امروز قصد داریم به نقد و بررسی بازی متفاوت Baby Steps بپردازیم که در میان آثار مستقل سال ۲۰۲۵ توانست سر و صدای خوبی به پا کند.
تصور کنید در یک روز عادی درحالی که روی مبل گرم و نرم اتاق خود لم دادهاید و مشغول بازی کردن هستید، ناگهان به یک ناکجا آباد در دل طبیعت پرتاب میشوید. زمانی که یک جفت کفش ساده هم حتی همراه خود ندارید، چه کار خواهید کرد؟ احتمالا در قدم اول برمیخیزید، تا نگاهی به اطراف بیندازید. درحالی که تلاش میکنید تا چند قدم حرکت کنید، متوجه میشوید توانایی راه رفتن را نیز از دست دادهاید، در این شرایط چه واکنشی خواهید داشت؟ بازی Baby Steps قصه جوان بهشدت تنبل، ترسو و لذتجویی است که درگیر این کابوس شده و این ما هستیم که باید با کنترل کردن قدمهای وی، او را از این کابوس وحشتناک نجات دهیم.
سبک زندگی شخصیت اصلی قصه، Nate، را بهسادگی میتوان از شکل ظاهری و لحن وی حدس زد و تشخیص داد؛ جوانی کاهل و ترسو که کل عمر خود را در چهارگوشه اتاق گرم و نرمش درحال تماشای تلویزیون یا انجام بازیهای ویدیویی بوده.
بازی در همان دقایق ابتدایی با بهنمایش گذاشتن تنها دو دقیقه از زندگی شخصیت اصلی، یک دید کلی از او و وضع زندگیاش به ما میدهد. در کاتسین اول، ما Nate را در حال چرت زدن مقابل تلویزیون مشاهده میکنیم. سپس صدای پدر و مادر وی که بابت وضعیت زندگی اسفناک فرزند خود جر و بحث میکنند را میشنویم. خلاصه قاب اول بازی (اتاق Nate) و صحبتهای والدین وی در جمله: « Nate نیاز به یک تغییر اساسی دارد»، خلاصه میشود. باتوجه به این شرایط، بهنظر میرسد شاید این کابوس آخرین و یا بهترین وسیله برای تغییر Nate باشد. درنهایت سفر ما و شخصیت اصلی از همینجا آغاز میشود، سفری که شاید بتواند Nate را به رستگاری برساند.
اصلیترین ویژگی داستان و گیمپلی بازی Baby Steps سادگی و روان بودن است. پیرنگ، شخصیتها و دیالوگها همگی بسیار معمولی و ساده هستند و سعی در ایجاد حس همذاتپنداری و نزدیک کردن هرچه بیشتر ما به دنیای قصه دارند و این کار را در بیشتر بخشها بهخوبی انجام میدهند. اثر این روند را در بیشتر بخشهای بازی حفظ میکند، اما متاسفانه در برخی قسمتها هم شاهد یک سری اشتباهات نویسندگی منجمله شعارزدگی هستیم. بهعنوان مثال، در بخشی یکی از کاراکترها رو به ما میگویید: «چرا میخواهی به دنبال خواسته دیگری بروی، به دنبال هدفهای خودت باش».
برای رساندن Nate به مقصد باید در ابتدا مسیر صحیح را بیابیم و سپس با کنترل تعادل و قدمهای وی، او راه به حرکت در بیاوریم. چالش و مانع در گیمپلی بازی Baby Steps مسیرها و سکوها هستند، بهعبارتی باید گفت طراحی مراحل این بازی تماما بر مبنای مکانیک فضا بنا شده است.
تمامی مراحل به لطف طراحی و پیادهسازی صحیح مکانیک فضا و همچنین طراحی بهشدت جذاب و صحیح جلوههای بصری، بهگونه هستند که شما را وادار به اتخاذ تصمیمهای جدی و معنادار میکنند. ایجاد تناسب میان دو فاکتور ریسکی و پاداشمند (یا مجازاتگر) بودن در تمامی چالشها موجب شده تا ما همواره خود را در حال انتخاب و اتخاذ تصمیمات پرمعنا و سرنوشتساز بیابیم.
یکی از زیباترین شعارهای بازی «تا انجامش ندهی، متوجه نخواهی شد». است. در تمام طول بازی بارها پیش میاید که خود را در مقابل مسیری میبینیم و سعی میکنیم تنها با نگاه کردن و بررسی اجمالی دربیابیم که آیا میتوان از آن عبور کرد یا خیر؛ در ادامه به تناسب این لحظات پیش میاید که ما در پیشبینیهای خود موفق هستیم یا اشتباه میکنیم. گاهی مسیری را ساده می یابیم اما در عمل صعبالعبور است و گاهی هم مسیری را چالشبرانگیز متصور میشویم اما به عمل که میرسد آسان و بدون زحمت میتوان از آن عبور کرد.
طراحی مسیرها بهگونهای صورت گرفتهاند که شما باید در هر لحظه نوع جدید و متناسبی برای ضربآهنگ قدمهای کاراکتر در ذهن خود بسازید و مدام این ضربآهنگها را تغییر بدهید، از نو بسازید و تلاش کنید که آن را با استفاده از توانایی و حافظه عضلانی انگشتان خود اجرایی کنید. این شکل از طراحی مسیرها دو نتیجه و دستاورد کلیدی را به دنبال داشتهاند: اولاً گیمپلی بازی بهواسطه پویا بودن جنس چالشها و مسیرها بهشدت خوش ریتم در آمده و دوم این که گیمپلی بهصورت همزمان تواناییهای ذهنی و فیزیکی بازیکن را بهشکلی پویا و متناسب درگیر میکند.
مرحله ابتدایی Baby Steps بهترین و جذابترین قسمت کل بازی است. از آنجایی که تازه در حال آشنایی با مکانیک راه رفتن هستیم، مدام به زمین میخوریم و تلاش دوباره برای بهدست گرفتن کنترل و صدالبته شنیدن نالهها و غر زدنهای Nate، همگی در کنار یکدیگر یک کمدی جذاب و خاصی به بازی میبخشند و ما را درگیر خود میکنند، اما متاسفانه هرچه بیشتر پیش برویم، طنز درون گیمپلی بهواسطه تکراری شدن این زمین خوردنها و روند رو به رشد یادگیری و توانایی بازیکن، کمرنگ و محو میشود.
این روند کمرنگ شدن طنز در جریان گیمپلی هرچه بیشتر پیش بروید شدت مییابد، تا جایی که بازی دیگر حوصلهسربر و کسلکننده میشود. از آنجایی که مکانیکهای اکشن معدودی در اختیار بازیکن قرار داده شده، رخداد یک همچین شرایطی تقریبا میتوان گفت اجتنابناپذیر است. ظاهرا تنها راه حل موجود برای این مشکل، اضافه کردن حداکثر یک یا دو مکانیک اکشن دیگر در طول بازی است، تا بهواسطه حضور آنها دوباره بتوانیم شاهد یک روند آزمون خطای جذاب دیگر در جهت یادگیری باشیم و ذهنمان به چالش کشیده شود.
در ساعات ابتدایی مطمئنا از خود سوال میکنید که چرا هیچ موسیقیای در بازی پخش نمیشود. باتوجه به میزان تاثیرگذاری موسیقی در خلق اتمسفر و همچنین طراحی مراحل، حذف موسیقی انتخابی بهشدت عجیب و بحثبرانگیز است؛ بنابراین، انتظار میرود جواب قانع کنندهای برای این انتخاب وجود داشته باشد.
اگر کمی به اجزای بازی نگاهی عمیق بیندازیم، این انتخاب را به دو دلیل کاملا صحیح، منطقی و چهبسا بسیار خلاقانه مییابیم. اول این که بازی قصد داشته تا مخاطب را همچون شخصیت Nate وارد یک فرایند Dopamine Detox کند. بهنظر میرسد سازندگان قصد داشتهاند تا با تمرکز هرچه بیشتر بر صداهای طبیعی مانند صدای پرندگان و آبشار، بازیکن را غرق در طبیعت کنند. دوماً از آنجایی که بازیکن برای قدم برداشتن در بازی باید مدام ضربآهنگهای مختلف را در ذهن خود ایجاد و آنها را تمرین کند، حضور موسیقی ممکن بود نقش یک مزاحم یا تقلب را برای بازیکن ایفا کند؛ بنابراین طراحان ترجیح دادهاند تنها با صدای طبیعت و ذهن خود مسیر را پیش ببرید.
طراحی هنری و مخصوصا نورپردازیها بهشدت مناسب و باکیفیت هستند و به مخاطب حس زنده و درجریان بودن را منتقل میکنند. یکی از مهمترین نکاتی که سازندگان در تمامی بخشها دقت ویژهای به آن داشتهاند، انتقال حس پویایی و زنده بودن جهان اطراف است. تمامی محیطهای بازی در عین زیبایی، صاحب تنوع و پویایی سرشاری نیز هستند، این موارد بهعلاوه تغییرات آب و هوایی بسیار در طول بازی، حسِ خاصِ حضور در طبیعت و زنده بودن را به ما منتقل میکنند.
طراحی، چینش و رنگآمیزی صحیح و متناسب تمامی عناصر، موجب شده تا جلوههای بصری این عنوان راهنمای بسیار خوبی برای بازیکن نیز باشند و کمک شایانی به طراحی مراحل کنند.
بازی Baby Steps با ارائه یک گیمپلی جذاب و دوستداشتنی، جلوههای بصری زیبا و داستانی کوتاه و بامزه، قطعا ارزش چند ساعت تجربه را دارد. اگر به دنبال یک تجربه آرامشبخش و تاثیرگذار هستید، پیشنهاد میدهیم این عنوان را از دست ندهید.
گیمپلی بامزه، جذاب و خلاقانهطراحی مراحل باکیفیت و خوش ریتمجلوههای شنیداری باکیفیت و مناسبطراحیهای هنری زیبا و کارآمدداستان جذاب و آموزنده
برخی دیالوگها و لحظات بازی شعارزده هستندجذابیت و ریتم گیمپلی از اواسط بازی روندی نزولی دارند
این بازی روی PC بررسی شده است
طراحی و اجرا :
وین تم
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به وب سایت تک فان است
دیدگاهتان را بنویسید