در کنفرانس G-Star 2025 کره، کاتسورا هاشینو، کارگردان Metaphor: ReFantazio و نسخههای مدرن سری Persona، اعلام کرد ژانر نقشآفرینی ژاپنی در حال ورود به سومین مرحله تکاملش است. او این مرحله را «JRPG 3.0» نامید.

هاشینو در سخنرانیای با عنوان «وقتی تجربه به خاطره تبدیل میشود – طراحی تأثیرات ماندگار از طریق هنر و ساختار» که همراه با شیگنوری سوجیما، کارگردان هنری و طراح شخصیتهای بازی Persona، ارائه شد، درباره آینده ژانر نقشآفرینی ژاپنی سخن گفت. طبق گزارشها، هاشینو در سخنرانیش روند تکامل این ژانر را توضیح داد. او عناوین نقشآفرینی ژاپنی را به سه دوره تقسیم میکند. دوره JRPG 1.0 سبک کلاسیک و گذشته این ژانر را نشان میدهد، دوره JRPG 2.0 بازیهای امروزی را شامل میشود و دوره JRPG 3.0 نمایانگر آن چیزی است که در آینده به این ژانر شکل خواهد داد.
هاشینو میگوید دوره JRPG 1.0 شامل آثار کلاسیک واقعی است. او مثال مشخصی بیان نکرد، اما ژانر نقشآفرینی ژاپنی یکی از قدیمیترین ژانرهای صنعت بازیهای ویدیویی است؛ بازیهایی مانند Dragon Quest از سال ۱۹۸۶ وجود دارند و مجموعه Final Fantasy از سال ۱۹۸۷ تاکنون ادامه داشته است. به گفته هاشینو، وقتی شاهد واکنش بهتر و سریعتری نسبت به کارهای بازیکنان در عناوین جدید این ژانر بودیم، همان جا ژانر وارد مرحله جدیدی شد (JRPG 2.0). به طور کلی نسل جدید بازیهای نقشآفرینی ژاپنی نسبت به نسل قدیمی، خیلی بهتر به دستورهای بازیکنان واکنش نشان میدهند و همین باعث میشود باکیفیتتر و مدرنتر به نظر برسند.
اما جالبترین بخش سخنرانی هاشینو، توصیفش از نسل بعدی عناوین نقشآفرینی ژاپنی بود. او مطمئن نیست «JRPG 3.0» دقیقاً چه شکلی خواهد داشت، اما امیدوار است بازی بعدیاش بخشی از این دوره جدید باشد. بر اساس گزارشها، او باور دارد که این بازیها بزرگتر، عمیقتر و متفاوتتر از قبل خواهند بود و روش طراحی، ساختار گیمپلی و نحوه تجربه آنها فرق میکند.
دیدگاهتان را بنویسید