آیا میدانستید ۷۰ درصد از جستوجوهای اینترنتی از طریق موبایل، منجر به خرید محصول یا ثبتنام در وبسایتها میشوند؟ تا به حال از استراتژیهای جذب مشتری با تمرکز بر تجربۀ کاربران در گوشی تلفن همراه استفاده کردهاید؟ یکی از مهمترین مدلهای مارکتینگ عصر کنونی، بازاریابی موبایلی (Mobile Marketing) است. با ما همراه باشید تا جزئیات، کانالها و ابزارهای بازاریابی موبایلی مؤثر بر کسبوکارتان را بهطور کامل شرح دهیم.
بازاریابی موبایلی یکی از شاخههای مهم بازاریابی دیجیتال در دنیای مارکتینگ است. در این استراتژی مارکتینگ، بازاریاب در تلاش است که کمپین تبلیغاتی را برای دارندگان و کاربران تلفن همراه هوشمند، بهینهسازی کند. در حقیقت، میتوان گفت که مخاطب هدف هنگام استفاده از موبایل مارکتینگ، برای کمپینهای گوناگون تبلیغاتی، کاربرانی هستند که روزانه زمان زیادی را در حال استفاده از موبایل خود سپری میکنند.
از آنجا که تولید و طراحی تلفنهای هوشمند (Smart Phones) در حال گسترش است، کاربران موبایلها نیز بهطور روزافزون زیادتر از گذشته میشوند. تعداد بالای مخاطبان هدف برای بازاریابی موبایلی، به صاحبان کسبوکارهای گوناگون این اجازه را میدهد که محصولات و خدمات خود را به گروه بزرگی از افراد، معرفی کرده و آگاهی از برندشان (Brand Awareness) را بهطور چشمگیری افزایش دهند.
چه چیزی بیشتر از مخاطبان زیاد، بر افزایش فروش و جذب مشتری مؤثر است؟ تقریباً هیچ پاسخی به ذهنمان نمیرسد؛ بهجز رعایت اصول بازاریابی و بهکارگیری ابزارها و نکاتی که برند شما را از دیگران متمایز و در نگاه مشتریان، منحصربهفرد میکنند. به همین خاطر، در ادامۀ مقاله، به اصول بازاریابی موبایلی موفق میپردازیم تا مارکتینگ از طریق تلفن همراه را از ویژگیهای پایه، بیاموزید.
مهمترین اصل بازاریابی موبایلی، مانند دیگر روشهای مارکتینگ، شناخت مخاطب هدف است. دانستن علایق، انتخابها، تاریخچه، نیازهای مخاطب و نحوۀ پاسخگویی و برطرف کردن هر یک از آنها، شما را به مشتریان خود نزدیکتر میکند. همچنین، هنگام تعیین مخاطبان هدف برای بازاریابی موبایلی، میتوانید ویژگیهای مهمی از جمله سن، جنسیت، سیستم عامل تلفن همراه، محل زندگی و… را نیز جزو مهمترین ویژگیهای افراد در نظر بگیرید تا تبلیغات موفقتری داشته باشید.
کانالها یا مسیرهای متفاوتی برای برقراری ارتباط با مخاطبان هدف و رساندن صدای برند خود به کاربران، وجود دارند. در بازاریابی موبایلی، میتوانید بهطور همزمان از چند کانال مارکتینگ نیز برای تأثیرگذاری بیشتر روی اشخاص، استفاده نمایید. کانالهای مهم موبایل مارکتینگ عبارتاند از:
بسیاری از کاربران تلفن همراه برای برطرف کردن نیازهای خود در زمینههای مختلف، به سراغ استفاده از اپلیکیشنها میروند. شما نیز میتوانید تبلیغات خود را در انواع برنامههای گوشی و اپلیکیشنها منتشر کنید تا بازاریابی موبایلی موفقتری راهاندازی نمایید.
ترکیب بازاریابی موبایلی و پیامکی، یکی از مؤثرترین روشها برای جذب مخاطب است. کمتر کسی است که در طول روز، پیامکهای تلفن همراه خود را بررسی نکند. برای جلب توجه مخاطب از طریق اس ام اس مارکتینگ، میتوانید بازاریابی موبایلی خود را با نوشتن متنهای تأثیرگذار کوتاه و ارسال پیامک انبوه تبلیغاتی به دارندگان تلفن همراه، ارتقا دهید.
با افزایش سرعت اینترنت و پوشش بینظیر اپراتورهای سیمکارت هنگام اتصال افراد به شبکۀ جهانی، استفاده از شبکههای اجتماعی (Social Media) نیز بهسرعت کاربران موبایل را تحت تأثیر قرار داد. انتشار محتوای تبلیغاتی بازاریابی موبایلی در شبکههای اجتماعی، از این جهات، بسیار حائز اهمیت است:
هر کسبوکاری که برای برند خود، وبسایتی طراحی میکند، بهتر است کاربرانی که از تلفن همراهشان به سایت یا فروشگاه دسترسی دارند را نیز در نظر بگیرد. وبسایتها میتوانند برای بازاریابی موبایلی بسیار مفید عمل کنند؛ البته اگر رابط کاربری سایت برای سیستمعاملهای تلفن همراه نیز بهینهسازی شده باشد.
نحوۀ انتخاب بهترین کانال بازاریابی مناسب برای کسبوکار شما، بسیار آسان است. تنها کافی است فضایی که بیشترین تعداد مخاطبان هدف شما در آن مشغول به گذران وقت هستند را شناسایی نمایید. پس از آن، میبایست به تولید محتوای باکیفیت، کاربردی و سودمند برای مخاطبان هدف خود بپردازید.
مثال: بیشترین تعداد مخاطبان هدف یک سالن زیبایی زنانه، بانوانی هستند که در شبکۀ اجتماعی اینستاگرام فعالیت میکنند. برای راهاندازی بهترین کمپین بازاریابی موبایلی، مدیران مارکتینگ این سالن میتوانند محتوای تصویری و ویدیویی دربارۀ موضوعاتی که بیشتر خانمها میپسندند، بپردازند. اگر چنین کسبوکاری به سراغ وبسایتهای موبایلی برود، ممکن است در بازاریابی از طریق تلفن همراه شکست بخورد و نتواند صدای برند خود را به گوش مخاطبان هدف برساند.
پس از انتخاب بهترین کانال بازاریابی موبایلی برای کسبوکار خود، میتوانید با بهرهگیری از ابزارهای گوناگون، کمپینهای تبلیغاتی خود را راهاندازی کنید. برخی از این ابزارها را در اینجا برایتان شرح میدهیم.
پلتفرمهای مدیریت روابط با مشتری یا CRMها به شما اجازه میدهند که مشتریان خود را مدیریت کرده و در هر لحظه، پاسخگوی نیازهای ایشان باشید. خوشبختانه، شما میتوانید از انواع CRMهای مختص سیستمعاملهای تلفن همراه برای مدیریت بازاریابی موبایلی استفاده نمایید. برخی کاربردهای CRMهای موبایلی شامل موارد زیر میشود:
استفاده از ابزارهای تحلیل داده برای کمپینهای بازاریابی موبایلی، نیازمند کار کردن با یک تلفن همراه نیست؛ اما بهتر است که هنگام تمرکز روی کاربران گوشی برای افزایش فروش و جذب مشتری، خود را در جایگاه آنها بگذارید. به همین خاطر، در اینجا لیستی از برخی از بهترین ابزارهای تحلیل داده برای بازاریابی موبایلی را آوردهایم:
فراگیری بازاریابی موبایلی نیازمند توجه به نکاتی است که شما را در مسیر درستی قرار میدهند. در ادامه، به شرح مختصری از نکات بازاریابی موبایلی موفق میپردازیم.
یکی از مهمترین قوانین هنگام راهاندازی کمپینهای مارکتینگ، رها نکردن تبلیغات بعد از اتمام برنامههای کمپین است. با استفاده از ابزار گوناگون تحلیل دادۀ موبایلی، Google Analytics و… میتوانید به تحلیل نتایج کمپین موبایل مارکتینگ خود بپردازید. این دادهها کمک شایانی به شما در راستای راهاندازی بهترین کمپینهای تبلیغاتی در آینده خواهند کرد. همچنین، لازم است که از اشتباهات خود، نکات جدیدی بیاموزید و دائماً در حال تلاش برای بهتر شدن باشید.
بازاریابی موبایلی قوانین و مقررات خاص خود را دارد. برای مثال، در صورتی که میخواهید از اس ام اس مارکتینگ استفاده کنید تا کاربران تلفن همراه را به برند خود جذب نمایید، بهتر است که در ابتدا، تمام قوانین و مقررات بازاریابی پیامکی را فرا بگیرید. این قوانین شامل قرار دادن عبارت «لغو ۱۱» در انتهای هر اس ام اس تبلیغاتی، استفاده نکردن از کلمات فیلترشدۀ سامانۀ پیامکی و… میشوند.
بهطور کلی، بهتر است رعایت حریم خصوصی مخاطبان را در بازاریابی موبایلی، اولویت کسبوکار خود قرار دهید. با این کار، میتوانید مشتریان راضی و خشنود را بارها به کسبوکارتان بازگردانید و به مشتریان وفادار برندتان تبدیلشان کنید.
تلفنهای هوشمند همواره در حال پیشرفت و بهروزرسانی ارائۀ خدمات خود هستند. با معرفی هر یک از امکانات جدید، به تحلیل و بررسی آن بپردازید. اینگونه میتوانید بازاریابی موبایلی کسبوکارتان را همگام با پیشرفت تکنولوژی، جلو ببرید و بهترین نتایج را کسب نمایید.
همانطور که میدانید، استفادۀ گسترده از تلفن همراه هوشمند بهجای تقریباً هر ابزار ارتباطی دیگری، روزانه در حال رشد است. به همین خاطر است که بازاریابی موبایلی، یکی از راههای تضمینشده برای جذب مشتری است. تنها کافی است اصول و استراتژیهای موبایل مارکتینگ را بهدرستی برای تبلیغات برند خود پیادهسازی و نمایید. با بهرهگیری از انواع ابزارها و نکات بازاریابی موبایلی نیز قادر خواهید بود که در مدتزمان بسیار کوتاهی، افراد زیادی را به برند خود دعوت نمایید و از آنها، مشتریان وفاداری بسازید که هرگز کسبوکارتان را رها نخواهند کرد.
بازاریابی تکنولوژی کسب و کار مشتری موبایل
طراحی و اجرا :
وین تم
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به وب سایت تک فان است
دیدگاهتان را بنویسید