در میانه دهه ۹۰ میلادی، کنسول پلی استیشن توانست خیلی سریع و با قدرت، بازار کنسولهای خانگی را در سراسر جهان و به ویژه در اروپا به دست بگیرد. در حالی که نینتندو و سگا پیشتر رهبران بیچون و چرای این صنعت بودند، خیلی زود به ردههای پایینتر سقوط کردند. حالا با نگاهی به گذشته، دلایل این برتری روشنتر از همیشه به نظر میرسند.
کریس دیرینگ (Chris Deering)، رئیس Sony Interactive Entertainment اروپا، در زمان عرضه پلی استیشن، در گفتوگویی با رسانه The Game Business به یاد میآورد که رقبای اصلی آن زمان، از نظر برنامهریزی و ثبات عملکرد، ضعفهای چشمگیری داشتند. او میگوید:
نینتندو و سگا برای فروش محصولات خود از توزیعکنندهها استفاده میکردند و هیچ استراتژی منسجم بازاریابی یا ارتباطی نداشتند. بنابراین به مدیران خود گفتم که فکر میکنم میتوانیم در اروپا به اندازه بازار آمریکا بزرگ شویم.
وظیفه دیرینگ این بود که ساختار اداری و بازاری سونی را در سراسر اروپا سازماندهی کند؛ کاری که شامل ایجاد دفاتر نمایندگی پلیاستیشن در کشورهای مختلف میشد تا برند سونی در هر منطقه، هویت و صدای مستقل خود را داشته باشد. او در این مسیر با جیم رایان (Jim Ryan) که در آن زمان مدیر مالی بینالمللی و بعدها رئیس بخش سرگرمیهای تعاملی سونی شد، همکاری نزدیکی داشت.
رایان درباره آن دوران میگوید:
ما در بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، بنلوکس، اتریش، سوئیس، ایرلند، اسکاندیناوی و دیگر کشورهای اروپایی حضور داشتیم. هیچ شرکت دیگری در آن زمان چنین شبکهای در این ابعاد نداشت. ما به بازار اروپا به گونهای توجه کردیم که هیچکدام از رقبای آن زمان به آن اندازه توجه نکردند، حتی در موارد عملی مانند بومیسازی بازیها.
استراتژی سونی در آن زمان بر درک عمیق مخاطب و اجرای هدفمند تبلیغات استوار بود. کمپینهای تبلیغاتی مخصوص بازیکنان اروپایی و بریتانیایی طراحی میشدند، بر پایه دادهها و بازخوردهایی که نشان میداد چه نوع محتوایی بیشترین تأثیر را بر آنها میگذارد.
مارتین آلتایمز (Martin Alltimes)، تهیهکننده ارشد وقت، نیز این موضوع را تایید میکند و به زیرساختهای محلی اشاره دارد:
در مورد سگا و نینتندو، توسعهدهندگان بازی باید به ژاپن میرفتند و افرادی را مییافتند که بتوانند ژاپنی صحبت کنند. اما ما در هر منطقه، تیم پشتیبانی توسعه مخصوص به خود را داشتیم.
این سطح از سازماندهی و شناخت مخاطب، یکی از مهمترین عواملی بود که پلیاستیشن را در دهه ۹۰ میلادی به پدیدهای جهانی تبدیل کرد و باعث شد سونی از همان ابتدا در اروپا جایگاه بیرقیبی پیدا کند. جایگاهی که تا امروز هم بخش بزرگی از قدرت برند پلی استیشن را شکل میدهد.
طراحی و اجرا :
وین تم
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به وب سایت تک فان است
دیدگاهتان را بنویسید