مدتی پیش، کانسپت AMG GT XX مسافتی برابر با محیط کره زمین (۴۰,۰۷۵ کیلومتر) را در ۷ روز و ۱۳ ساعت و ۲۴ دقیقه و ۷ ثانیه طی کرد. اکنون، مرسدس ایامجی از فناوریهایی که این سفر رکوردشکن را ممکن ساخت، پردهبرداری کرده است.
این خودرو با استفاده از سه موتور شار مغناطیسی محوری و یک باتری با خنکسازی مستقیم توانست با سرعت متوسط ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت، مسافت مورد نظر را در کمتر از هشت روز طی کند. یک سیستم خنک کننده بسیار پیچیده به این خودرو اجازه داد تا با توان ۸۵۰ کیلووات شارژ شود و گرمای تولید شده در طول مسیر را مدیریت کند. این امر با استفاده از یک صفحه خنک کننده غیرفعال در زیر خودرو و یک سیستم خنکسازی مایع مستقیم برای باتری به دست آمد. سیستم کنترل، حداکثر خنکسازی را برای تمامی قطعات و در صورت نیاز، خنکسازی هدفمند را برای قطعات خاص فراهم میکرد.
کنترل مقاومت هوا (درگ) و عملکرد آیرودینامیکی بخش کلیدی از طراحی این خودرو بود. زمانی که خودرو با سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت حرکت میکند، تخمین زده میشود که ۸۳ درصد از انرژی محرکه برای غلبه بر مقاومت هوا مصرف میشود. مرسدس ایامجی با دستیابی به ضریب درگ ۰.۱۹، عملکردی چشمگیر را به ثبت رساند. تیم مهندسی محاسبه کرده است که کاهش ضریب درگ به اندازه ۰.۰۰۱، تقریباً معادل کاهش وزن خودرو به میزان ۹۰ کیلوگرم در هنگام رانندگی با سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت است.
از دیگر ویژگیهای پیشرفته در این پروژه میتوان به کلاه ایمنی مجهز به واقعیت افزوده، پدهای صندلی ارگونومیک سه بعدی و مواد ساخته شده بر پایه بیوتکنولوژی اشاره کرد. این فناوریها تنها برای ثبت یک رکورد طراحی نشدهاند، بلکه هر یک به بهبود عملکرد و ایمنی کمک میکنند. کلاه ایمنی واقعیت افزوده، اطلاعات حیاتی مانند سرعت، وضعیت باتری و دادههای مربوط به مسیر را به صورت مستقیم در دید راننده نمایش میدهد، در حالی که پدهای صندلی سه بعدی، به طور سفارشی برای بدن راننده ساخته شدهاند تا حداکثر حمایت و راحتی را در طول این رانندگی طاقتفرسا فراهم آورند.
مارکوس شفر، عضو هیئت مدیره گروه مرسدس بنز و مدیر ارشد فناوری، توسعه و تأمین، با اشاره به پیشینه درخشان این برند گفت: «مرسدس ایامجی و فرمول یک نماد نوآوری، رقابت شدید و پیشروی در مرزهای ممکن فنی هستند. پیشرانههای ما از اولین مسابقات جادهای در تاریخ خودرو، یعنی بیش از ۱۲۰ سال پیش، موفقیتهای چشمگیری به دست آورده و برای چندین دهه الگو بودهاند. در دهههای ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰، مرسدس بنز مهمان دائمی پیست ناردو بود و رکوردهای بینالمللی متعددی را در سرعت و پیست ثبت کرد، که برجستهترین آنها با C111 به عنوان یک برنامه تکنولوژیک آیندهنگر بود.» او تأکید کرد که این دستاوردها، پایههای محکمی برای مسیری هستند که امروزه با خودروهای الکتریکی پیموده میشود. هدف ما همواره این بوده است که استانداردهای صنعت را ارتقا دهیم و این پروژه، ادامه همان میراث است.
او ادامه داد: «در آن زمان، ما تواناییهای پیشرانههای نوآورانه دیزلی و بنزینی را به نمایش گذاشتیم. اکنون، با برنامه تکنولوژی کانسپت AMG GT XX، ما وارد ابعاد جدیدی از عملکرد میشویم، این بار با پیشرانه کاملاً برقی. هدف این است که در عصر پیشرانههای الکتریکی، محدودیتهای فنی را دوباره تعریف کنیم. بنابراین چه کاری بهتر از اینکه یک بار دیگر به دنبال رکوردشکنی باشیم؟ مأموریت ما این است که استانداردهای عملکرد را با فناوریها و نوآوریهای پیشگامانه، بازتعریف کنیم. انگیزه و فداکاری تیم چندوظیفهای از مرسدس ایامجی، مرسدس بنز، مرسدس بنز موبیلیتی، و متخصصان موتور فرمول یک ما در مرسدس ایامجی High Performance Powertrains در طول کل مرحله آمادهسازی، بی حد و حصر بود. من به دستاورد بی نظیر کل تیم در این رکوردزنی منحصر به فرد، افتخار میکنم.»
مایکل شیبه، مدیرعامل مرسدس ایامجی و رئیس بخشهای تجاری مرسدس بنز G-Class و مرسدس مایباخ افزود: «در ایامجی، نوآوری یک هدف مشخص دارد: ارائه عملکرد برای مشتریانمان. به همین دلیل، بسیاری از فناوریهای کانسپت AMG GT XX به زودی راه خود را به خودروهای تولیدی ما باز خواهند کرد. در قلب این نوآوری، البته، مفهوم انقلابی پیشرانه با موتورهای شار مغناطیسی محوری و باتری با خنکسازی مستقیم است که هر دو به زودی از سال آینده در دسترس خواهند بود. علاوه بر این، ما از دادههای جمعآوری شده در ناردو برای بهبود بیشتر معماری آینده با عملکرد بالا، یعنی AMG.EA، استفاده میکنیم. مشتریان ما از یک بعد کاملاً جدید از قدرت الکتریکی پایدار بهرهمند خواهند شد.»
طراحی و اجرا :
وین تم
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به وب سایت تک فان است
دیدگاهتان را بنویسید