طبق گزارش اخیر Automaton Media، موفقیت خیرهکننده بازی Black Myth: Wukong تاثیرات فرهنگی و اقتصادی گستردهای فراتر از دنیای گیم داشته است. در کنفرانس سالانه صنعت بازی چین در سال ۲۰۲۵، اعلام شد که این بازی نقش کلیدی در احیای گردشگری استان شانشی (Shanxi) ایفا کرده است.

استان شانشی که محل قرارگیری بسیاری از ۲۷ لوکیشن تاریخی بازسازیشده در بازی است، شاهد هجوم بیسابقه گردشگران بوده است. این پدیده که در چین به «تبدیل گیمر به توریست» معروف شده، منجر به افزایش ۳۱۷۸ درصدی جستجوی آنلاین عبارت «گردشگری در استان شانشی» و ثبت بیش از ۴۰ میلیارد بازدید در شبکههای اجتماعی شده است. تنها دو ماه پس از انتشار بازی، درآمد حاصل از فروش بلیت اماکن تاریخی مرتبط به بیش از ۱۶۰ میلیون یوان (حدود ۲۲.۷ میلیون دلار) رسید که رشد چشمگیری در صنایع وابسته مانند هتلداری و حملونقل نیز ایجاد کرده است.
علاوه بر گردشگری فیزیکی، نمایشگاه هنری مرتبط با بازی در موزه هنر هانگژو نیز با استقبال بینظیری روبرو شد. این نمایشگاه که به دلیل تقاضای بالا از ۴۰ روز به ۱۰۸ روز تمدید شد، میزبان ۴۵۰ هزار بازدیدکننده بود. نکته جالب توجه اینکه ۸۰ درصد بازدیدکنندگان زیر ۱۸ سال بودند و برای نیمی از آنها، این نخستین تجربه بازدید از یک گالری هنری بود؛ آماری که نشاندهنده قدرت بازیهای ویدیویی در آشتی دادن نسل جدید با مراکز فرهنگی است.
دیدگاهتان را بنویسید