سال ۲۰۲۶ در حال شکلگیری به عنوان نقطهعطفی در تاریخ قصهگویی تلویزیونی است. ما شاهد تقابل جاهطلبانهترین پروژههای نوظهور با بازگشت پرقدرت غولهای فرهنگی خواهیم بود. در این سال، مرز بین سینما و تلویزیون به کلی محو میشود و بودجههای کلان با جسارت هنری بیسابقه همراه میگردد. این فهرست تنها مجموعهای از نامها نیست، بلکه نقشهای برای گشتوگذار در آیندهای است که در آن سریالها تعیینکنندهترین بحثهای فرهنگی را هدایت میکنند.

از ابرسریالهای علمی-تخیلی که فلسفه و اکشن را درهم میآمیزند تا درامهای شخصیتمحوری که قلب اجتماع معاصر را میشکافند، تنوع محتوای سریال ۲۰۲۶ حیرتانگیز است. شبکهها و پلتفرمها با اعتماد به نفس کامل بر روی استعدادهای درخشان و داستانهای پیچیده شرط بستهاند. اینجا به بررسی ۲۰ پروژهای میپردازیم که نه تنها سال آینده، بلکه دههی پیش رو را تحت تأثیر قرار خواهند داد.

پلتفرم: HBO Max | تاریخ: ۱۸ ژانویه ۲۰۲۶
این سریال جسورانهترین بازگشت HBO به دنیای وستروس است، اما از دریچهای کاملاً جدید. برخلاف «بازی تاجوتخت» که بر سیاستهای خونین و نبردهای حماسی متمرکز بود، «شوالیهی هفتپادشاهی» بر اساس داستانهای کوتاه جورج آر.آر. مارتین، ماجراجوییهای یک شوالیهی دورهگرد به نام دانکن و ندیم جوانش اِگ را روایت میکند. این رویکرد صمیمیتر و زمینیتر، وعدهی کاوش در ارزشهایی مانند شرافت، دوستی و زندگی روزمره در عصری طلایی از تاریخ وستروس را میدهد. موفقیت این سریال کاملاً به توانایی سازندگان در انتقال جادوی قصهگویی مارتین بدون اتکا به اژدهایان آتشین یا نبردهای کلان بستگی دارد. اگر بتواند شخصیتهایی قوی و داستانی گیرا بیافریند، میتواند نفس تازهای به این فرنچایز بدمد و دری جدید به سوی فانتزی شخصیتمحور بگشاید. در غیر این صورت، خطر تبدیل شدن به پروژهای حاشیهای و کند وجود دارد.

پلتفرم: Prime Video | تاریخ: نیمه دوم ۲۰۲۶
ادامهی یکی از محترمترین فرنچایزهای علمی-تخیلی تاریخ، با مسئولیتی سنگین همراه است. این سریال که چند دهه پس از رویدادهای فیلم «بلید رانر ۲۰۴۹» میگذرد، باید حس بصری و فلسفی منحصربهفرد دنیای سایبرپانک ریدلی اسکات و دنی ویلنو را احیا کند. حضور بازیگری باوقار مانند میشل یئو، نویدبخش لایههای پیچیدهی دراماتیک و پرسشهای عمیقتر دربارهی هویت در عصر هوش مصنوعی پیشرفته است. بزرگترین چالش این پروژه، ایجاد تعادل میان احترام به میراث غنی فرنچایز و خلق داستانی نو و متعلق به خود است. آیا میتواند همان باران نمور، نورهای نئون دلگیر و تنهایی اگزیستانسیال را در قالبی تازه ارائه دهد؟ پاسخ به این پرسش، «بلید رانر ۲۰۹۹» را به یکی از جذابترین آزمایشهای تلویزیونی سال تبدیل میکند.

پلتفرم: FX | تاریخ: ۲۱ ژانویه ۲۰۲۶
از ذهن رایان مورفی (سازنده داستان ترسناک آمریکایی)، استاد ترکیب ژانرهای عامهپسند با نقدهای اجتماعی تند، سریال «زیبایی» ظهور میکند. این تریلر ترسناک-علمی تخیلی، هدف خود را صنعت مُد و فرهنگ وسواسگونهی زیبایی قرار داده است. داستان حول محور ویروسی مرموز میچرخد که مدلهای برتر جهان را هدف گرفته و پرده از شبکهای تاریک از فساد و آزمایشهای غیراخلاقی برمیدارد. موفقیت این سریال در گرو توانایی مورفی در فراتر رفتن از شوک سطحی و ارائهی نگاهی تیزبین به قیمت انسانی کمالگرایی و مصرفگرایی افراطی است. اگر زیبایی بتواند شخصیتهایی باورپذیر در دل جهانی اغراقشده خلق کند، میتواند به هجویهای بهیادماندنی از جامعهی معاصر تبدیل شود. در غیر این صورت، خطر تبدیل شدن به درامی صرفاً مجلل با صحنههای خونین وجود دارد.

پلتفرم: Hulu | تاریخ: آوریل ۲۰۲۶
ادامهی جهان «داستان ندیمه» بدون حضور الیزابت ماس، جسارتی بزرگ است. این سریال بر اساس رمان همنام مارگارت اتوود، داستان را از نسل جدیدی در جمهوری توتالیتر گیلیاد و فراتر از آن روایت میکند. تمرکز از مقاومت قهرمانانهی یک زن به شبکهای پیچیده از زنانی تغییر میکند که هرکدام به شیوهای برای بقا یا نابودی نظام میکوشند. فشار بر سازندگان بیاندازه است: آنها باید هم میراث یکی از مهمترین سریالهای دهه را حمل کنند، هم هویتی مستقل و تازه بیافرینند. موفقیت این سریال در گرو توانایی آن در کاوش مکانیسمهای درونی یک جامعهی بسته و نمایش اشکال مختلف مقاومت از درون و بیرون سیستم خواهد بود. اگر موفق شود، میتواند اثری به همان اندازه قدرتمند از آب درآید.

پلتفرم: Apple TV+ | تاریخ: ۱۵ آوریل ۲۰۲۶
این سریال عصارهی مسائل نسل حاضر را در خود دارد: داستان مارگو، مادر جوانی که پس از اخراج از دانشگاه و با انبوهی بدهی، برای تأمین هزینههای فرزندش به ایجاد صفحهای در پلتفرم OnlyFans روی میآورد. ترکیب بازیگران درخشان (ال فانینگ، نیکول کیدمن، میشل فایفر) قول یک کمدی-درام هوشمند و چندلایه را میدهد. کلید موفقیت این سریال در رویکرد غیرقضاوتی و انسانی به موضوعی است که میتواند به سادگی به شعارزدگی بیفتد. اگر نویسندگان بتواند داستانی صادقانه دربارهی مادری، استقلال مالی و جستوجوی هویت در عصر دیجیتال روایت کنند، «مارگو مشکل پولی دارد» میتواند به یکی از بحثبرانگیزترین و مرتبطترین سریالهای سال تبدیل شود. این سریال آزمونی برای بلوغ فرهنگی ما در مواجهه با اقتصاد گیگ است.

پلتفرم: Prime Video | تاریخ: ۱۱ مارس ۲۰۲۶
بالاخره یکی از محبوبترین شخصیتهای ادبیات جنایی (دکتر کِی اسکارپتا) با بازی نیکول کیدمن و همراهی جیمی لی کرتیس به صفحهی تلویزیون میآید. این سریال وعدهی بازگشت به دوران طلایی تولیدات جنایی شخصیتمحور را میدهد، با تمرکز بر علم پزشکی قانونی و روانشناسی پیچیدهی خود اسکارپتا. در دورهای که بازار از سریالهای جنایی اشباع شده، «اسکارپتا» باید واقعاً متمایز باشد. وفاداری به جزئیات علمی رمانهای پاتریشا کورنول و تمرکز بر شخصیت اصلی یعنی زنی نابغه اما زخمخورده که در اتاق تشریح راحتتر از زندگی شخصیاش است، میتواند کلید موفقیت باشد. اگر این سریال بتواند فضای تاریک و فکورانهی دنیای اصلی منبع را منتقل کند، میتواند طرفداران ژانر را دوباره گرد هم آورد.

پلتفرم: FX | تاریخ: ۱ مارس ۲۰۲۶
جهان «یلوستون» تیلور شرایدن گسترش مییابد، اما این بار احتمالاً بدون قلم مستقیم او. این اسپینآف بر کیسی داتون (لوک گریمز) متمرکز است که به عنوان یک مارشال فدرال به مونتانا بازمیگردد. سؤال بزرگ این است: آیا این سریال میتواند همان حس حماسی غرب مدرن، نقد تند از سرمایه و سیاست، و شخصیتهای سرسخت دنیای اصلی را حفظ کند؟ اگر «مارشالها» بتواند از نظر کیفیت نوشتار و عمق سیاسی به «یلوستون» نزدیک شود، برای طرفداران ژانر ضروری خواهد بود. اما خطر تولید محصولی مشتقشده و فاقد عمق وجود دارد. موفقیت این پروژه نشان خواهد داد که آیا دنیای شرایدن بدون هدایت مستقیم او نیز میتواند پابرجا بماند.

پلتفرم: HBO Max | تاریخ: تابستان ۲۰۲۶
دو فانوس سبز یکی کهنهکار و سرخورده (کایل چندلر) و دیگری تازهکار و ایدهآلیست (آرون پیر) برای بررسی یک پروندهی قتل با ابعادی فرازمینی به زمین فرستاده میشوند. تحقیقات آنها، یک تریلر جنایی زمینی را با تهدیدی کیهانی در هم میآمیزد. جیمز گان با این پروژه جسورانهترین قدم خود را در دنیای دیسی برمیدارد: یک درام جنایی زمینی در سبک «کارآگاه حقیقی» با دو افسر فضایی فانوس سبز در نقش کارآگاه. این رویکردی هوشمندانه برای بازتعریف ابرقهرمانها در قالبی بالغ و ژانر-محور است. چالش اصلی، ایجاد تعادل میان عناصر علمی-تخیلی کیهانی و واقعگرایی خاکی یک تریلر جنایی است. اگر کریس مَندی (سازنده اُزارک) بتواند این ترکیب را به خوبی مدیریت کند، سریال Lanterns میتواند الگویی برای تمام اقتباسهای کمیکبوکی آینده باشد. این سریال آزمونی برای بلوغ ژانر ابرقهرمانی است.

پلتفرم: Disney+ | تاریخ: تابستان–پاییز ۲۰۲۶
ویژن سفید (بدن بازسازیشدهی ویژن که فاقد خاطرات و احساسات اصلی اوست) در جستوجوی معنای وجود خود و تلاش برای بازیابی بخشی از انسانیتش، سفری انفرادی را در دنیایی آغاز میکند که از او میترسد یا میخواهد از فناوریاش سوءاستفاده کند. ادامهی داستان «ویژن سفید» پس از رویدادهای «وانداویژن»، فرصتی است برای مارول تا به سمت درام علمی-تخیلی عمیق و فلسفی حرکت کند. داستان جستوجوی این موجود مصنوعی برای هویت و انسانیت، پتانسیل بالایی برای کاوش پرسشهای وجودی دارد. موفقیت این سریال به جسارت استودیو در کاهش صحنههای اکشن متعارف و تمرکز بر سفر درونی شخصیت بستگی دارد. اگر این سریال بتواند فضایی تأملبرانگیز و شخصیتمحور مشابه بهترین قسمتهای وانداویژن ارائه دهد، میتواند مسیر جدیدی برای فرنچایز مارول باز کند.

پلتفرم: Lionsgate TV | تاریخ: نیمه اول ۲۰۲۶
با کنار رفتن جان ویک از صحنه، قدرتهای مختلف درون جامعهی مخفی قاتلان از شورای میز بلند گرفته تا خانوادههای مافیایی و انشعابات جدید برای پر کردن خلأ قدرت و کنترل قواعد بازی به مبارزه برمیخیزند. داستان از نگاه شخصیتهای جدید (احتمالاً یک کارآگاه، یک مدیر هتل یا یک قاتل جاهطلب) روایت میشود. این سریال هوشمندانه تمرکز را از خود جان ویک به کل اکوسیستم جنایتکاران زیر «میز بالا» منتقل میکند. با بررسی قدرتهای مختلف درون این جامعهی مخفی پس از رویدادهای فیلم چهارم جان ویک، این سریال فرصتی است برای گسترش اساطیرشناسی غنی این جهان. بزرگترین چالش، حفظ سبک بصری متمایز و اکشنهای بالهمانند دنیای ویک در قالب یک سریال تلویزیونی است. اگر سازندگان بتوانند از پس این انتقال برآیند، طرفداران فرنچایز شاهد غنیتر شدن دنیای محبوبشان خواهند بود.

پلتفرم: HBO Max | تاریخ: تابستان ۲۰۲۶
فصل سوم این سریال حماسی باید نقطهی اوج تمام درگیریهای سیاسی و خانوادگی دو فصل گذشته باشد. با نزدیک شدن به جنگ داخلی تمامعیار تارگرینها «رقص اژدهایان» انتظار صحنههای نبرد بزرگتر و تصمیمات مرگبارتر را داریم. این فصل آزمون نهایی برای سریال خاندان اژدها است تا ثابت کند میتواند به عنوان حماسهای مستقل و در سطح «بازی تاجوتخت» ظاهر شود. موفقیت در گرو متوازن کردن اکشن حماسی با عمق شخصیتپردازی و زیرکی سیاسی (امضای دنیای مارتین) خواهد بود.

پلتفرم: HBO Max | تاریخ: آوریل ۲۰۲۶
دورانی جدید با چالشهای جدید: دانشگاه، شغلهای اولیه، رابطههای بالغتر، و مهمتر از همه، مواجهه با عواقب بلندمدت تصمیمات نوجوانی. این بزرگترین ریسک سم لوینسون است. سرخوشی به سبک بصری هیپنوتیزمکننده، موسیقی متن قوی و نمایش بیپردهی آشفتگی نوجوانی معروف است. حالا باید برای شخصیتهای بالغتر، صدایی بالغتر بیابد بدون اینکه انرژی ذاتی خود را از دست بدهد. آیا میتواند از درام شوکآور محض به سمت کاوشی ظریفتر از افسردگی، اضطراب وجودی و مسئولیتپذیری حرکت کند؟ حضور بازیگران مهمان بزرگی مانند شارون استون نشاندهندهی گسترش دنیای داستان است.

پلتفرم: Netflix | تاریخ: ژانویه–فوریه ۲۰۲۶
بر اساس سومین کتاب، داستان عشق بندیکت بریجرتون. این فصل قرار است داستان ملاقات بندیکت، هنرمند حساس و غیرمتعارف خانواده با سوفی بکت، یک دختر نجیبزادهای که در موقعیتی دشوار قرار دارد، روایت کند. انتظار میرود شاهد ترکیب همیشگی شایعات لیدی ویشتول، صحنههای عاشقانهی جسورانه و درگیری با قراردادهای اجتماعی باشیم. بریجرتون یک ماشین سرگرمی کاملاً تنظیمشده است. فصل چهارم باید نشان دهد که آیا این فرمول (موسیقی پاپ بازآراییشده، تنوع نژادی، و درامهای اغراقشده) هنوز جذاب است یا نیاز به نوآوری دارد. تمرکز بر بندیکت، که شخصیتی درونگراتر و هنرمند است، میتواند تنوعی خوشایند ایجاد کند. همچنین، داستانهای فرعی شخصیتهای محبوب گذشته (مثل پنلوپ فدرینگتون) احتمالاً ادامه خواهد یافت.

پلتفرم: MGM+ | تاریخ: مارس ۲۰۲۶
ساکنان شهرک همچنان در تلهاند و به دنبال پاسخ و راه گریز هستند. این فصل برای این سریال ترسناک-معمایی حیاتی است. پس از سه فصل ایجاد تعلیق، اکنون زمان ارائهی پاسخهای قانعکننده به رازهای اصلی شهرک است. سازندگان (که از تیم تولید “لاست” هستند) باید بین افشای اسرار و حفظ حس مرموز جهان داستان تعادل ایجاد کنند. اگر سریال From نتواند به وعدههایش عمل کند، خطر ناامیدی طرفداران را تهدید میکند. ارائهی پاسخهای قانعکننده به برخی از رازهای اصلی، در حالی که عمق اسرارآمیز جهان داستان حفظ شود از چالشهای اصلی این فصل است.

پلتفرم: Disney+ | تاریخ: ۴ مارس ۲۰۲۶
ادامهی مبارزهی مت مرداک با فیسک و تهدیدات جدید، با پیوندی احتمالی به دنیای گستردهتر مارول. با حضور تأییدشدهی کریستن ریتر در نقش جسیکا جونز، این فصل وعدهی یک تیمآپ رویایی را میدهد. چالش اصلی، حفظ لحن بالغ و مبارزه خیابانی سریال در چارچوب Disney+ است. فصل اول موفق شد تا حدودی حس سریال نتفلیکس را بازگرداند. فصل دوم باید ثابت کند این اتفاق تصادفی نبوده و دیالوگهای تیز، اکشن خشن و درام شخصیتی غنی همچنان پابرجاست. ادغام بدون تنش دو شخصیت محبوب در یک داستان منسجم، و حفظ استقلال این سریال در عین پیوند با دنیای سینمایی مارول چالش پیش روی این فصل است.

پلتفرم: FX/Hulu | تاریخ: تابستان ۲۰۲۶
اکنون که رستوران The Bear برقرار است، فصل پنجم با چالش جدیدی روبروست: حفظ کیفیت در اوج موفقیت. سریال باید از الگوی «بحران در آشپزخانه» فراتر رود و شخصیتها را از نظر عاطفی پیش ببرد. قدرت سریال «خرس» در انرژی دیوانهوار و بازیهای نفسگیر آن است. چالش این فصل حفظ این کیفیت در درازمدت، بدون تکرار فرمول یا از دست دادن حس فوریت ذاتی آن است. خرس به لطف نوشتار درخشان، بازیهای نفسگیر (به ویژه جرمی آلن وایت و اِبون ماس-باکراک) و انرژی بیوقفهاش به اوج رسیده است. فصل پنجم باید ثابت کند که این کیفیت در درازمدت پایدار است.

پلتفرم: Prime Video | تاریخ: تابستان ۲۰۲۶
اکنون هویت واقعی سائورون برای برخی افشا شده است و جنگ بزرگ در حال آغاز است. تمرکز بر شکلگیری اتحادهای بزرگ (الفها و آدمها)، نبردهای اولیه علیه نیروهای موردور و ادامهی سفر ایسیلدور و نوری برای درک سرنوشت حلقه از خطوط داستانی این فصل است. احتمالاً شاهد شروع پروژهی ساخت حلقههای بزرگ توسط سائورون خواهیم بود. فصل سوم که جنگ بزرگ علیه سائورون را به تصویر میکشد، باید نقطهی اوجی حماسی و احساسی باشد. موفقیت در گرو ایجاد دلبستگی عمیقتر به شخصیتهاست. این سریال با سایهی سنگین سهگانهی پیتر جکسون رقابت میکند. فصل سوم باید ثابت کند که میتواند داستانی به یادماندنی در جهانی بسازد که پایانش از پیش معلوم است.

پلتفرم: Prime Video | تاریخ: احتمالاً اواخر ۲۰۲۶
پس از رویدادهای انفجاری فصل چهارم، جنگ نهایی بین بیلی بوچر و تیمش با هوملندر فرا رسیده است. پایان ممکن است پیروزی آشکاری برای هیچ طرف نباشد، بلکه افشای کامل پوچی و فساد در هستهی هر دو سو باشد. فصل پایانی یکی از جسورترین سریالهای دهه باید به همهی سؤالها پاسخ دهد و پایانی شایسته ارائه کند. انتظار میرود این فصل خونین، تلخ و سرشار از لحظات شوکآور باشد. بزرگترین چالش، جمعبندی دهها خط داستانی در حالی است که طنز سیاه، نقد اجتماعی و اکشن فراواقعی سریال حفظ شود. هواداران انتظار پایانی بهیادماندنی دارند که شایستهی جسارت سریال باشد.

پلتفرم: اپل تیوی | تاریخ: اواسط ۲۰۲۶
قسمت پایانی فصل سوم طوری به نظر میرسید که انگار برای همیشه با تد خداحافظی میکنیم. اما موفقیت چشمگیر سریال و طرفداران فراوانش که مشتاق مهربانی و طنز سریال بودند، نویسندگان را مجبور کرد تا فصل چهارم را بسازند. اطلاعات کمی در مورد آن وجود دارد: داستان حول محور یک تیم فوتبال زنان خواهد بود که توسط مربی ورزشی و زندگی مورد علاقه همه هدایت میشود. جیسون سودیکیس، هانا وادینگهام، برت گلدستاین و جونو تمپل احتمالاً به نقشهای خود بازخواهند گشت.

پلتفرم: نتفلیکس | تاریخ: ۱۰ مارس ۲۰۲۶
در بهار ۲۰۲۶، شاهد دنباله «وان پیس» خواهیم بود، اقتباسی لایو اکشن از مانگای ایچیرو اودا با همین نام که پیش از این به صورت انیمه نیز درآمده است. در فصل دوم این سریال دزدان دریایی برتر سالهای اخیر، به شخصیتهای اصلی در یک ماجراجویی وحشی دیگر (و حتی بیشتر) خواهیم پیوست. همه اینها به خاطر یک گنج مرموز است که رهبر دزدان دریایی کلاه حصیری را به پادشاه دزدان دریایی تبدیل خواهد کرد. آنتاگونیست اصلی در دنباله احتمالاً اسموکر، معروف به شکارچی سفید، خواهد بود که رویای دستگیری لوفی را در سر دارد.
His & Hers

مینیسریال جنایی هیجانی با بازی تسا تامپسون و جان برنثال که یک داستان واحد را از دو منظر متفاوت روایت میکند.
Agatha Christie’s Seven Dials

مینیسریال مرموز بر اساس داستان آگاتا کریستی با محوریت کارآگاه باندل برنت.
Young Sherlock

سریالی با کارگردانی گای ریچی درباره سالهای جوانی شرلوک هلمز در آکسفورد.
Star Wars. Maul: Shadow Lord

سریال انیمیشن جدید «جنگ ستارگان» از دیو فیلونی درباره بازسازی امپراتوری جنایی دارث مول پس از حوادث «جنگهای کلون».
Neagley

اسپینآف سریال «ریچر» با تمرکز بر شخصیت فرانسیس نیلی (ماریا استن) که به عنوان کارآگاه خصوصی فعالیت میکند.
Spider-Noir

سریالی با بازی نیکلاس کیج در نقش یک کارآگاه سالخورده و بدشانس که در گذشته، مرد عنکبوتی بود.
نتیجهگیری: سال تعیینکننده
سال ۲۰۲۶ سالی است که تلویزیون ادعای خود به عنوان برترین رسانهی قصهگویی عصر حاضر را به طور جدی مطرح میکند. با ترکیب بیسابقهای از بودجههای کلان، استعدادهای درخشان و جسارت خلاقانه، این سال نه تنها ما را سرگرم خواهد کرد، بلکه وادار به تفکر خواهد کرد. از پرسشهای فلسفی «بلید رانر ۲۰۹۹» تا نقدهای اجتماعی «پسران»، از کشمکشهای انسانی «مارگو مشکل پولی دارد» تا حماسههای فانتزی «خاندان اژدها»، آنچه در ۲۰۲۶ شاهد آن خواهیم بود، تنوع شگفتانگیزی از صداها و دیدگاههاست. این سال به ما نشان خواهد داد که آیا تلویزیون میتواند به وعدههای بزرگ خود عمل کند، آیا میتواند پایانی شایسته برای داستانهای محبوبمان ارائه دهد، و آیا میتواند داستانهایی خلق کند که برای دههها در خاطرهها بمانند. یک چیز قطعی است: در سال ۲۰۲۶، بهترین صندلی در خانه، روبروی تلویزیون شماست. آمادهی سفری باشید که مرزهای تخیل را جابجا میکند و تعریف ما از قصهگویی را دگرگون میسازد.
دیدگاهتان را بنویسید