محققان هلندی در مطالعات جدید خود به این نتیجه رسیدند سیستم کروز کنترل تطبیقی خودروها بیش از آنکه مفید باشد، ممکن است منجر به تصادفات بیشتر شود.
به نظر میرسد فناوری کروز کنترل تطبیقی که هدف از ارائه آن به ارمغان آوردن رفاه و آسایش برای راننده پشت فرمان بود، ممکن است منجر به اشتباه در رانندگی و در نتیجه تصادف شود.
وسایل نقلیه امروزی بیش از هر زمان دیگری مجهز به سیستمهای کمکی هستند. از نظر تئوری، آنها نه تنها استرس و فشار حین رانندگی را کاهش میدهند، بلکه ایمنی را به میزان قابل توجهی افزایش میدهند. در دنیای واقعی، این سیستمها تا حد زیادی به این شکل کار میکنند. اما به تازگی مطالعه جدیدی صورت گرفته که نشان میدهد فناوری کروز کنترل ممکن است بیش از آنکه مفید باشد، ضرر داشته باشد.
محققان هلندی دادههایی را از سراسر جهان برای بررسی اثربخشی سیستمهای خودکار کمک راننده موسوم به ADAS در کاهش تصادفات گردآوری کردند. این مطالعه بر روی ۲۸ قابلیت خاص خودرو، از جمله ویژگی نظارت بر فشار باد تایرها، سیستمهای دوربین، سیستم نویگیشن خودرو، هشدارهای نقاط کور، و فناوری ایمنی فعال مانند ترمز اضطراری خودکار، متمرکز بود. این سیستمها به چهار سطح طبقه بندی شدند:
سیستمهای اطلاع رسانی – کنترل و فوریت پایینسیستمهای هشدار – کنترل کم و فوریت بالاسیستمهای مداخله گر – کنترل بالا و فوریت بالاسیستمهای افزایش دهنده راحتی – کنترل بالا و فوریت کم
طبق این مطالعه، عوامل مرتبط با سه دسته اول یا تاثیری ندارد یا احتمال تصادف را کاهش میدهد. نمایشگر فشار تایر که در دسته سیستم اطلاع رسانی قرار دارد هیچ تاثیری بر تصادفات نداشته است، اما سیستم کمک به حفظ خودرو بین خطوط (lane-keep assist) منجر به کاهش ۱۹.۱ درصدی تصادفات میشود. سیستم نظارت بر راننده (driver-monitoring system) نیز میزان تصادفات را ۱۴ درصد کاهش داد. این دو مورد آخر جزو سیستمهای هشدار و مداخله در نظر گرفته میشوند و در این مطالعه بالاترین رتبه را به خود اختصاص دادند.
کروز کنترل استاندارد و کروز کنترل تطبیقی تنها سیستمهایی بودند که احتمال تصادف را افزایش دادند به طوری که کروز استاندارد با افزایش ۱۲ درصدی همراه بود و کروز تطبیقی این شانس را ۱.۸ درصد افزایش داد. یک نقطه داده خاص افزایش ۸ درصدی را برای کنترل کروز تطبیقی نشان داد این در حالی است که گزارشات دیگر نشان میدهند که این فناوری میتواند در کاهش نسبی خطر موثر باشد.
احتمالاً حواس پرتی راننده علت تناقض در آمارها باشد، این امر به ویژه برای کنترل کروز استاندارد صدق میکند. با وجود سیستم کروز کنترل و رفع برخی وظایف از دوش راننده پشت فرمان، این سیستم میتواند باعث شود راننده از اطراف خود آگاهی کمتری داشته باشد. در فناوری کروز کنترل تطبیقی، خودرو به منظور حفظ فاصله ایمن به طور خودکار شتاب میگیرد و ترمز میکند، این کار ممکن است ذهن راننده را از محیط اطراف پرت کند.
در این مطالعه آمده است تمامی سیستمهای کروز تطبیقی قادر به تشخیص صحیح اجسام در حال حرکت یا ساکن نیستند. از نظر تئوری، وظیفه ترمز اضطراری خودکار است که به محض شناسایی چنین اجسامی واکنش نشان دهد. اما همه وسایل نقلیه مجهز به سیستم کروز کنترل تطبیقی ترمز اضطراری ندارند. در این شرایط ممکن است راننده در اعتماد به نفس کاذب خود غوطه ور شده و به واکنش سیستم کروز کنترل تطبیقی دل ببندد، غافل از اینکه این سیستم ترمز اضطراری نداشته و قادر به انجام این کار نیست. در هر صورت صرف نظر از وجود سیستمهای کمکی در وسایل نقلیه، این مسئولیت راننده است در پشت فرمان اوضاع را با دقت زیر نظر داشته تا ایمنی خود و سرنشینان را تامین کند.
طراحی و اجرا :
وین تم
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به وب سایت تک فان است
دیدگاهتان را بنویسید