مایکروسافت با Xbox Series S به دنبال یک جاهطلبی برای دسترسی بیشتر به بازیهای ویدیویی برای همه بود، عرضه یک کنسول دیجیتالی با قیمت پایینتر و با مشخصات محافظهکارانه که بتواند در بازار افراد بیشتری را جذب کند.
همه چیز روی کاغذ خوب به نظر میرسید، اما در عمل Xbox Series S برای به دست آوردن جای پای خود تقلا میکند و دست و پاز میزند. شاید این کنسول ارزانتر باشد، اما به خاطر سختافزاری که دارد، یک دردسر برای برخی توسعهدهندگان به شمار میآید. ۵۰۰ گیگابایت فضای ذخیرهسازی این کنسول هم تنها برای تعداد انگشت شماری از عناوین AAA کافی است.
سال گذشته مایکروسافت مدل ۱ ترابایتی Xbox Series S را معرفی کرد که در حال حاضر با قیمت ۲۹۹ دلار به فروش میرسد. اما باز هم Xbox Series X با سختافزار قدرتمندتر، حافظه بیشتر و درایو دیسک انتخاب بهتری است.
تا وقتی Xbox Series X حضور دارد، انتخاب آن منطقیتر به نظر میرسد. حتی سازندگان هم تمایل بیشتری به Xbox Series X دارند. شاید نتوانید آن را در کوله خود قرار دهید و به مسافرت یا خانه دوست خود ببرید و بازی کنید، اما وقتی گزینههای بسیار بهتری برای تجربه از قبل وجود داشته باشد، این موضوع اصلا به چشم نمیآید. اخیرا با معرفی ورژن دیجیتالی Xbox Series X، تقاضا برای Xbox Series S کمتر هم شده است.
مایکروسافت با اجبار یکسان بودن محتوا و زمان عرضه بازیها برای Xbox Series X/S، ضربه دیگری به پلتفرم خود وارد کرد. وقتی تعداد مخاطبان Xbox Series به طور قابل توجهای کمتر از PS5 است، شاید برای برخی از سازندگان یک پورت پر دردسر برای Xbox Series X/S اصلا به صرفه به نظر نرسد.
در سال ۲۰۲۳ دیدیم که استودیوی Larian مجبور شد تا Baldur’s Gate 3 را چند ماه دیرتر برای Xbox Series X/S عرضه کند، زیرا مایکروسافت اصرار داشت قابلیت Split Screen باید هم زمان برای هر دو کنسول در دسترس قرار گیرد و سونی بدون هیچ دردسری، ماهها نسخه کنسولی یکی از موفقیتترین بازیهای نسل را در انحصار داشت.
در آن زمان فیل اسپنسر مجبور شد تا حضوری به استودیوی Larian برود و پس از آن ملاقات، مایکروسافت برای Baldur’s Gate 3 استثناء قائل شد و این بازی برای Xbox Series X/S در دسترس قرار گرفت و قابلیت Split Screen کمی دیرتر به Xbox Series S آمد. حالا یک سوال مطرح است، اگر میتوانید برای یک بازی استثنا قائل شوید، چرا برای بقیه بازی هم استثناء قائل نمیشوید؟ اولویت دادن به Xbox Series S برای پلتفرم Xbox اصلا خوب نیست.
طرفداران ماههاست که خواهان پورت Xbox بازی Black Myth: Wukong هستند. اخیراً هم استودیوی GameScience از فقدان پورت Xbox این بازی ابراز تاسف کرد. فنگ جی (Feng Ji) مدیر عامل شرکت Weibo، پس از تمجید از نسخههای PS5 و PC این بازی، توضیح داد:
تنها چیزی که فقدان آن حس میشود نسخه Xbox این بازی است. اما بهینهسازی برای یک کنسول با ۱۰ گیگ رم بدون سالها تجربه بهینهسازی واقعاً کار سختی است.
به نظر میرسد استودیوی Game Science تلاش کرده تا Black Myth: Wukong را برای Xbox Series X/S هم پورت کند، اما با توجه به اینکه هر نسخه باید ویژگیهای کامل و منطبق داشته باشد و فقط از نظر خروجی رزولوشن و نرخ فریم متفاوت ظاهر شود، انجام آن برای تیم GS بسیار دشوار بوده است. این باید برای مایکروسافت نیز ناامید کننده باشد، زیرا اکنون یک موفقیت بزرگ دیگر را هم از دست میدهد. در حال حاضر، اصلا مشخص نیست که آیا Black Myth: Wukong برای ایکس باکس سری ایکس/اس پورت خواهد شد یا خیر.
با سنگینتر شدن بازیها، Xbox Series S احتمالا بیشتر از قافله عقب بماند، به خصوص که Game Pass به آن چیزی که زمانی وعده داده بود تبدیل نشده و رویکردهای اخیر مایکروسافت در رابطه با عناوین انحصاری تغییر کرده است. در کل با توجه به وضعیت فعلی Xbox Series S، آینده خوبی برای این جعبه کوچک سیاه و سفید دیده نمیشود.
طراحی و اجرا :
وین تم
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به وب سایت تک فان است
دیدگاهتان را بنویسید