گوگل در دسامبر سال گذشته از اندروید XR، سیستمعامل جدید خود برای واقعیت مجازی (VR) و واقعیت ترکیبی (MR)، رونمایی کرد. کمی بعد، سامسونگ نمونه اولیه هدست Android XR خود را با نام پروژه موهان معرفی کرد.
بهگزارش تکراتو به نقل از androidheadlines، این پلتفرم قرار است در سال ۲۰۲۵ بهصورت رسمی عرضه شود و ابتدا روی یک هدست از سامسونگ و یک عینک هوشمند ساختهشده توسط شرکت DeepMind (زیرمجموعه گوگل) ارائه خواهد شد.
بااینحال، گوگل تاکنون جزئیات زیادی از این پلتفرم منتشر نکرده است. اما اخیرا یکی از توسعهدهندگان فاش کرده که اپلیکیشنهای اندروید XR مجوزهای دوربین تقریبا مشابهی با گوشیهای اندرویدی خواهند داشت.
«آنتونی ویتیلو» (معروف به Skarred Ghost)، یک توسعهدهنده اندروید، از گوگل پرسیده بود که آیا توسعهدهندگان میتوانند به دوربین هدستهای Android XR دسترسی داشته باشند؟ طبق گزارشها، یکی از نمایندگان گوگل پاسخ داده است که:
«مشابه هر اپلیکیشن اندرویدی، توسعهدهندگان میتوانند با اجازه کاربر، از فریمهای دوربین برای تجربه XR استفاده کنند.»
علاوه بر این، اپلیکیشنهای اندروید XR میتوانند به دو سیستم دوربین اصلی هدست دسترسی داشته باشند:
دوربین اصلی رو به محیط
دوربین اصلی سلفی که چهره کاربر را ثبت میکند
گوگل از این روش برای دسترسی به دوربینهای عقب و جلو در گوشیهای اندرویدی نیز استفاده کرده است. این در حالی است که هدستهایی مانند Meta Quest 3 و Apple Vision Pro هنوز به توسعهدهندگان اجازه دسترسی مستقیم به دوربینها را نمیدهند.
طبق گزارشها، گوگل به توسعهدهندگان امکان میدهد تا به نمای زنده فضای داخلی کاربران از طریق دوربینهای Android XR دسترسی داشته باشند. این قابلیت در هدستهایی مانند Project Moohan سامسونگ به آنها کمک میکند تا محیط اطراف کاربر را تحلیل کنند و تجربه واقعیت ترکیبی را بهینه کنند.
توسعهدهندگان میتوانند از این قابلیت برای بهینهسازی اپلیکیشنها و ارائه بهترین تجربه واقعیت ترکیبی استفاده کنند. به گفته وبسایت توسعهدهندگان اندروید، مجوزهای مربوط به «درک صحنه» نیز قابل درخواست خواهد بود. از جمله کاربردهای این ویژگی میتوان به «تخمین نور محیط» اشاره کرد که به توسعهدهندگان اجازه میدهد دادههای دوربین را روی سطوح مجازی اعمال کنند.
همچنین، توسعهدهندگان میتوانند با استفاده از دوربین پشتی، ردیابی حرکات دست را انجام دهند که شامل حالتهای مفصلی، سرعت زاویهای و سرعت خطی میشود. این قابلیت یک مدل مشبک از دستان کاربر ایجاد میکند که به افزایش حس غوطهوری در بازیهای واقعیت مجازی کمک خواهد کرد.
بااینحال، مشابه دیگر هدستهای VR و XR، دستگاههای مبتنی بر Android XR بهطور پیشفرض از ردیابی پایهای حرکات دست پشتیبانی میکنند که شامل حرکاتی مانند نیشگون گرفتن، ضربه زدن، نشانهگیری و گرفتن اشیا میشود. انتظار میرود گوگل در هفتههای آینده جزئیات بیشتری از این پلتفرم منتشر کند.
اخبار سامسونگ
طراحی و اجرا :
وین تم
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به وب سایت تک فان است
دیدگاهتان را بنویسید