همزمان با جشن ۲۰ سالگی کنسول Xbox 360 که اواخر این هفته برگزار میشود، وبسایت یوروگیمر گفتگویی با پیتر مور، رئیس سابق ایکس باکس، دربارهی دوران حضورش در مایکروسافت و تجربیاتش با این کنسول داشته است.

شاید جذابترین بخش این مصاحبه، مربوط به نگرانی شدید مایکروسافت در اوایل دهه ۲۰۰۰ باشد؛ نگرانی از اینکه سونی ممکن است کنترل کامل اتاق نشیمن خانوادهها را به دست بگیرد. موضوعی که تأثیر عمیقی بر روند توسعهی Xbox 360 گذاشت.
مور در این مصاحبه توضیح داد که پس از صحبت با استیو بالمر در ژانویه ۲۰۰۳ برای پیوستن به شرکت، برایش روشن شد که سلطهی سونی با محصولاتی مثل تلویزیونها، پخشکنندههای بلوری، موزیک پلیرها و سایر دستگاههای سرگرمی، چالشی است که باید با Xbox 360 به آن پاسخ داده شود.
بیل گیتس و تیم اجرایی مایکروسافت میترسیدند که شرکت صرفاً به یک شرکت در حوزه دسکتاپ و دفاتر کاری تقلیل یابد. ما نیاز داشتیم به اتاق نشیمن راه پیدا کنیم.

او در ادامه توضیح داد که چگونه Xbox 360 باید به یک «پلتفرم کامل» تبدیل میشد که هم به عنوان یک کنسول بازی و هم به عنوان یک «مرکز سرگرمی» (Entertainment Hub) عمل کند. نکتهی مهم دیگر این بود که ظاهر دستگاه نباید در اتاق نشیمن توی ذوق میزد.
یکی از نکات کلیدی این بود که ما باید چیزی میساختیم که فراتر از یک سختافزار صرف برای دیسک گذاشتن و بازی کردن باشد. هدف ما ساخت یک مرکز سرگرمی کامل بود؛ به همین دلیل طراحی آن باید ظاهر زیبا و مدرنی میداشت تا به عنوان یک دستگاه سرگرمی با طراحی ظریف در اتاق نشیمن جا بیفتد، نه یک کنسول بازی حجیم و خشن.
نکته جالب این بود که میبایست هم به صورت عمودی و هم افقی قابل استفاده باشد، و در کنار تلویزیون و دیگر لوازم الکترونیکی اتاق نشیمن، کاملاً یکپارچه و طبیعی به نظر برسد.
این استراتژی برای مایکروسافت و پیتر مور جواب داد و ایکسباکس ۳۶۰ به موفقیت بزرگی تبدیل شد. جالب اینجاست که در حالی که ایکسباکس ۳۶۰ در نقش «مرکز سرگرمی» به خوبی پذیرفته شد، ایکس باکس وان با رویکرد مشابه اما با ارائهای بیش از حد متمرکز بر سرگرمی، با استقبال سردی مواجه شد.
دیدگاهتان را بنویسید