کنسول پلی استیشن ۵ رسماً از نظر فروش مادامالعمر در ایالات متحده از پلی استیشن ۳ پیشی گرفته و به نقطهعطف مهمی برای نسل کنونی سونی تبدیل شده است. این خبر بر اساس گزارش جدید شرکت Circana از بازار بازیهای ویدیویی ایالات متحده در ماه سپتامبر ۲۰۲۵ منتشر شده که رشد چشمگیری را در بخشهای سختافزار، نرمافزار و اشتراکها نشان میدهد.
به گفته مت پیسکاتلا تحلیلگر صنعت بازی، مجموع هزینههای صرفشده برای بازیهای ویدیویی در ایالات متحده در این ماه به ۴.۸ میلیارد دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد افزایش داشته است. بازار بازی آمریکا برای پنجمین ماه متوالی رشد داشته که نشاندهنده بهبود و گسترش تدریجی پس از افت فروش در سال گذشته است. این رشد به چند عامل کلیدی نسبت داده میشود، از جمله انتشار عناوین بزرگ جدید، افزایش هزینهها در حوزه سختافزار و تداوم محبوبیت محتوای اشتراکی.
عملکرد بخش سختافزار بهویژه مثبت بوده و با رشد ۲۴ درصدی نسبت به سال گذشته، مجموع فروش این بخش به ۳۲۴ میلیون دلار رسیده است. در حالی که نینتندو سوییچ ۲ بار دیگر از نظر فروش و درآمد دلاری در جایگاه نخست ماه قرار گرفت، پلی استیشن ۵ نیز در هر دو معیار در رتبه دوم باقی ماند. با وجود کاهش درصدی فروش سالانه برای پلتفرمهای سونی و مایکروسافت، عملکرد قوی سوییچ ۲ به جبران افت کلی در سختافزارهای قدیمیتر کمک کرد.
نکته مهمتر اینکه پیسکاتلا تأیید کرده که پلی استیشن ۵ اکنون از نظر فروش مادامالعمر در ایالات متحده از پلی استیشن ۳ عبور کرده که دستاوردی بزرگ برای این کنسول با توجه به پنجمین سال حضور آن در بازار محسوب میشود. پلی استیشن ۳ که در سال ۲۰۰۶ عرضه شد، در طول عمر خود حدود ۳۰ میلیون دستگاه در ایالات متحده فروخت. هرچند کنسول جدید سونی هنوز از نظر فروش جهانی از پلی استیشن ۴ عقبتر است، اما عملکرد داخلی آن نشاندهنده تقاضای پایدار در بازاری رقابتی بوده که بهشدت از عرضههای چندپلتفرمی و سرویسهای اشتراکی تأثیر گرفته است.
در بخش نرمافزار، میزان هزینهها ۱۱ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته و به ۴.۳ میلیارد دلار رسید. طبق دادههای Sensor Tower، اشتراکهای غیرموبایلی با رشد ۳۲ درصدی بیشترین سهم را در این افزایش داشتند، سپس محتوای کنسولی با رشد ۱۲ درصدی و بخش موبایل با ۴ درصد افزایش دنبال شدند. با این حال، هزینههای صرفشده برای لوازم جانبی نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد کاهش یافت و به ۱۹۷ میلیون دلار رسید.
پرفروشترین بازی ماه Borderlands 4 بود که در ماه سپتامبر در صدر جدول قرار گرفت و بهسرعت به سومین بازی پرفروش سال ۲۰۲۵ تبدیل شد. طبق گزارش Circana، فروش دلاری این عنوان در ماه اول عرضه تقریباً ۳۰ درصد بیشتر از Borderlands 3 بود و رکورد جدیدی را برای این مجموعه ثبت کرد. Borderlands 4 همچنین در هر دو پلتفرم ایکس باکس و کامپیوتر بهترین عملکرد را داشت.
دیگر عناوین مهمی که به عملکرد قوی بازار در سپتامبر کمک کردند شامل NBA 2K26، EA Sports FC 26، Madden NFL 26 و Ghost of Yotei بودند که همگی در میان پنج بازی برتر ماه قرار گرفتند. بازی Ghost of Yotei که توسط Sony Interactive Entertainment ساخته شده، فروشی مشابه با Ghost of Tsushima محصول سال ۲۰۲۰ داشت، با وجود آنکه در شرایط سختافزاری متفاوتی عرضه شد. پیسکاتلا اشاره کرده که پایگاه کاربری بسیار بزرگتر پلی استیشن ۴ و شرایط خاص زمان عرضه Tsushima در میانه سال ۲۰۲۰، عملکرد Yotei را چشمگیرتر میسازد.
در پاسخ به تردیدها درباره پایداری فروش این عنوان، پیسکاتلا نوشت هر کسی که در این مورد شک دارد «باید با تردید به او نگاه کرد». او گفت که Ghost of Yotei در هفته نخست عرضه خود در بازار آمریکا «تقریباً همسطح» نسخه پیشین عمل کرده است. همچنین جیسون شرایر از بلومبرگ به تفاوت قیمت اشاره کرد و گفت که Yotei با قیمت ۷۰ دلار عرضه شده، در حالی که Tsushima با قیمت ۶۰ دلار روانه بازار شد.
در رتبههای دیگر جدول، بازیهای Helldivers II، Silent Hill: f و Final Fantasy Tactics: The Ivalice Chronicles نیز در میان ۱۰ عنوان برتر دیده میشوند که نشاندهنده علاقه متنوع بازیکنان به ژانرهای مختلف است. مجموعه Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 از نینتندو نیز در میان ۲۰ بازی برتر ماه قرار گرفت، هرچند فروش دیجیتالی آن در آمار لحاظ نشده بود.
آمار سالانه نشان میدهد NBA 2K26 در صدر فروش نرمافزارهای ایالات متحده در سال ۲۰۲۵ قرار دارد و پس از آن Monster Hunter: Wilds و Borderlands 4 دیده میشوند. حضور Ghost of Yotei و Helldivers II در میان ۲۰ عنوان برتر سال، نشاندهنده سالی موفق برای عناوین منتشرشده توسط پلی استیشن است، در حالی که مایکروسافت نیز با بازیهای The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered و Call of Duty: Black Ops 6 عملکرد خوبی داشته است.
در مجموع، هزینههای سختافزاری سالانه تا پایان ماه سپتامبر به ۳.۲ میلیارد دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۴ ۲۰ درصد افزایش داشته است، هرچند هنوز کمی پایینتر از رقم ۳.۷ میلیارد دلار ثبتشده تا سپتامبر ۲۰۲۳ است. مسیر رشد بازار، با پشتیبانی از عناوین نسل جدید و عرضه مداوم نینتندو سوییچ ۲، نشان میدهد که هزینهکرد برای سختافزار و محتوا در آستانه فصل تعطیلات همچنان روندی صعودی دارد.
طراحی و اجرا :
وین تم
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به وب سایت تک فان است
دیدگاهتان را بنویسید