طبق آمار منتشر شده از سوی پایگاه SteamDB، نزدیک به نیمی از بهترین بازیهای سال جاری میلادی در استیم و بر اساس تعداد بازیکنان همزمان، متعلق به آثار مستقل یا AA بودهاند.
طی سالهای اخیر، صنعت بازی شاهد رشد قابل توجهی در تولید عناوین AAA با جهانهای وسیع و جلوههای بصری چشمگیر بوده است. اما در مقابل، افزایش سرسامآور بودجههای ساخت این آثار موجب شده تمرکز بیشتری به سمت پروژههای کوچکتر AA و مستقل جلب شود؛ موضوعی که آمار امسال استیم نیز آن را تأیید میکند.
بر اساس دادههای منتشر شده، ۴۰% از از ۲۰ بازی برتر امسال باستین ر اساس تعداد بازیکنان همزمان، توسط تیمهای مستقل یا استودیوهای کوچک توسعه یافتهاند. این در حالی است که تنها بخش کمتری از این فهرست را تولیدات عظیم و پرهزینه AAA تشکیل میدهند.
مقایسه میان ۲۰ عنوان برتر استیم در سال ۲۰۲۵ از نظر بیشترین تعداد بازیکن همزمان، تصویری شفاف از رقابت نزدیک میان بازیهای مستقل و عناوین AAA ارائه میدهد. عناوینی مانند Schedule 1 با ۴۵۹٬۷۹۸ بازیکن، R.E.P.O. با ۲۷۱٬۵۷۱ نفر و Split Fiction با ۲۵۹٬۰۰۳ بازیکن موفق شدند عملکردی بهتر از بسیاری از عناوین AAA ثبت کنند.
صدر جدول در اختیار Monster Hunter Wilds از کپکام با ۱٬۳۸۴٬۶۰۸ بازیکن فعال در روز قرار دارد، هرچند این بازی با مشکلات فنی متعددی نیز مواجه شده است. در همین حال، بازی Kingdom Come: Deliverance 2 با ۲۵۶٬۲۰۶ بازیکن و عنوان Bongo Cat با ۱۹۴٬۵۰۸ نفر، جایگاهی قدرتمند در لیست دارند.
از سوی دیگر، Assassin’s Creed Shadows تنها به ۶۴٬۸۲۵ بازیکن همزمان دست یافته، در حالی که بازی مستقل Rematch از سازندگان Sifu با ۹۲٬۸۴۱ بازیکن از آن پیشی گرفته است.در میان عناوین موفق دیگر، بازی مورد تحسین Stellar Blade با ۱۹۲٬۰۷۸ بازیکن توانسته برخی بازیهای مستقل مانند Clair Obscur با ۱۴۵٬۰۶۳ بازیکن و Sultan’s Game با ۴۶٬۱۰۶ بازیکن را پشت سر بگذارد.
پیش از این نیز گزارشهای مشابه نشان داده بودند که برخی بازیهای مستقل در استیم از نظر درآمدزایی به سطح پروژههای AAA نزدیک شدهاند. این موضوع به وضوح تغییر سلیقه مخاطبان به سمت تجربههای متفاوت، خلاقانه و کوچکتر را نشان میدهد.
طراحی و اجرا :
وین تم
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به وب سایت تک فان است
دیدگاهتان را بنویسید