی را از والدین یا نامزدهایشان پنهان میکردند.
یوکویاما توضیح میدهد که حدود ۱۰ سال پس از شروع کار، حالا کارکنان استودیوی Ryu Ga Gotoku به کار خود افتخار میکنند. او حتی اشاره کرد که حضور در مجموعه Yakuza/Like A Dragon برای یکی از اعضای تیم آنقدر ارزشمند شده بود که به او کمک کرد تا برای ازدواج تأیید خانواده همسرش را به دست بیاورد؛ اتفاقی که نشان میدهد نگاه جامعه نسبت به این سری چقدر تغییر کرده است.
دیدگاهتان را بنویسید