تک فان

تک فان

مجله خبری تفریحی: دنیای سرگرمی و تفریح
امروز: شنبه , ۳ آبان , ۱۴۰۴
X
مدیر سابق پلی استیشن: بازی‌های لایو‌سرویس واقعاً بازی نیستند

مدیر سابق پلی استیشن: بازی‌های لایو‌سرویس واقعاً بازی نیستند

شاون لیدن (Shawn Layden)، مدیر اجرایی پیشین پلی استیشن، در گفت‌وگویی با رسانه‌ی The Ringer اظهار داشت که بازی‌های لایو‌سرویس را نمی‌توان «بازی واقعی» دانست، بلکه بهتر است آن‌ها را «دستگاه تعامل با کنش‌های تکرارشونده» توصیف کرد. او تأکید کرد که یک بازی واقعی باید سه عنصر اساسی داشته باشد: داستان، شخصیت و جهان. به‌گفته‌ی لیدن، آثار موفقی مانند Horizon، God of War و Uncharted هر سه این ویژگی‌ها را دارا هستند.

تبلیغات

لیدن که در سال ۲۰۱۹ از شرکت سونی جدا شد، دلیل دقیق این تصمیم را اعلام نکرده، اما در همین مصاحبه توضیح داد که مدل لایو‌سرویس در حوزه‌ی تخصصی او قرار نمی‌گیرد. در آن زمان، سونی سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در این سبک انجام داده بود و قصد داشت تا سال ۲۰۲۶ بیش از دوازده بازی لایو‌سرویس منتشر کند، هرچند بعدها این تعداد به نصف کاهش یافت. برخی از این پروژه‌ها مانند Concord با شکست جدی مواجه شدند، در حالی که بازی‌هایی مانند Helldivers 2 موفقیت چشمگیری کسب کردند.

یُوست فن درونن (Joost van Dreunen)، پژوهشگر حوزه‌ی بازی، در گفت‌وگویی با The Ringer گفت:

شکست‌های سونی در زمینه‌ی لایو‌سرویس آزاردهنده‌اند، اما مرگبار نیستند. حتی اگر لایو‌سرویس شکست بخورد، کسب‌وکار پلی استیشن ۵ همچنان قدرتمند است. خطر واقعی، نه فروپاشی، بلکه اتلاف زمان و منابعی است که می‌توانست صرف نقاط قوت تثبیت‌شده‌ی سونی شود.

سونی تاکنون بیش از ۱.۴۵ میلیارد دلار در شرکت Epic Games، سازنده‌ی Fortnite، سرمایه‌گذاری کرده و احتمالاً از رشد مداوم این بازی سود خواهد برد. همچنین، این شرکت همچنان به توسعه‌ی پروژه‌های لایو‌سرویس خود ادامه می‌دهد و بازی بعدی در این مسیر، Marathon از استودیو Bungie خواهد بود، اثری که با تأخیر پیاپی‌ و جنجال سرقت هنری مواجه شده است.

لیدن در ادامه هشدار داد و افزود:

شرکت‌ها نباید به لایو‌سرویس به‌عنوان راه‌حل نجات مالی نگاه کنند. اگر وارد این حوزه می‌شوید با این تصور که هر روز کیسه‌های پول برایتان می‌آید، باید بدانید که برای اکثر شرکت‌ها چنین اتفاقی نمی‌افتد.

در سال ۲۰۲۳، کانی بوث (Connie Booth)، یکی از چهره‌های کلیدی پلی استیشن، با بیش از ۳۰ سال فعالیت، شرکت را ترک کرد. او هیچ‌گاه دلیل این تصمیم را اعلام نکرد، اما دیوید اسکات جفی (David Scott Jaffe)، خالق Twisted Metal و هم‌خالق God of War، مدعی شد که بوث اخراج شده است. جفی در اینباره توضیح داد:

او اخراج شد. نه استعفا داد، نه بازنشسته شد، نه به‌صورت محترمانه کنار گذاشته شد. اخراج شد.

جفی همچنین ادعا کرد که جیم رایان (Jim Ryan)، مدیرعامل وقت پلی استیشن، دستور داده بود که تیم‌های داخلی تمرکز بیشتری بر تولید بازی‌های لایو‌سرویس داشته باشند، دستوری که ظاهراً باعث نارضایتی برخی توسعه‌دهندگان شد و در نهایت، مسئولیت این وضعیت به‌نادرستی بر دوش کانی بوث افتاد.

یکی از پروژه‌های لایو‌سرویس سونی که متوقف شده، نسخه‌ی آنلاین The Last of Us از استودیو Naughty Dog است؛ اثری که به‌گفته‌ی نیل دراکمن (Neil Druckmann)، جاه‌طلبانه‌ترین پروژه‌ی تاریخ این شرکت بود. همچنین، گزارش‌هایی از لغو نسخه‌ی لایو‌سرویس God of War نیز منتشر شده‌اند.

در حال حاضر، یکی از بازی‌های لایو‌سرویس در دست توسعه‌ی سونی Fairgames است، اما این پروژه نیز با سکوت خبری و خروج چندین عضو ارشد، شامل بنیان‌گذار استودیو سازنده مواجه شده است. با وجود تمام این چالش‌ها، سونی بارها اعلام کرده که همچنان به مدل لایو‌سرویس متعهد است و از اشتباهات گذشته، به‌ویژه در پروژه‌ی Concord، درس گرفته است.

منبع خبر





دانلود آهنگ
ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی و اجرا : وین تم
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به وب سایت تک فان است