با گذشت پنج سال از نسل نهم کنسولها که با عرضهی پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری اس/ایکس در سال ۲۰۲۰ آغاز شد، شرکت سونی همچنان پیشتاز بازار باقی مانده است. نکتهی جالب اینجاست که نزدیکترین رقیب پلی استیشن ۵، نه کنسولهای جدید، بلکه پلی استیشن ۴ است. در همین راستا، نیکولا دوسِت (Nicolas Doucet)، مدیر استودیو Team Asobi، در گفتوگویی با رسانهی The Game Business اعلام کرده که دارندگان پلی استیشن ۴ بهتر است به ارتقاء کنسول خود فکر کنند.
نیکولا دوسِت (Nicolas Doucet) که استودیوی تحت مدیریت او بازی موفق Astro Bot را توسعه داده، معتقد است که اگرچه تفاوت بصری میان بازیهای انتهای نسل پلی استیشن ۴ و ابتدای نسل پلی استیشن ۵ چندان محسوس نیست، اما ویژگیهای جدید کنسول پلی استیشن ۵ ارزش ارتقاء را دارند. از جمله این ویژگیها میتوان به بازخورد لمسی و تریگرزهای تطبیقی کنترلر DualSense و همچنین حافظه SSD اشاره کرد که نسبت به هارد دیسک کندتر پلی استیشن ۴، سرعت بسیار بالاتری دارد.
او در اینباره میگوید:
وقتی گرافیک بازیهای انتهای نسل پلی استیشن ۴ را با آثار ابتدایی پلی استیشن ۵ مقایسه میکنید، ممکن است تفاوت چشمگیری برای مخاطب غیرحرفهای قابل تشخیص نباشد. اما ما خیلی زود به نمونههای اولیهی کنترلر DualSense دسترسی پیدا کردیم و آزمایشهایی را روی بازخورد لمسی و تریگرزهای تطبیقی آغاز کردیم. هدفمان این بود که بفهمیم این نوع تریگرزها چگونه میتوانند تجربهی بازی را دگرگون کنند. مثلاً شبیهسازی حس کشیدن، شکستن یا خرد کردن اشیاء. تمام این قابلیتها را بهدقت بررسی کردیم. وقتی این مسیر را تجربه میکنید، بهتر میتوانید تفاوتها را درک کنید. البته جهشهایی وجود دارد، اما شاید بهاندازهی گذار به گرافیک HD محسوس نباشند. آن نوع تغییر را میتوان تنها با چند لحظه نگاه به صفحه تشخیص داد، اما برای فهم قابلیتهای کنترلر، باید آن را در دست بگیرید و عملاً لمسش کنید.
نیکولا دوسِت همچنین به نقش حافظه SSD در بهبود تجربهی بازی اشاره میکند، بهویژه در بازیهای ژانر سولزلایک از شرکت FromSoftware که مرگ بازیکن و بارگذاری مجدد صحنهها اتفاقی رایج است. او میگوید:
با بهرهگیری از حافظه SSD، روند اجرای بازیها بهمراتب سریعتر شده است. در گذشته، پس از هر بار مرگ در بازی، بازیکن باید زمان قابلتوجهی را برای بارگذاری مجدد صحنهها منتظر میماند. اما اکنون این وقفهها بهطور چشمگیری کاهش یافتهاند و در نتیجه، تجربهی بازی از نظر سرعت و لذتبردن بهطرز محسوسی ارتقاء یافته است.
او در مقایسهی پلی استیشن ۵ با کامپیوترهای شخصی نیز به یک مزیت مهم اشاره میکند:
در کنسولها، توسعهدهندگان با یک سختافزار ثابت سروکار دارند، و همین موضوع به آنها اجازه میدهد تا بدون درگیری با مسائل مربوط به سازگاری یا تنظیمات متنوع، تمرکز بیشتری روی کیفیت و جزئیات بازی داشته باشند. به همین دلیل، همیشه کنسولها را بهعنوان پلتفرمی ترجیح دادهام که امکان توسعهی هدفمندتر را فراهم میکند.
بازی Astro Bot موفقیت بزرگی برای شرکت سونی بوده و هرمن هالست (Hermen Hulst)، مدیر اجرایی بخش Studio Business Group در شرکت Sony Interactive Entertainment، در گزارشی تجاری در ماه ژوئن از این بازی بهعنوان یکی از «هیجانانگیزترین موفقیتهای اخیر پلی استیشن» یاد کرده است.
طراحی و اجرا :
وین تم
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به وب سایت تک فان است
دیدگاهتان را بنویسید