تک فان

تک فان

مجله خبری تفریحی: دنیای سرگرمی و تفریح
امروز: جمعه , ۱۸ مهر , ۱۴۰۴
X
نسل فعلی Xbox با سیاست‌های طمع‌کارانه در خاطره‌ها باقی می‌ماند

نسل فعلی Xbox با سیاست‌های طمع‌کارانه در خاطره‌ها باقی می‌ماند

بیش از یک دهه است که فیل اسپنسر رهبری برند Xbox را بر عهده دارد و حالا به‌عنوان مدیرعامل بخش گیمینگ مایکروسافت فعالیت می‌کند. تا همین اواخر، می‌توانستیم بگوییم که تحت هدایت او، برند Xbox واقعاً بازیکن‌محور عمل کرده است، حتی اگر این شرکت همچنان در رقابت با پلی‌استیشن سهم بازار خود را از دست داده باشد.

تبلیغات

اسپنسر بلافاصله پس از آغاز مدیریت خود، کینکت را از Xbox One جدا کرد و بار مالی ۱۰۰ دلاری آن را از دوش کنسول برداشت. نخستین ابتکار بزرگ او به‌عنوان رئیس، پیشبرد قابلیت سازگاری با نسل قبل (Backwards Compatibility) بود که بدون شک موفقیتی چشمگیر به شمار می‌رود. ویژگی FPS Boost در Xbox Series نیز بسیاری از بازی‌های قدیمی را با عملکردی بهتر اجرا کرد.

او با فشار مداوم، سونی را به پذیرش کراس‌پلی ترغیب کرد. کنسول Xbox One X نیز با ارائه‌ی واقعی و نیتیو حالت ۴K از PS4 Pro پیشی گرفت. در دوره‌ی مدیریت فیل اسپنسر، بازی‌های Xbox شامل‌تر و دسترس‌پذیرتر شده‌اند که می‌توان به معرفی Xbox Adaptive Controller و قابلیت‌های تحسین‌برانگیز ASL در چندین بازی داخلی اشاره کرد. در نهایت، سرویس Xbox Game Pass با وجود برخی بخش‌های بحث‌برانگیزش میان بازیکنان و توسعه‌دهندگان، همچنان ارزش چشمگیری برای مشترکین ایجاد کرده است و یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای این دوره به شمار می‌رود.

مایکروسافت در ماه اکتبر سه بازی شامل Ninja Gaiden 4، Keeper و The Outer Worlds 2 را منتشر می‌کند و این ماه می‌تواند ماه بسیار مهمی برای Xbox باشد. بسیاری از طرفداران به یاد دارند که تا همین چند سال پیش، دریافت سه بازی فوق‌العاده جذاب از استودیوهای داخلی در طول یک سال — حتی در یک ماه — یک رویا بود.

هر سه بازی یادشده از روز نخست انتشار در سرویس Game Pass در دسترس خواهند بود، البته از همین حالا بازیکنان باید ۵۰ درصد هزینه‌ی بیشتری برای این امتیاز بپردازند.

گیم پس

مایکروسافت برای سومین سال پیاپی قیمت اشتراک Game Pass را افزایش داده است. اکنون سطح اشتراکی که شامل تمام بازی‌های روز نخست انتشار می‌شود، ماهانه ۳۰ دلار قیمت دارد. برای مقایسه، تنها ۱۴ ماه پیش، اشتراک Game Pass Ultimate با قیمت ۱۷ دلار در ماه عرضه می‌شد؛ این افزایش چشمگیر، هم از نظر سرعت و هم از نظر میزان، اعتراض بسیاری از کاربران را برانگیخته است.

البته باید این نکته را در نظر داشت که مایکروسافت قابلیت‌های بیشتری را به اشتراک Game Pass Ultimate افزوده است؛ از جمله دسترسی به Ubisoft+ Classics، عضویت Fortnite Crew و امکان بازی ابری با وضوح بالاتر. همچنین امسال چندین بازی که به‌احتمال زیاد از نامزدهای بهترین بازی سال خواهند بود، از روز نخست عرضه از طریق Game Pass Ultimate در دسترس قرار گرفتند که می‌توان به Clair Obscur: Expedition 33، Hollow Knight: Silksong و Blue Prince اشاره کرد.

با این حال، اکثریت افراد می‌دانند که اصلی‌ترین جذابیت Game Pass، دسترسی روز اول به بازی‌های منتشرشده توسط Xbox است و افزایش اخیر قیمت‌ها به‌نظر می‌رسد مستقیماً همین مزیت را هدف قرار می‌دهد. برای مقایسه، هزینه‌ی اشتراک PC Game Pass نیز از ۱۲ دلار به ۱۶٫۴۹ دلار در ماه افزایش یافته است.

این تصمیم در ادامه‌ی موج افزایش قیمت‌های اخیر مایکروسافت اتخاذ شده و این شرکت طی چهار ماه گذشته، برای دومین بار قیمت کنسول‌های Xbox را بالا برده است. اکنون مدل بالارده‌ی Xbox Series X با برچسب قیمتی ۸۰۰ دلار عرضه می‌شود. این رقم به‌تنهایی چشمگیر است، اما در مقایسه با دستگاه دستی گیمینگ ROG Xbox Ally X تقریباً معامله‌ای ارزان‌تر به نظر می‌رسد؛ دستگاهی که با قیمت ۹۹۹ دلار وارد بازار می‌شود.

شایعه کنسول‌های دستی xbox در ماه اکتبر منتشر می‌شوند

البته نسخه‌ای ضعیف‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر از این دستگاه با قیمت ۵۹۹ دلار نیز وجود دارد، اما هیچ‌کس نمی‌داند که آیا واقعاً ارزش خرید دارد یا نه، چرا که مایکروسافت تاکنون تنها نسخه‌ی قدرتمندتر Ally X را در اختیار رسانه‌ها و اینفلوئنسرها قرار داده است. با این حال، شاید این مدل بتواند همان‌طور که Series S برای کاربران مفید واقع شد، جای خود را در بازار پیدا کند.

در این میان، تنها موردی که تیم Xbox هنوز قیمت آن را افزایش نداده، بازی‌های فرست‌پارتی است. البته باید گفت آن‌ها تلاش خود را با The Outer Worlds 2 انجام دادند و بدون شک سال آینده، با انتشار عناوینی چون Fable، Gears of War: E-Day و Forza Horizon 6، بار دیگر برای افزایش قیمت اقدام خواهند کرد. با این حال، جامعه‌ی هواداران Xbox در برابر این تصمیم ایستادگی نمود و در نهایت مایکروسافت از موضع خود عقب‌نشینی کرد.

البته سونی و نینتندو نیز در این میان بی‌تقصیر نیستند، زیرا هر دو شرکت طی سال گذشته قیمت سخت‌افزارهای خود را افزایش داده‌اند و نینتندو نیز به‌صورت تهاجمی در حال بالا بردن قیمت بازی‌های نسل جدید Switch 2 است. می‌توانید مقصر را تعرفه‌های تجاری دولت ترامپ بدانید (در واقع، خود مایکروسافت هم چنین توجیهی دارد)، اما می‌توان گفت که مسئولیت مستقیم این وضعیت بر عهده‌ی مایکروسافت است.

مایکروسافت اکنون با ارزش بازاری نزدیک به ۴ تریلیون دلار، در حالی دست به تعدیل‌های پیاپی نیروها زده که در سال‌های اخیر بیش از ۸۰ میلیارد دلار برای خرید استودیوها و ناشران مختلف هزینه کرده است. در نتیجه، این سؤال کاملاً منطقی است که آیا منتقدانی که از ابتدا پایداری اقتصادی Game Pass و مدل تجاری آن را زیر سؤال می‌بردند، اکنون با دور تازه و گسترده‌ی افزایش قیمت‌ها، به‌حق بودن ادعایشان را ثابت‌شده می‌بینند یا خیر.

نسل فعلی Xbox با سیاست‌های طمع‌کارانه در خاطره‌ها باقی می‌ماند

نکته‌ی نگران‌کننده‌تر این است که در مقیاس کلی‌تر، حالا به مرحله‌ای رسیده‌ایم که بازی‌های ویدیویی به‌جای دسترس‌پذیری بیشتر، برای بازیکنان جدید دشوارتر و گران‌تر شده‌اند. در گذشته، روند معمول نسل‌های کنسولی چنین بود که با گذر زمان، قیمت سخت‌افزار کاهش می‌یافت و در مقابل، کیفیت و گستردگی کتابخانه‌ی بازی‌ها افزایش پیدا می‌کرد. این روند در نهایت به فروش بیشتر، جذب بازیکنان جدید و رشد سالم‌تر اکوسیستم بازی‌ها منجر می‌شد.

اما در نسل کنونی، این الگو دیگر برقرار نیست. اگرچه نمی‌توان تمام مسئولیت آن را تنها بر دوش مایکروسافت گذاشت، زیرا اقدامات اخیر تیم Xbox نشان می‌دهد که این شرکت در شرایطی که هزینه‌های اساسی زندگی مانند مواد غذایی، سوخت و نیازهای روزمره پیوسته در حال افزایش است، درک و همدلی چندانی با مشتریان خود نشان نمی‌دهد.

بدیهی است که مشکلات اقتصادی جهانی تقصیر مایکروسافت نیست و این شرکت نیز باید با افزایش هزینه‌های توسعه‌ی بازی‌ها کنار بیاید، اما انتخاب‌های فعلی‌اش نشان می‌دهد که در نهایت، سود بر بازیکن مقدم شمرده شده است.

هرچند نسل فعلی کنسول‌های Xbox هنوز به پایان نرسیده است، اما تقریباً قطعی به نظر می‌رسد که این دوره بیش از هر چیز به‌دلیل طمع مایکروسافت در یادها خواهد ماند. این موارد شامل دو افزایش قیمت در سخت‌افزار (و احتمال ادامه‌ی آن)، سه افزایش متوالی در قیمت اشتراک Game Pass (و احتمالاً موارد بیشتر در آینده)، افزایش قیمت نرم‌افزارها و در کنار آن، ده‌ها هزار تعدیل نیرو و تعطیلی چندین استودیو در سراسر ساختار مایکروسافت است.

نسل فعلی Xbox با سیاست‌های طمع‌کارانه در خاطره‌ها باقی می‌ماند

در واقع، می‌توان گفت این وضعیت نوعی آرزوی وارونه برای طرفداران ایکس‌باکس است؛ چرا که تمام چیزی که بازیکنان از آغاز نسل فاجعه‌بار Xbox One می‌خواستند، تنها جریان پایداری از بازی‌های انحصاری قدرتمند و باکیفیت بود. حالا در سال ۲۰۲۵ بالاخره به آن رسیده‌ایم و طبق پیش‌بینی‌ها، سال ۲۰۲۶ نیز سالی درخشان خواهد بود، اما این موفقیت با بهای سنگینی به دست آمده است؛ بهایی که تقریباً شامل از دست دادن چیزهای دیگر می‌شود.

منبع خبر





دانلود آهنگ
ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی و اجرا : وین تم
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به وب سایت تک فان است