شان لیدن (Shawn Layden)، مدیر سابق پلی استیشن، در مصاحبهای جدید با پادکست Pause for Thought، به دفاع از سیاست بازیهای انحصاری پرداخته و آنها را عامل اصلی هویت و موفقیت کنسولها دانسته است.

در این مصاحبه، لیدن با اشاره به اینکه نباید همه بازیها انحصاری باشند، تاکید کرد که گره خوردن برخی عناوین خاص به یک اکوسیستم، همان چیزی است که باعث میشود آن پلتفرم درخشش خود را نشان دهد. او در این باره گفت:
ارزش بسیار زیادی برای برند در داشتن انحصاریهای قدرتمند وجود دارد. اگر ماریو روی پلی استیشن ظاهر شود، این یعنی آخرالزمان! مثل زندگی مسالمتآمیز سگ و گربه در کنار هم است. همین موضوع برای نیتن دریک و آنچارتد هم صدق میکند. فکر میکنم اینها باعث میشوند یک پلتفرم معنا پیدا کند.
علاوه بر بحث برندینگ، لیدن به مزیت فنی توسعه بازیهای انحصاری نیز اشاره کرد. به عقیده او، وقتی توسعهدهندگان مجبورند برای چندین پلتفرم کدنویسی کنند، باید «پایینترین مخرج مشترک» (ضعیفترین سختافزار) را در نظر بگیرند. اما در ساخت بازی انحصاری، میتوان تمام قدرت سختافزار را تا آخرین حد ممکن به کار گرفت.
او البته استراتژی فعلی سونی برای عرضه بازیهای سرویسمحور چندنفره (مثل Helldivers 2) روی پلتفرمهای دیگر را منطقی دانست، چرا که این بازیها برای موفقیت نیاز به جامعه کاربری بسیار گسترده دارند، اما همچنان بر نقش حیاتی انحصاریهای تکنفره در ارزشگذاری سختافزار تاکید کرد.
دیدگاهتان را بنویسید