بازیهای AI Limit و The First Berserker: Khazan دو اثر جدید و جذاب در سبک سولزلایک هستند که با فاصله کوتاهی از یکدیگر منتشر شده و موجب دو دستگی طرفداران این ژانر شدهاند. در این مقاله، قصد داریم به مقایسه این دو عنوان سولزلایک انیمهای با یکدیگر بپردازیم.
هر دو عنوان مذکور، با هدف به چالش کشیدن مهارتهای بازیکنان و ارائه تجربه سولزلایک منحصر به فرد طراحی شدهاند و با الهام از بازیهایی همچون Nioh و Code Vein، نوآوریهایی در گیمپلی و المانهای بصری به ارمغان میآورند. اما از میان این دو بازی، کدام اثر بهترین تجربه سولز لایک را به علاقهمندان این سبک ارائه میدهد؟
قبل از پاسخ این سوال، پیشنهاد میکنیم که نقد و بررسی اختصاصی بازیهای The First Berserker: Khazan و AI Limit را از طریق پیوندهای زیر، مطالعه نمایید.
در ادامه، به مقایسه این این عناوین از دیدگاه مختلف خواهیم پرداخت.
سبک هنری: تساوی
هر دوی این عناوین، از سبک هنری انیمهای به عنوان هویت بصری خود استفاده میکنند که بسیار یادآور بازیهایی نظیر Code Vein است. چه طراحی کاراکترها باشد یا محیط پیرامون؛ تمامی اجزای گیمپلی این موضوع را به خوبی به تصویر میکشند.
اگر به بازیهای ژانر سولزلایک علاقه دارید و از سبک هنری انیمهای نیز خوشتان میآید، هر دو عنوان میتوانند با اتمسفر جذاب و طراحیهای دلنشینشان، شما را مجذوب خود زیبایی نگه دارند.
موسیقی: The First Berserker: Khazan
موسیقی بازی The First Berserk: Khazan بلافاصله شما را به فضای تاریک و تهدیدآمیز آن فرو میبرد. با وجود این موسیقی گیرا، عبور از مراحل، اتمسفری تاریک و دلگیر ایجاد میکند که شما را در حالت هوشیاری کامل برای مقابله با حملات دشمنان و تغییرات محیطی نگه میدارد.
باس فایتها نیز همواره با موسیقی قدرتمندی همراه هستند که شما را برای رویاروییهای نفسگیر و پر از آدرنالین، آماده میکنند. همچنین، بسیاری از لحظات حماسی و سینماتیک در طول بازی نیز، به لطف موسیقی متن جذاب این عنوان، در منتقل کردن احساسات مختلف به بازیکن موفق عمل میکنند.
مبارزات: تساوی
مبارزات و باس فایتها، رکن اصلی بازیهای ARPG در ژانر سولزلایک محسوب میشود. هر دو بازی، سبک مبارزه کاملاً متفاوتی نسبت به یکدیگر ارائه میدهند و تنها ملاک برتری آنها، سلیقه شخصی بازیکن است. مبارزات در بازی Khazan، ترکیبی از گیمپلی مبتنی بر استقامت و مبارزات الهام گرفته از بازی Nioh است. همچنین در این عنوان، مهارت دفع ضربه بسیار لذت بخش و مشابه سکیرو ارائه شده و از دیگر ستونهای گیمپلی مبارزات این عنوان محسوب میشود.
در نقطه مقابل، گیمپلی بازی AI Limit بیشتر به سمت مبارزات بازیهای دارک سولز سوق پیدا میکند. شما قادر هستید ضربات دشمنان را جاخالی داده و به لطف نبود نوار استقامت، این موضوع بسیار آسانتر از منبع الهام این عنوان انجام میگیرد. در کنار قابلیت جاخالی دادن، دست چپ شخصیت اصلی یعنی Arisa، به طیف وسیعی از قابلیتها و جادوها دسترسی دارد که به انعطافپذیر شدن مبارزات کمک شایانی کرده است. نتیجه این موضوع، مبارزاتی نسبتاً آسانتر است که قرار نیست در آن، همواره آدرنالین را در رگهای شما به جریان بیافتد.
باس فایتها: The First Berserker: Khazan
باسها و دشمنانی که در بازی The First Berserker: Khazan با آنها مواجه میشوید، بیرحم هستند. آنها آزمونهای نهایی مراحل و تجلی مهارتهایی هستند که در حین پیمایش محیط آنها را کسب کردهاید و به لطف وجود مسیرهای میانبر، تلاشهای مجدد برای به چالش کشیدن این باسها با سهولت تمام انجام میگیرد.
باسها در بازی The First Berserker: Khazan، معمولا ضرباتی سهمگین داشته و فاز دوم آنها نیز تواناییهای شما را به چالش خواهند کشید. برای رسیدن به پیروزی، انجام Perfect guard برای حفظ استقامت، کاهش ضربه دریافتی و پیدا کردن فرصت مناسب برای ضربه تلافی جویانه، امری حیاتی اما دشوار خواهد بود.
شخصیسازی: تساوی
یکی از منحصر به فردترین المانهای بازیهای سولزلایک، آزادی در خلق و شخصیسازی کاراکتر اصلی مطابق با سبک ترجیحی شما در بازی کردن است. متاسفانه یا خوشبختانه، این موارد در دو عنوان AI Limit و The First Berserker یافت نمیشود زیرا همانند بازیهای Sekiro و Nioh، شما از دید یک شخصیت از پیش تعیین شده، به تجربه داستان خواهید پرداخت.
شما میتوانید لباس یا زرههایی را برای هر کاراکترهای اصلی این عناوین یعنی Arisa و Khazan انتخاب کنید، اما شخصی سازی تنها به همین موضوع محدود میشود. همچنین از لحاظ گیمپلی نیز، شما میتوانید سبک بازی خود را در چارچوب هسته اصلی گیمپلی در هر دوی این عناوین، تغییر و تنظیم کنید.
داستان: The First Berserker: Khazan
معمولا در بازیهای سولزلایک، گیمپلی و مبارزات محوریت اصلی بوده و داستان، وظیفه افزایش جذابیت و کشش برای بازیکن در طول مسیر را بر عهده دارد. در این میان، این بازی The First Berserker: Khazan است که داستان و جهانسازی بهتری را نسبت به AI Limit به بازیکن ارائه میدهد.
همچنین شما با پیشروی در داستان، به خاطرات شخصیت Khazan نیز دست پیدا میکنید که به طور خلاصه، به شما دیدگاهی از این شخصیت در این مسیر روایی را ارائه میدهد که این موضوع، به شما حس حضور در بطن داستان را منتقل میکند. متاسفانه در Ai Limit، چیز خاصی برای یافتن از لحاظ داستانی وجود ندارد و تنها چیزی که باید بدانید این است که یک لجن اسرارآمیز در حال تخریب جهان است و شما باید جلوی آن را بگیرید.
کاوش محیطی: AI Limit
با اطمینان میتوان گفت که بازی AI Limit، دارای یک جهان بسیار پیچیده و به مراتب بهتر از لحاظ مسیریابی، میانبرها، کاوش و رازهای مخفی است که شاید به اندازه اثری مانند Elden Ring وسیع نباشد، اما میتواند به خوبی آن حس کاوش لذت بخش در عناوین سولز لایک را برای شما تداعی کند.
در نقطه مقابل، کاوش در بازی The First Berserker: Khazan چندان پیچیده یا جذاب نیست، زیرا مناطق اصلی این بازی به صورت مراحل جداگانه طراحی شده و خبری از جهان باز و قابل دسترسی در آن وجود ندارد. طراحی مراحل، بیشتر از آنکه یادآور عناوین ژانر سولزلایک باشد، مشابه بازی Nioh محسوب میشود.
نتیجهگیری: The First Berserker: Khazan
به طور کلی، بازی The First Berserker: Khazan به مراتب تجربه بهتری نسبت به بازی Ai Limit به شما ارائه میدهد و بدون شک خرید آن به علاقهمندان بازیهای سولزلایک، پیشنهاد میشود. البته این موضوع به این معنا نیست که عنوان AI Limit، ارزش تجربه ندارد، بلکه به دلیل همزمانی تقریبی انتشار آنها، تجربه Khazan در اولویت بالاتری قرار میگیرد.
در نهایت، اینکه تصمیم به خرید کدام یک از عناوین مذکور را خواهید گرفت به سلیقه شخصی، جنبههای مورد علاقه از ژانر سولزلایک و اعتیاد شما به این ژانر باز خواهد گشت، اما مجددا پیشنهاد میشود قبل از اتخاذ تصمیم نهایی، نقد و بررسی بازیهای The First Berserker: Khazan و AI Limit مطالعه کرده و علت این تصمیم را در بخش کامنتها با ما به اشتراک بگذارید.
طراحی و اجرا :
وین تم
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به وب سایت تک فان است
دیدگاهتان را بنویسید