تک فان

تک فان

مجله خبری تفریحی: دنیای سرگرمی و تفریح
امروز: چهارشنبه , ۳۰ مهر , ۱۴۰۴
X
سرآب موفقیت از بازی‌سازی؛ بیش از ۵۰۰۰ بازی منتشرشده در استیم حتی هزینه‌ی انتشار ۱۰۰ دلاری را جبران نکرده‌اند

سرآب موفقیت از بازی‌سازی؛ بیش از ۵۰۰۰ بازی منتشرشده در استیم حتی هزینه‌ی انتشار ۱۰۰ دلاری را جبران نکرده‌اند

طبق داده‌های تحلیلی پلتفرم Gamalytic، از ابتدای سال ۲۰۲۵ (۱۱ دی ۱۴۰۳) تاکنون نزدیک به ۱۳٬۰۰۰ بازی روی فروشگاه استیم منتشر شده‌اند، اما بخش قابل‌توجهی از آن‌ها نتوانسته‌اند حتی هزینه‌ی اولیه‌ی انتشار را بازگردانند. این آمار توسط آرتور اسمیاروفسکی (Artur Smiarowski)، سازنده‌ی بازی Soulash، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و نشان می‌دهد که ۴۰٪ از بازی‌های امسال حتی به درآمد ۱۰۰ دلاری نرسیده‌اند.

تبلیغات

فروشگاه استیم از ابتدای سال ۲۰۲۵ تاکنون میزبان حدود ۱۲٬۷۳۲ بازی جدید بوده است. بسیاری از این آثار، بدون دیده شدن یا موفقیت مالی، به‌سرعت فراموش شده‌اند. پلتفرم Gamalytic که به‌طور منظم داده‌های استیم را رصد می‌کند، این آمار را با روش‌های تخمینی منتشر کرده است. این روش‌ها به دلیل عدم دسترسی مستقیم به داده‌های شرکت سونی، شامل حاشیه‌ی خطا هستند. با این حال، Gamalytic ادعا می‌کند که در سطح کلی، دقت تخمین‌ها تا ۹۹٪ بوده است.

در ارزیابی‌های داخلی این پلتفرم آمده است که ۷۷٪ از تخمین‌ها برای بازی‌های مستقل، در محدوده‌ی خطای ۳۰٪ قرار داشته‌اند و ۹۸٪ در محدوده‌ی ۵۰٪ بوده‌‌اند. بازی‌های محبوب‌تر داده‌های بیشتری برای تحلیل فراهم می‌کنند و معمولاً گزارش‌های رسمی نیز برای مقایسه در دسترس هستند. اما بازی‌های کوچک‌تر یا رایگان، به‌ویژه آن‌هایی که فاقد سیستم درآمدزایی داخلی هستند، داده‌های محدودی دارند و همین باعث افزایش خطا در تخمین درآمد آن‌ها می‌شود.

با این حال، حجم بالای بازی‌هایی که فروش پایینی داشته‌اند، نشان‌دهنده‌ی واقعیتی مهم در فضای توسعه‌ی بازی روی کامپیوتر است. این آثار معمولاً توسط توسعه‌دهندگان مستقل یا علاقه‌مندان منتشر می‌شوند که هدف‌شان بیشتر سرگرمی یا تجربه‌ی شخصی است تا کسب درآمد. حتی اگر فرض کنیم خطای تخمین‌ها تا ۵۰٪ باشد، باز هم ۵۰٪ از عدد بسیار پایین، همچنان عددی ناچیز باقی می‌ماند.

اسمیاروفسکی با استناد به داده‌های Gamalytic می‌گوید تنها ۸٪ از بازی‌های امسال به درآمدی بالاتر از ۱۰۰٬۰۰۰ دلار رسیده‌اند. در نموداری که او منتشر کرده، مشخص شده که ۳۰٪ پایینی بازی‌ها از نظر درآمد، به‌طور میانگین فقط ۳۷ دلار فروش داشته‌اند. همچنین طبق داده‌های عمومی، ۸٬۳۸۸ بازی (معادل ۶۵٫۹٪ از کل آثار منتشرشده در سال ۲۰۲۵) کمتر از ۱٬۰۰۰ دلار درآمد داشته‌اند. ۴۷٫۴٪ از بازی‌ها کمتر از ۱۰۰ نسخه فروخته‌اند و ۲۸٪ بین ۱۰۰ تا ۱٬۰۰۰ نسخه.

هزینه‌ی انتشار هر بازی در استیم از طریق سرویس Steam Direct، مبلغ ۱۰۰ دلار بوده که غیرقابل بازگشت است، اما در صورتی که بازی به درآمد ۱٬۰۰۰ دلار برسد، این مبلغ در پرداخت بعدی به توسعه‌دهنده بازگردانده می‌شود.

در نهایت، این آمار نشان می‌دهد که بخش بزرگی از بازی‌های منتشرشده در استیم، به‌ویژه آثار مستقل و تفننی، بدون انتظار تجاری منتشر می‌شوند و در فضای باز و آزاد توسعه‌ی بازی روی پلتفرم کامپیوتر، بسیاری از آن‌ها به‌سرعت فراموش می‌شوند.

منبع خبر





دانلود آهنگ
ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی و اجرا : وین تم
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به وب سایت تک فان است