در یک بررسی جدید که توسط مرکز تحقیقات پیو (Pew Research Center) انجام شده، مشخص شد که نوجوانان نسل زد (Gen Z) که میزان استفاده نوجوانان از ChatGPT برای انجام تکالیف مدرسه بهطور چشمگیری افزایش داشته است.
این درحالیست که مشخص نیست که آیا نوجوانان از محدودیتهایی که این چت بات دارد آگاه هستند یا نه. این نظر سنجی اولین بار در سال ۲۰۲۳ به منظور بررسی میزان استفاده نوجوانان از ChatGPT انجام شد.
حالا تحقیقات جدیدی به همین منظور و در دنبالهی نظر سنجی سال قبل بروی حدود ۱۴۰۰ نوجوان ۱۳ تا ۱۷ ساله در ایالات متحده انجام شده و از آنها پرسیده شد که آیا تاکنون از ChatGPT برای انجام تکالیف و پروژههای درسیشان استفاده کردهاند؟
techcrunch گزارش کرده که، ۲۶ درصد از شرکتکنندگان پاسخشان مثبت بود که نشان از رشد دو برابری نسبت به سال گذشته داشته است.
بیش از نیمی از نوجوانان پاسخدهنده به این نظرسنجی (۵۴ درصد) گفتند که استفاده از ChatGPT برای تحقیق در موضوعات جدید را قابل قبول میدانند. ۲۹ درصد گفتند که استفاده از این ابزار هوش مصنوعی برای حل مسائل ریاضی مناسب است و ۱۸ درصد نیز استفاده از ChatGPT برای نوشتن مقالات را قابل قبول میدانند.
با توجه به محدودیتهای ChatGPT، نتایج این نظرسنجی میتواند نگرانکننده باشد. این چتبات در حل مسائل ریاضی چندان قوی عمل نمیکند و همچنین منبع کاملا قابل اعتمادی برای ارائه اطلاعات دقیق به شمار نمیرود. در یکی از مطالعات اخیر که توانایی مدلهای پیشرفتهی هوش مصنوعی در پاسخگویی به سوالات یک آزمون دکتری در رشتهی تاریخ را بررسی کرده بود، مشخص شد که مدل GPT-4o (که در حال حاضر نسخهی پیشفرض ChatGPT است) تنها کمی بهتر از فردی بود که به طور تصادفی به سوالات پاسخ داده بود.
این مطالعه همچنین نشان داد که چتجیپیتی در برخی موضوعات خاص، مانند مسائل اجتماعی و سیاسی کشورهای آفریقای جنوبی، عملکرد ضعیفتری دارد. این موضوعات ممکن است برای نوجوانانی که بیشتر از این ابزار برای تکالیف مدرسه استفاده میکنند، اهمیت داشته باشد. طبق نظرسنجی پیو، نوجوانان سیاهپوست و هیسپانیک بیشتر از نوجوانان سفیدپوست گفتهاند که از ChatGPT برای انجام تکالیف خود بهره میبرند.
تحقیقات علمی دربارهی تاثیر ChatGPT در یادگیری نتایج متناقضی را نشان میدهد. به عنوان مثال، پژوهشگران دانشگاه پنسیلوانیا در تحقیقی دریافتند که دانشآموزان دبیرستانی تُرک که به ChatGPT دسترسی داشتند، در آزمون ریاضی عملکرد ضعیفتری نسبت به دانشآموزانی داشتند که به این ابزار دسترسی نداشتند.
در مطالعهای دیگر، محققان مشاهده کردند که دانشآموزان آلمانی که از ChatGPT استفاده میکردند، راحتتر به منابع تحقیقاتی دست پیدا میکردند، اما در مقایسه با همتایان خود که از این ابزار استفاده نمیکردند، در ترکیب و تحلیل اطلاعات ضعف بیشتری داشتند.
در یک نظرسنجی جداگانه که سال گذشته توسط Pew انجام شد، یکچهارم معلمان مدارس دولتی مقطع ابتدایی تا دبیرستان (K-12) معتقد بودند که استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT در آموزش بیشتر از آنکه مفید باشد، مضر است. در همین حال، یک نظرسنجی دیگر که توسط موسسه Rand و «مرکز بازآفرینی آموزش عمومی» انجام شد، نشان داد که تنها ۱۸ درصد از معلمان مقطع K-12 در کلاسهای درس خود از ابزارهای هوش مصنوعی استفاده میکنند.
بیشتر بخوانید:
ChatGPT
طراحی و اجرا :
وین تم
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به وب سایت تک فان است
دیدگاهتان را بنویسید