طبق گزارش جدید وبسایت The Game Post و بر اساس اطلاعات فاش شده توسط یکی از افشاگران سختافزار با نام مستعار Moore’s Law Is Dead، سونی بهصورت مخفیانه در حال آمادهسازی مقدمات برای عرضه یک کنسول دستی جدید در کنار PS6 است. این کنسول که با نام رمز Canis شناخته میشود، قرار است بازیها را بهصورت بومی و نه استریم (مانند PS Portal) اجرا کند.

گزارشها حاکی از آن است که سونی علاوه بر کنسول خانگی PS6 (با نام رمز Orion)، در حال کار روی یک کنسول دستی بومی (با نام رمز Canis) است. گفته میشود هر دو دستگاه بر پایه پردازندههای جدید AMD Zen 6 و گرافیک RDNA 5 ساخته میشوند.
تاکنون ادعاهایی درباره قابلیت اتصال به داک (مشابه نینتندو سوییچ)، عملکرد قوی در ریتریسینگ و حتی قیمتگذاری تقریبی برای یک مدل ارزانتر به نام PS6 S (مشابه Xbox Series S) مطرح شده است. اما جدیدترین قطعه این پازل از سوی افشاگر معروف سختافزار، Moore’s Law Is Dead، منتشر شده است که جزئیاتی را از پشت پرده اقدامات سونی برای آمادهسازی بازیها فاش میکند.
به گفته Moore’s Law Is Dead، او اطلاعاتی از یک توسعهدهنده بازی که با ابزارهای سونی روی PS5 کار میکند دریافت کرده است. طبق این گزارش، سونی اخیراً ایمیلهایی برای استودیوها ارسال کرده و آنها را به شدت تشویق کرده تا از «ذخیره انرژی» کنسول PS5 پشتیبانی کنند و حتی آموزشها و مستنداتی را نیز در این زمینه ارائه داده است.
نکته کلیدی اینجاست که سونی به توسعهدهندگان نمیگوید «یک گزینه ذخیره انرژی روشن کنید و نرخ فریم را کاهش دهید». بلکه درخواست سونی، به ادعای این منبع، دقیقاً برعکس است: حفظ نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه و در عوض کاهش رزولوشن و مصرف پردازنده (CPU) تا زمانی که بازی با منابع سختافزاری مصرفی پایین سازگار شود. در این گزارش به نقل از توسعهدهنده مذکور آمده است:
این هفته ایمیلهایی از سونی دریافت کردیم که به شدت روی «حالت ذخیره انرژی» تأکید داشتند… گویی نیاز دارند که ما در آینده از آن به صورت پیشفرض پشتیبانی کنیم. آنها آموزشهایی ارائه دادند که مشخص میکرد ما نباید صرفاً نرخ فریم را برای تطبیق با الزامات حالت کممصرف پایین بیاوریم، خیر، بلکه باید سعی کنیم با کاهش رزولوشن، نرخ ۶۰ فریم را حفظ کنیم.
از دیدگاه Moore’s Law Is Dead، این اقدام سونی کمتر شبیه به یک قابلیت زیستمحیطی و بیشتر شبیه به یک پروفایل سازگاری مخفی برای کنسول دستی است. اگر کنسول دستی PS6 واقعاً با ۴ هسته قوی Zen 6c برای بازیها و ۲ هسته کوچک برای سیستمعامل عرضه شود، سونی به تعداد زیادی از عناوین PS5 نیاز دارد که بتوانند روی محدودیتهای پردازشی و مصرف انرژی پایینتر بهخوبی اجرا شوند.
او همچنین اشاره میکند که در PS5 فعلی، پس از کسر منابع سیستمعامل، توسعهدهندگان عملاً حدود ۶ تا ۷ هسته Zen 2 برای گیمپلی در اختیار دارند. در کنسول دستی شایعهشده، بازیها از ۴ هسته قویتر Zen 6 استفاده خواهند کرد، در حالی که پردازشهای سیستمعامل به هستههای کممصرف منتقل میشود. این امر همچنان میتواند ارتقایی در قدرت خام CPU باشد، مشروط بر اینکه استودیوها کدهای خود را بر اساس تعداد Thread count و پردازشهای پسزمینه غیرضروری تنظیم نکرده باشند.
با کنار هم قرار دادن این گزارش جدید و افشاگریهای قبلی، مشخصات احتمالی این دستگاه به شرح زیر است:
پردازنده (CPU): چهار هسته Zen 6c (لیتوگرافی ۳ نانومتری)گرافیک (GPU): بین ۱۲ تا ۲۰ واحد محاسباتی RDNA 5 با فرکانس ۱.۶ تا ۲.۰ گیگاهرتزرم: ۱۶ گیگابایت LPDDR5X-7500توان مصرفی: ۱۵ واتهدف عملکرد: حدوداً نصف عملکرد Rasterization پلی استیشن ۵، اما احتمالاً قویتر در ریتریسینگ به دلیل معماری RDNA 5.سازگاری: اجرای بازیهای PS5 و PS4 (با استفاده از پروفایل Low Power Mode برای بازیهای PS5).صفحه نمایش: لمسی.سایر ویژگیها: اسلات حافظه MicroSD و M.2 SSD، میکروفون دوگانه، خروجی USB-C
طبق گفتههای Moore’s Law Is Dead، سونی و AMD در حال حرکت به سمت تولید در اواسط سال ۲۰۲۷ هستند و انتظار میرود کنسول PS6 و این دستگاه دستی در پاییز ۲۰۲۷ (۱۴۰۶) عرضه شوند. قیمتهای تخمینی برای مدل دستی در بازه ۳۹۹ تا ۴۹۹ دلار مطرح شده است، هرچند که این ارقام نهایی نیستند.
مانند همیشه، باید توجه داشت که تمام این اطلاعات در حد شایعه و افشاگری است و سونی هنوز بهطور رسمی چیزی را تأیید نکرده است. اما اگر اطلاعات این افشاگر درست باشند، از سال آینده اطلاعات بیشتری به صورت غیررسمی یا حتی رسمی از کنسول PS6 و دستگاه دستی شایعه شده، به اشتراک گذاشته خواهد شد.
دیدگاهتان را بنویسید